Var fästa schabrak??

Svar till flera:
Anledningen till att jag frågade här var ifall det fanns något ställe att fästa på som jag missat. Så verkar det inte vara, utan de flesta verkar köra med olika lösningar.
Jag fick också tips om att kolla de nya schabraken som är anpassade till denna typ av sadel.
Tack för alla svar :)

Jag frågade alltså inte för att schabraket glider mycket under nya sadeln, enda gången det flyttat sig ens lite har varit vid klättring, vilket känns rätt normalt.
Sadeln är utprovad och har nu även kollats på av min tränare, vars långa erfarenhet och omdöme jag litar fullt på. Så den ligger faktiskt bra :)
Ibland kan det ju vara så att sadeln är för trång. Då glider ju inte vojlocken men det är ju dåligt tillpassad sadel ändå eftersom den är för trång. Så detta att den inte glider är ju ibland tveeggat. Så var det ofta förr.... Inte nuförtiden så tror jag.

Att ha en sadel som passar kan vara ett stort projekt och en kan ju inte byta sadel jämnt. Nu är jag trist igen. Vojlocken ska inte glida vid klättring heller. Hårstråna ska inte ändras överhuvudtaget. Det troliga är att du möjligen har en något, något lite för bred sadel och dina rådgivare vet att hästen kommer att muskla sig riktigt bra inom kort och då blir det toppenbra. Kanske ska byta vojlock? Om hästen "växer" i sadeln så kan du tillfälligt ha en något tjockare vojlock. Det finns ju så mycket fina vojlockar och paddar, typ fårskinnspad. Bara jämntjock, tjockare pad, inga ilägg etc.

Jag har en bula under sadeln, jag skäms för det kan betyda att sadeln inte passar eller att jag lyckats borsta rent. Jag använder en mjuk pad då ligger hårstråna still. Ska stoppa om den sadeln, snart ska bara lyckas komma iväg.

Det där att få rätt sadel kan vara ett hlvt det enda är att försöka lära sig för proffessionella promotar och säljer ofta ett visst märke av sadel. En del är noggrannare än andra. Säljare har vissa sadlar som de säljer, inte alla men många affärer. Då vill de sälja dessa sadlar helst. Du kan nog hitta många fler trådar med missnöjda sadelköpare från handlare.

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 014
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
937
Senast: igbest
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 323
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar