Var drar ni gränsen? (dåliga fodervärdar)

H

hanami

Jag har haft lite problem med min fodervärd. Men jag har svårt att avgöra var jag ska dra gränsen och nu när jag ska flytta utomlands under en period tar det även emot lite att behöva avbryta hela de planerna för att börja jaga ny fodervärd när jag ändå inte kan få någon garanti för att jag ska hitta ett bättre ställe.

Hästen mår till synes bra. Han är i gott hull och blank i pälsen, han är pigg och har en glad blick när jag är där och hälsar på. Så långt allt väl.

Sen tycker jag att de kan vara lite för okunniga. Sist jag var där och red tyckte människorna som var där med mig att han markerade. Jag kände även att han kändes lite stel i traven. Jag bad fodervärden kolla upp detta, började även ringa runt till kliniker för att hjälpa dem på traven. Men de säger bara att han inte visar någon hälta alls längre och endast var stel för att han ridits hårt dagen innan. Nu rids han normalt.

Sedan har vi i kontraktet skrivit in att de ska stå för försäkringen- vilket de inte gör. De har haft honom i två år och inte betalat en enda gång.
Till saken hör att jag inte kan hitta mitt kontrakt, det är vansinne och gör mig tokig- men kontraktet är borta och jag kan därför inte kräva dem på pengarna.

De är väldigt bra på att slingra sig när jag ber och frågar om saker, men samtidigt kanske det bara är jag som är paranoid eftersom hästen verkar må bra?

Sen är det ju den där lilla detaljen att mamman i familjen, som väger för mycket för hästen, ändå ridit honom ibland. Jag har sedan detta framkom talat om för henne att hon inte får rida honom - både via telefon, sms och mail. Ändå sa hon sist vi pratade att hon ju "kan rida honom ibland om de andra inte har tid"... Och för mig är det tillräckligt jobbigt att tala om för en person EN gång att denne är överviktig... :/ Varför går det inte in?

Ännu en sak är ju att jag inte vill ha honom utlånad. Jag saknar honom skitmycket och vill ha honom -men jag har knappt råd att försörja mig själv just nu så det finns helt enkelt ingen möjlighet. Och när vi nyligen skulle börja leta nytt hem och jag bad dem ordna släp så vi kunde ta honom till veterinären för besiktning så hände ingenting.. Som sagt, de slingrar sig eller så förstår de inte allvaret?

Om jag trodde hästen mådde dåligt skulle beslutet kännas lättare. Nu utstrålar han dock välmående och det känns mer som att det är jag som hetsar upp mig.

Vart skulle ni dra gränsen? När är det värt att börja gå igenom allt det innebär att hitta någon ny - som kanske är bra? Det innebär ju även en eller fler flyttar för hästen - och det vill jag inte heller utsätta honom för i onödan.

Hej och hå vad detta är svårt. Kan lixom inte släppa det.

Sv: Var drar ni gränsen? (dåliga fodervärdar)

Min erfarenhet är att det svårt att hitta bra fodervärdar. Syrran lånade ut sin häst på foder, trots kontrakt som reglerade vad han skulle äta (då han inte tålde allt + var svårfödd) och att syrran räknade ut hans foderstat så fick fodervärden för sig att börja ändra. Han fick mindre mat än vad de hade bestämt, reds hårdare osv. Fast det fick ju inte syrran reda på förrän hon åkte ut och kollade på honom och då hade han förlorat muskler och magrat av rejält. Liknande fall har jag hört av andra bekanta.

Det upp till dig att bestämma om du byter fodervärd, du vet ju vad du har men inte vad du får.
Hur illa är det att du betalar förskringen?
Hur illa är det att mamman rider hästen ibland? Lider hästen av det?
Angående markeringen så är inte jag den som kastar mig över telefonluren och ringer vet. genast utan väntar nån dag och kollar om det blir bättre när hästen fått vila. Det kan ju vara vad som helst från träningsvärk till att de busat i hagen men om hästen inte blir bra eller har återkommande problem så kollar jag ju upp det såklart.
Litar du på dem tillräckligt för att dra utomlands och känna dig trygg med att de har hästen? De har ju haft honom i två år så jag antar att de skött sig hyfsat om du låtit de ha hästen så länge?
Jag skulle iallafall inte våga byta till ny fodervärd och sen dra utomlands utan att kunna kolla upp att hästen har det bra. Folk kan låta jätte-bra men sen visar det sig att det ser helt annorlunda ut i verkligheten. Om det inte är nån jag känner eller verkligen litar på som jag kan ge ut min häst på foder till under oöverskådelig tid så skulle jag nog överväga att sälja hästen. De flesta är oftast räddare om sin egen häst än om en foderhäst tyvärr.

Sv: Var drar ni gränsen? (dåliga fodervärdar)

Du borde verkligen se till att ta en kopia på deras kontrakt, det är ju din enda säkerhet! Jag skulle inte acceptera att någon som jag förbjudit rida hästen ändå gör det. Jag skulle heller inte tycka att det var okej att de inte betalade försäkringen om ni nu kommit överens om det.
Du måste ju vara säker på att de tar hästen till veterinären om något är allvarligt fel,i synnerhet om du nu ska utomlands och inte har någon kontroll alls! Att kunna lita på fodervärden är ju a och o!

Det är svårt att säga om du "hänger upp dig" på saker eller om det verkligen inte är bra. När jag hade min häst utlånad störde jag mig på saker som att hon gjorde småändringar i foderstaten osv utan att höra med mig först, men jag valde att släppa det då hästen verkade trivas och må bra. Det hon däremot inte gjorde bra var när hästen skadade sig och hon inte informerade mig direkt, vilket för mig var en mycket viktig punkt i kontraktet.

Förstår att du sitter i en jobbig sits...

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 090
Senast: animalasia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 816
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30