Var finns ni alla som ska ha juni föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare vissen
  • Startdatum Startdatum
V

vissen

Nu skulle jag vilja höra av alla som väntar på föl i juni vad som händer?
Igår hade mitt sto fyllt i juvren ordentligt, vid kvällsfodring satt där vaxproppar. Under natten droppade det lite, men inget annat hände. :banana:

Jag hade tänkt mig ett föl till midsommardagen, men det kom i fredags natt! Då hade hon haft vaxproppar på torsdagen, inget hände på natten, och på fredag kvällvar juvret helt fullt, med lite klibbiga gula vaxproppar. När jag kom ned till stallet stod där en färdig och torr unge! Hon måste ha skyndat sig som sjutton! Så min väntan blev mycket kort, jag hade inte trott att hon skulle föla den natten (14 dagar tidig). Men ungen är rejäl och jättepigg och allt är precis som det ska! Efterbörden släppte inte riktigt, så jag fick longera henne och då släppte den på ridbanan, hel och fin.
Igår var de ute hela dagen, soligt och fin men inte för varmt, perfekt väder, och ungen höll igång morsan ordentligt som inte vek en tum från hennes sida så motion har de verkligen fått! :D
Ja, det blev alltså ett stoföl, fux med bläs precis som jag hade beställt! Hon ska antagligen heta Rissla eller möjligen Ramsa.

Men ditt föl kommer nog snart låter det som!

Min Winnie skulle föla i början på midsommarveckan, men i lördagskväll såg hon skum ut( åt inte, liiite vaxpropp på ena tutten) så jag monterade upp övervakningskameran kl 20.00 och två timmar efter stod där ett stoföl. Helt bedårande! :love: Allt gick jättebra, det var diandet som strulade de första timmarna, den lilla hade inte en tanke på att försöka, men efter ett par timmar så såg det ut som om hon kom på att hon var hungrig, vilket inte var så konstigt för då hade hon skuttat runt i boxen ett par timmar. Har nog aldrig haft en så pigg unge direkt efter födslen... :)
Här är en bild på Wilma Pooh med sina lååånga ben!
http://www.stallpooh.se/Bilder/Ovriga/Wilma1.jpg

Vi har nyss fått vårt föl( 1½v sen).. ett litet arabföl vid namn Mirabelle.
Allt gick sååå bra. =)... och Khariffa är ne bra mor, och lilla Mirabelle är vääääldigt blyg med ståtlig och fin och rättställd.
//Emelie och Mirabelle

min dam var beräknad till den 17 men fick den 7 ett fint litet sto föl. :love:
allt gick bra frånset att jag fick ta hål på fosterhinan då den inte sprack, effterbörden släpte fint och fölis utförde sina toalet bestyr, det tog lite tid inan hon hitade maten.

hon är brun med vit stjärn och vit på insidan av hö bak vid kronranden, hon är oerhört pig och nyfiken :D

Mitt sto fölade 11 juni alltså en dag innan beräknat.

Kl. 19.30 tog jag in henne. Då hade hon rullat sig hela dagen och stått och flemat och skrapat med hoven (så jag anade att något var på G). Jag borstade och ställde in henne i boxen. Vid 20.10 när jag fodrade henen så hade hon fått vakproppar. Trodde då att hon antagligen skulle föla på antten eller morgon. Åkte hem men sa till en som var kvar att kolla henne och ringa om det var nåt (skulle tillbaka vi 23.00 tänkte jag).
Hon ringer mig 21.40 och säger att "nu går hon runt här och är orolig". Jag kör i ilfart till stalelt och är där 21.52, då hade hon fölat 21.50 :( Missade alltså själva fölningen med två minuter.

Allt gick i allafall bra, fosterhinnan hade spruckit själv. Efterbörden släppte efter 45 minuter. Fölis var uppe (stadigt) efter ca 1 timme och diade efter 1½ men en del hjälp från mig och några slurkar från nappflaska. Bajsade och kissade sedan som den skulle.

Det blev ett svart hingstföl med stjärn, liten snopp på mulen och två strumpor bak samt vit kronrand på vänster fram.
Stammen är Etrusco - Marwin - Luxemburg.
Han ska för övrigt heta Maranello . Pappan Etrusco är ju skimmel så vad tror ni, kommer han att skimla?

Mitt sto är på dygn 331 idag och har haft riktiga dundervärkar sedan dygn 325.

Hon har inte fyllt upp sitt juver än.I år är det mkt underligt eftersom hon inte har fyllt ut juvret än och har så pass mkt värkar av sådan kraftig karaktär att det är precis tvärtemot mot innan.De två föl hon har haft innan har i princip inneburit att hon fyller juvret och bara går in och fölar lätt...inte alls som nu!De värkarna hon har haft förr har i princip enbart varit att hon kickar mot sin egna mage och inte mer.Inte något utav de andra stona har heller haft sådana här kraftiga värkar innan fölningen som vad hon har nu. :crazy:

Jag tar en dag i taget...ögonen är hänger snart vid knäväcken! :D

Jag hoppas att det blir snart för det är så jobbigt att plocka ur alla gruskorn i ögonen när de hänger vid fötterna istället :rofl:

Jag måste vänta ytterligare 1 månad innan mitt sista sto ska föla. Har inte ens börjat att fylla juver ännu.

Lill / Stall Nöbbeled

Jag blir GALEN...hon har så mkt värkar att hon inte ens kan gå ordentligt i "pauserna".

Någon mjölk har jag inte sett skymten av än(detta är normalt en dam med rejäl mjölkbar innan fölningen)...usch allt är upp och ned och jag är mycket orolig inför denna fölningen. :crazy:

Tänk om hon fölar och inte fyller på med mjölk! :eek: Hjälp!!! :eek:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 186
Senast: IngelaH
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
584
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka