Var går gränsen för nätmobbing?

californication

Trådstartare
Blev helt chockad när jag såg en artikel på nätet. Det skall antagligen vara humor, men det känns inte riktigt som att dom lyckats särskilt väl. :confused: Jag brukar inte ens reagera nämnvärt och tycker att folk överlag är för känsliga, men det här gjorde mig både arg och upprörd. Bara underrubriken "Seriöst, vad är det för fel på folk som heter Emma?" får mig att krypa ur skinnet. :eek:

Vad tycker ni? Okej/Inte okej? Varför?

Här kan ni se artikeln.

Blev helt chockad när jag såg en artikel på nätet. Det skall antagligen vara humor, men det känns inte riktigt som att dom lyckats särskilt väl. :confused: Jag brukar inte ens reagera nämnvärt och tycker att folk överlag är för känsliga, men det här gjorde mig både arg och upprörd. Bara underrubriken "Seriöst, vad är det för fel på folk som heter Emma?" får mig att krypa ur skinnet. :eek:

Vad tycker ni? Okej/Inte okej? Varför?

Här kan ni se artikeln.

Jag heter Emma och jag regerade genom att skratta så att jag kiknade och delade sidan till vänner omgående.

Nej, men seriöst, det är ju en hårfin gräns mellan ett skämt och ett personangrepp. Jag tyckte inte att det här gick över gräsen. Hade det däremot stått efternamn och personnummer hade det varit lite värre.

Jag tyckte inte den var rolig. Kanske inte mobbing men klart obehaglig.

Ens namn har inget med ens egenskaper att göra och som fd mobbingoffer gillar jag inte den här typen av humor. Jag tror liksom inte att blondiner är korkade och det här är på samma nivå.

Med tanke på vilken tidning det är är jag inte så förvånad. Aftonh*ran står extremt sällan för någon vettig journalistik.

För att det ska vara mobbning måste nog en person vara utpekad. Här verkar det handla om ett namn och inte en enskild individ.

Håller med, så länge någon inte blir utpekad direkt är det knappast mobbing i allmänhet. Däremot lär ju de på bilderna kunna ta illa upp och det är inte ok.

Sen allmänt om själva "artikeln" så tycker jag den var ointressant. Inte alls min humor och jag förstod aldrig vad "emma" hade med saken att göra.

Ens namn har inget med ens egenskaper att göra och som fd mobbingoffer gillar jag inte den här typen av humor.

Jag är också fd offer för det, och även specifikt namnmobbing. Jag har fortfarande idag (25 år gammal) problem med mitt namn eftersom det nyttjades som skällsord.

Nåväl. Jag kontaktade sidan och skrev vad jag tyckte, att jag tog illa upp osv. Fick bara svaret
"Det är ett skämt :)" (är det inte så alla mobbare brukar säga?)
"Vi gör bara det alla tycker är kul" (nej, inte alla!)
"Ingen har tagit illa upp" (Jo, jag?)

Känner mig ju ännu mer provocerad sen innan :eek: Vad sägs om "vad tråkigt att du känner så. Det är skämtsamt menat men vi ber om ursäkt om du tog illa upp. Vår mening är självklart inte att göra folk arga/ledsna/whatev och skulle det visa sig att fler känner så så plockar vi givetvis ner artikeln."

Men. Nej.

Herregud, ge mig terapi.

Deras svar till dig var ju bara otroligt dåligt, men även jag som blivit namnmobbad (bland annat) drog på smilbanden av artikeln. Jag ser det knappast som någon mobbing eftersom någon enskild inte är utpekad.

Deras svar till dig var ju bara otroligt dåligt, men även jag som blivit namnmobbad (bland annat) drog på smilbanden av artikeln. Jag ser det knappast som någon mobbing eftersom någon enskild inte är utpekad.

Nej, mobbing är det inte men inte rätt heller. Jag tycker faktiskt det är lite "jag är inte rasist men" över det hela. Den är inte uppenbart satirisk heller så den kommer inte undan på det.

Plus att en person går att identifiera om man vill det (studenten från Åmot). Jag råkar känna till den byn och det bor inte många personer där så jag tror inte det tar lång tid att identifiera E***, student från Åmot om man vill det.

Kan hålla med om det finns mycket att önska i censureringen, men i övrigt ser jag inga större problem.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·
F
Hästmänniskan Vet inte om tråden ska ligga här men chansar... Köpte en ny tidning häromdagen: Equipage. Läste en artikel som jag tyckte var lite...
Svar
15
· Visningar
1 496
Senast: Elon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama