Var får fölet sina egenskaper ifrån?

Lill76

Trådstartare
Vad tror ni? Hur mycket är gener och hur mycket är miljö? Jag har haft en helt underbar häst tidigare med lite "ovanlig" härstamning (pappa nordsvensk mamma halvblod) som jag köpte som
1-åring. Han var verkligen 1 på miljonen. Nu har jag hittat ett korsningsföl med samma pappa vilket är ganska ovanligt eftersom hingsten inte betäcker så många ston per år. Kan man hoppas något på liknande egenskaper eller det är mest mammans som slår igenom?
 
Sv: Var får fölet sina egenskaper ifrån?

Stoet påverkar ju mer eftersom det är med henne fölet växer upp.
Min erfarenhet är att stonas avkommor ofta är ganska lika varandra i temperamentet, samtidigt som man oftast urskiljer en tydlig skillnad mellan avkommor med olika fäder. Så det är ganska omöjligt att ge ett bra svar, hur mycket av din förra häst du kan känna igen i den här.

Vad gäller generna så kommer något fler än hälften från stoet (mitokondrien innehåller också DNA och det är honans könsceller som för vidare den)
 
Sv: Var får fölet sina egenskaper ifrån?

Det där är nog ganska individuellt. Jag har tre avkommor efter samma sto med olika pappor. Avkomma 1 är stadig, lugn, tillgiven, lätthanterlig, avkomma 2 är raka motsatsen stirrig, blyg, egensinnig, nervig. Avkomma 3 är bestämd, tjurig och envis :crazy: Alla uppvuxna på samma gård.

Hur i hela friden blev det så här egentligen :confused:
 
Sv: Var får fölet sina egenskaper ifrån?

Det är väl som med barn egentligen! Jag har 2 tjejer med samma mamma och pappa och dom är HELT olika!! :D
 
Sv: Var får fölet sina egenskaper ifrån?

Det är helt olika vad olika individer ärver på de bitarna och det slår sällan exakt lika även om du tillverkar helsyskon precis som jämförelsen med barn också påtalar. Chansen är inte större att du får hästsyskon stöpta i samma form än att du får människosyskon som är det.
Och faktiskt så behöver inte alltid mamman påverka mest. Jag har både mamma och pappa till några av mina och faktum är att jag har en som har så extremt lite från sin mamma han är däremot en kopia av sin pappa i sitt temperament, hur han är att hantera odyl finns ett liten ytterst begränsad bit som kommer från mamman.
Däremot har jag även ett helsyskon till denna och den är tvärtom typ 90% från mamma och väldigt lite från pappa när det gäller temperament och liknande.
 
Sv: Var får fölet sina egenskaper ifrån?

Lite spännande att fundera över..
Min unge förlorade ju sin mamma när han va 3 dagar gammal..
ändå är han en kopia av henne.
hans foster mamma är en welsh moutain och äter allt och hela tiden.Han har inte ett dugg av hennes beteende. Hon är lite skygg mot folk - Han älskar alla människor..precis som sin riktiga mamma.

Lilleman äter som sin pappa i hagen dvs inte alls.Han plockar med kvistar och små grässtrån och tycker hö ska ätas inne.

Inne äter han som sin mamma bara hö i hönät. kommer höt på golvet så äts det inte.
Han är snäll och sävlig som sin far.
Trots att han gått med foster mor i 8 månader så har han inte tagit hennes betende alls..det måste ju betyda att generna spelar in väldigt mycke.
 
Sv: Var får fölet sina egenskaper ifrån?

Mycket gener :)

Jag har (haft) två olika ston från samma uppfödare som var släkt men inte helsyskon.

Helt olika till sättet! Den första en äkta ponny, den jag har nu är mer som ett stereotypt fullblod :D
 
Sv: Var får fölet sina egenskaper ifrån?

Jag har helsyskon som är mycket olika.
Både barn och hästar.
Det handlar nog om ett "Genlotteri".
 
Sv: Var får fölet sina egenskaper ifrån?

Mitt gamla sto gav avkommor som utseendemässigt var väldigt olika, men de fick samma lynne allihop. Samtidigt vet jag andra ston som fått många föl där de fått helt olika lynne, trots att de är uppfödda på samma ställe. Så det är väl som med det mesta i avel, en del ston typar sina avkommor väldigt genomgående och andra i mindre grad. ;)
 

Liknande trådar

Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 307
Senast: moonstruck
·
Avel Bakgrund: i mitten/slutet på 80-talet kom två hästar upp i en transport ifrån Skåne. De var beställda av två tjejer varav den ena inte...
Svar
14
· Visningar
1 562
Senast: lil-sis
·
M
  • Låst
Avel Hej! Nu i vår så ska jag betäcka mitt sto med mammas föl (hingst) som hon fick förra året dvs att han snart är 1 år. Han är ogodkänd men...
2
Svar
27
· Visningar
3 708
Senast: Görel
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: Myelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp