Var få tag på BARF-maten?

Gabbi

Trådstartare
Rådi får mer och mer färsk mat, antingen färdigblandad, i stil med BRAVO eller kycklingvingar/skrov/lår, grönsaker, ägg, fisk osv.

Däremot tycker jag att det är svårt att hitta kött och köttiga ben till ett rimligt pris. I lokala affären var de förstående och beklagande, men sa att de får allt färdigstyckat och putsar möjligen av någon sena själva. Tillochmed märgbenen man köper till hund, har de specialbeställt. Inga slaktrester där alltså.

Jag ska ringa runt nu på eftermiddagen och kika bland lite vänner, jag har en bekant som föder upp djur och jagar, han kanske har lite rester, och så har jag en bekant som föder upp kaniner i parti och minut. Annars är det kyckling som jag ibland hittar för ca 19 kr kilot om jag har tur. Bravo kostar 24.50 kilot. Det finns lite företag som säljer BARFmat, men att köpa tex kycklingskrov från dem var nästan lika dyrt som att gå ut och köpa färsk kyckling och rensa själv. Var hittar ni er färska mat?

Sv: Var få tag på BARF-maten?

Bra fråga..och hur ser ett barf recept ut för en aktiv stor hund?
Hur stor mängd behöver man ge? Hur mycket kalk behöver man tillsätta? Annat att tillsätta? Behöver man någon speciell utrustning för att "laga" maten? Typ något som mal?

Det här är en bra sida om BARF tycker jag:

http://www.pinscher.nu/mat/mat1.htm

Sida med länkar:

http://www.skalmans.se/newpage.html

Du behöver egentligen ingen mixer för köttet om du inte vill, men många mixar grönsakerna. Råda tex äter gärna zucchini och morot helt, men det är värre med bladgrönsaker och sånt. Det smakar uselt säger hon.

Ang kaninfarmaren sket det sig. Han slaktade så lite att hans egna hundar med lätthet åt allt spill.

Saxat från Skalmansidan:

När man ger mat enligt BARF-dieten brukar man säg att man ska ge 2 - 3% av hundens idealvikt i matmängd, valpar ska ha kring 5%. Dvs. är din hunds idealvikt tex. 25 kg ska du ge mellan 500 och 750 gram mat per dag beroende på hundens aktivitetsnivå, hull mm, fördelat på ett eller två mål per dag. 50-75% ska bestå av råa köttiga ben och den andra delen kött, fisk, grönsaker, inälvor, äggula, ev matrester mm

Oftast ger man två mål mat om dagen.
Frukosten kan då bestå av köttiga ben tex. 2 dagar i veckan kycklingvingar/klubbor eller kycklingskrov, 2 dagar lamm/vilt- eller kalvben, 2 dagar kalkonhals/vingar/skrov, 1 dag i veckan broskben från gris osv.

Det andra målet består till hälften av mixade grönsaker och hälften kött/fisk/inälvor/äggula. Ungefär 2-3 sorters grönsaker i varje mix, hälften grönsallad (Ekbladssallad, huvudsallad, lollo rosso, frissesallad m.fl.) och hälften andra grönsaker. Försöker ha någon rotfrukt T.ex. morot, rotselleri eller palsternacka i och någon annan typ av grönsak, selleri, broccoli, spenat, zucchini, aburgine, tomat, alfa alfa groddar, gurka eller vad det nu kan vara. Brukar inte vara så noga så länge det blir varierat.
Köper vad jag känner för vid tillfället, vad som är billigt och som de inte ätit på ett tag.
Frukt brukar jag inte ge så ofta, kan bli banan eller äpple någon gång.

Köttdelen av mixen kan vara tex 2 dagar i veckan vom, 2 dagar nötkött, 2 dagar kalkon/kyckling- kött och en dag i veckan fisk eller viltkött eller kanske hjärta av något slag. Kalv-, nöt-, kyckling- eller lammlever blandas i maten en - två gång i veckan, även äggula ges 2 - 3 ggr per vecka. Ibland blandar jag i diverse matrester tex ris el riven ost, el dyl. som har blivit över.

Tack, men det är inte riktigt det jag söker. Möjligen istället för BRAVO som är dyrare än fodax, men främst letar jag efter vom, kycklinghalsar, färska grisfötter, kycklingvingar, slaktrens från vilt osv.

Kycklingvingar brukar finnas i vanliga affärer, iaf hos Willy's (det är ungefär det enda jag köper på Willy's).

Vom och kycklinghalsar har Jipotimas. Om det finns någon återförsäljare till Zooprodukter i området kan du få tag på kycklinghalsar, kalkonhalsar, kyckling- och kalkonskrov via dem. Slaktrens från vilt blir dock svårare. Då behöver man nog tillgång till en jägare eller kontakta ett slakteri som tar hand om vilt. Små slakterier kan faktiskt vara ganska tacksamma om man vill köpa deras biprodukter billigt. De får ju betala för att skicka iväg dem för destruering.

Kycklingvingar brukar finnas i vanliga affärer, iaf hos Willy's (det är ungefär det enda jag köper på Willy's).

Faktiskt samma här. :o Det är där jag hittat dem så billigt. Ibland finns det väldigt billiga kycklingklubbor också, men man undrar ju över produktionen.

Vom och kycklinghalsar har Jipotimas.

Jag har varit in där och tittat, men jag tyckte det var lite dyrt. Kycklingskrov kostade runt 30 kr kg, och inte för att jag vill snåla på hundmaten, men ICA säljer färsk svensk kyckling för 31 kr kilot.

Om det finns någon återförsäljare till Zooprodukter i området kan du få tag på kycklinghalsar, kalkonhalsar, kyckling- och kalkonskrov via dem.

Heter dom bara zooprodukter? Ska kika på det.

Slaktrens från vilt blir dock svårare. Då behöver man nog tillgång till en jägare eller kontakta ett slakteri som tar hand om vilt. Små slakterier kan faktiskt vara ganska tacksamma om man vill köpa deras biprodukter billigt. De får ju betala för att skicka iväg dem för destruering.

Jägarna verkar förekomma lite otätare här i city än på landsbygden, men jag ska höra med min bekant som jagar lite.

Kontakta slakterierna i närheten. Jag får tex kycklinghalsar och skrov från ett kycklingslakteri. Ibland har kreatursslakteriet lite inälvor över, då får man hela "paketet", och får själv slänga det man inte vill ha.

Zooprodukter i Simrishamn AB heter de. De leverar runt hela Sverige och de har mycket bra priser och ett hyfsat brett sortiment (lite säsongsbundet också). Även om de inte ha rnågon fast återförsäljare i närheten av dig kan det vara möjligt för dig att handla av dem. De brukar vara väldigt tillmötesgående.

Nej, det har de inte. Däremot hittar du deras telefonnummer här. Du lär få mobilnummer till Bosse som håller i packning och transporter när du ringer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka