Var får jag tag i trätjära/tjärfärg att måla pallkragarna med?

TinyWiny

Trådstartare
Pallkragarna som hö´t ska utfodras ur måste målas med något för annars gnager min häst genast på pallkragen och de vassa beslagen kommer fram. Jag har fattat så mycket som att det ska vara tjärfärg men var köper man det? Det får ju absolut inte vara giftigt på något sätt. Eller finns det något annat som är bättre/lika bra?

Sv: Var får jag tag i trätjära/tjärfärg att måla pallkragarna med?

Trätjära kan du köpa på Granngården, det brukar stå på burkarna vad du kan spä ut med för att det ska bli mer lättflytande och inte lika kladdigt. Har för mig att det är T-röd!

Om man ställer trätjäraburken i varmvattenbad blir den lättare att stryka ut :)

Aha! Det tänkte jag ju inte ens på att de kunde ha :o Tack så mycket för tipset :)

Jaså! Då ska jag säga till sambon att han ska göra det innan han målar :)

Jag föredrar att spä ut tjäran innan jag målar på det, det är fruktansvärt kladdigt om man inte gjort det. Man får tjära på allting med hjälp av hästarna.

Det skyddar dock mot träätning längre tid om man inte spär ut den!

Jo, men det kan ta lång tid. De kan klibba lite i flera veckor om man målar på ett rejält lager. Men jag tycker det är snyggt sen när det torkat.

Jo det torkar men det tar sin tid om man inte spär det ngt och brer på ett tjockt lager. Ngn dag i fint väder krävs för vanlig tjära.

En burk tjära är åtminstone drygt, har en burk som jag slängde precis och köpte den ngn gång runt år 2000. Använt den på stolpar, hovar, träd m,m.

Om du passar in målningen med sol och inget regn några dagar torkar det in blixtsnabbt ! Annars inte .

Tack för alla era svar :) Då vet jag hur vi ska göra :)

Min boxinredning är utav sk roslagsmahogny. Det är med kokt linolja, terpentinolja och tjära. Jag brukar blanda 1/4 del tjära, 1/4 linolja och 2/4 terpentin. Då blir det lätt och stryka ut samt torkar lätt.

Prova slipersolja. Det brukar jag måla staketen med. Innehåller tjära och är lätt att måla med. Inga hästar som har gnagt på de staketen. :p

Är slipersolja något vem som helst kan köpa? Det låter lite som att det kunde vara svårt att få tag i?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 850
Senast: warg
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar