Var fästa svnägeln på den här rockarden?

Amk

Trådstartare
Jag har en rockard som jag vill fästa en svängel på, men när jag testade olka alternativ insåg jag att det inte var helt enkelt att hitta ett bra ställe att fästa. Svängeln är liiite för lång för att fästa mellan skacklarna (närmast "korgen"). Skulle jag göra det skulle den också slå emot de små "tvärslå-pinnarna" när den är i rörelse. Längre ned vet jag inte hur jag skulle kunna få fast den, så nu undrar jag om det blir tokigt om jag fäster den ovan tvärbalken?

Här kommer bilder:
September08101.jpg

September08102.jpg

September08100.jpg

Sv: Var fästa svnägeln på den här rockarden?

Tillägg: Rockarden ska köras av stora hästar, mina är 150, men den ska troligtvis säljas så småningom och då är det ju bra om det är ett fäste som passar även större hästar.

Dom där små tvärslåarna, gör dom så stor nytta? Kapa dom:idea:
Å sätt svängeln där, kanske bäst de?

Fattar inte riktigt, ovan tvärbalken?:)

Jag tänkte att jag kunde sätta den ovanpå den balken, alltså lägga den på. Då kommer den ju upp ett par centimeter jämfört om jag sätter den där tvärslårna sitter nu. Såhär:
ny.jpg

Den svängeln ska fästas nedanför skaklarna. Röret fästs i lämplig höjd med hjälp av klammer, genom plattjärnen på framsidan. Du behöver borra hål i plattjärnen för klamrarna att gå igenom. Både röret som svängeln sitter fast i och svängeln sitter alltså på framsidan av korgen, du kan sedan ställa in röret i den vinkel du vill ha det i.

Intressant tråd! Jag har ju liknande funderingar själv.
Hoppas att jag inte stör tråden för mycket, isånafall ber jag om ursäkt till TS.

Hur menar du att man kan ställa in vinkeln när röret är fastsatt? Har du nån bild eller vet du vad jag kan googla efter?

Äh, glöm det jag skrev, sökte på rockard svängel klammer på google och hittade den här bilden på driveout
produkt-svangel3.jpg

Är det en sån klammer du menar? Då lossar man bara på bultarna och vrider till lämplig vinkel och sen skruvar fast då?

Senast ändrad:

Å, tack! :bow: Det enda är om jag måste borra igenom plankorna, då kanske klamren inte räcker till... men det får jag prova. Det är ju så smalt mellan spjälorna, så jag tvivlar på att jag får plats med klamrarna utan att borra i trät.

Vilken höjd ska jag satsa på?

Sätt den nån decimeter eller två under skakelhöjd om du har bröstsele. Om du kör med loksele kan du behöva sätta den lägre för att få en bra draglinje.

Är det någon nackdel att fästa den i träplankorna och plattjärnen? Det är för smalt mellan plankorna, så där får jag aldrig fast den. Ett annat alternativ är ju att skruba bort en träplanka, men det kanske inte ser så snyggt ut, plus att det kanske sprutar upp mycket grus.

Om du skruvar bort en planka (eller två - på båda sidor om fästpunkten) och figursågar den så att klamrarna precis får plats borde det inte synas särskilt mycket, och stänket av grus blir ju inte värre eftersom det är bara vid järnet som plankan är tillsnitsad?

Bra att du skapade denna tråden, du frågade det som jag gick och funderade på :-)

Jag ringde försäljaren av svängeln, och hon menade på att jag ska fästa den genom plankorna och plattjärnen för att få den så bra som möjligt. :)

Jag ringde försäljaren av svängeln, och hon menade på att jag ska fästa den genom plankorna och plattjärnen för att få den så bra som möjligt. :)

Är inte det driveout? Eller köpte du den beg?
Har undrat ett tag, kanske missat de:angel:
Men annars, då borde du väl köpt denna ist;
produkt-svangelNY1XL.jpg

Det hade iaf teroetiskt sett passat bättre:p

Men nu, ja som du säjjer bör du sätta den:)

Du får gärna lägga in en bild när du löst problemet, då jag är i samma sits. ;)

Jo, den är från Driveout. Jag tror den kommer funka bra. Just nu är damen i inkörningsfasen och har loksele, så det dröjer nog en stund innan jag fäster svängeln.

Liknande trådar

Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 919
Senast: kolblakkur
·
Körning Har väntat länge på min svängel men nu tror inte tillverkaren att någon av deras svänglar är lätta att fästa på min rockard. Så här...
Svar
12
· Visningar
5 273
Senast: majapia
·
Körning Jag blir inte klok på detta :confused:. Till våra nordisar har vi den gamla sortens lokselar, dvs lokorna är fästa i däckeln med ett...
Svar
12
· Visningar
4 902
Senast: Tore90
·
H
Körning hejsan igen.. jag hoppas på en bra disskution och inte ifrågasättning på varför man undrar. Frågar man ingenting får man ingenting...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka