Var är ungarna?

Enya

Trådstartare
Kom ut i stallet i dag och upptäckte att en av hästarna har varit lös och vält ner en massa höbalar. Överst på några balar låg en låda med två kattungar och jag hittade lådan på golvet. Hur jag än letade kunde jag inte hitta kattungarna! Mamman till dem stod innanför dörren och ville ut. Var är de???

Hennes tidigare kull lämnade hon att dö direkt efter födslen och en av dem bet hon ihjäl och åt upp. nu är de här 1,5 veckor gamla och redan ganska stora, kan hon ha ätit upp dem? Jag tror inte att hästen har trampat på dem. Jag hoppas att hoin bara har flyttat på dem, men vart? Hon kommer inte ut ur stallet såvida inte vi släpper ut henne och stallet är litet.

Men frågan är: Lever de?

Jag hoppas att det är någon som kan svara på om hon kan ha ätit upp dem. :cry:

Sv: Var är ungarna?

Försökt att gå igenom hela stallet och lyssna efter små pip?
Kollat igenom boxarna så hon inte burit in dom dit?

Svårt att säga när man inte vet hur stallet ser ut osv.. men jag hoppas på det bästa.

Antagligen har hon blivit så störd att hon inte känt sig trygg och då flyttat ungarna till ett ställe där hon anser att dom inte kommer till skada. Hon borde inte ha dödat så stora ungar.
Precis som sablar skriver, så är det bara att leta. Kommer hon ur stallet? I så fall kan dom ligga precis var som helst.

Ett råd är att inte ha dom så öppet, utan gör iordning ett hörn nånstans där hon får vara ifred. Det kan ni göra nu, ta en låda och öppna ena sidan, men lämna en "tröskel" på ca 1 dm, så inte ungarna kommer ur. Kanske t.o.m ställa lådan med öppningen mot väggen, så hon kommer undan allt där i. Lägg i nått mjukt och varmt att ligga på, en filt eller nått. Inget lakan eller så, det leder kyla för bra och nu när dte börjar bli kyligt fryser dom lätt ihjäl. Har ni tur bär hon tillbaka dom dit. Annars är det nog bara att vänta ut dom.
OM ni inte hittar dom, håll koll på hennes spenar så hon inte blir tjock och svullen och får mjölkstockning. I så fall behöver hon en antibiotikakur.

Tack för era svar! Jag röjde stallet och hittade dem längst in i en hörna på betonggolvet. jag bar tillbaka dem till lådan och satte den på en lite mer skyddad plats.Vi har tyvärr inte så skyddade ställen i vårt stall, och den första platsen valde hon själv. Nu mår alla tre bra, tack och lov!

De sov er i en låda på ett fleecetäcke, men eftersom min nordis inte behövedr täcke så får de låna det!

Vad härligt !
Jag vet många innekatter som också flyttar ungarna, kattmammor är otroligt känsliga men väldigt måna om sina barn.
En uppfödare berättade att hon haft främmande. Ungarna var instängda i ett rum och stördes alltså inte direkt. Mamman var där också såklart. Uppfödarna kollade till henne innan dom lade sig när främmanden gått hem och allt var lugnt.
Morgonen efter var ungarna borta. Panik ! Mamman vägrade visa var dom var och ungarna var tysta så det var ju bara att leta. Leta, leta, leta. Inga ungar. Uppfödarna började misströsta och tro det värsta, men såg av en slump att några bäcker stod längre ut än dom andra i en hylla. Och mycket riktigt, där bakom låg dom små.

Allt detta trots lugnt. Främmanden och uppfödarna hade samtalat i normal samtalston och inget stim och stoj. Trots detta blev mamman störd och flyttade sina små.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 943
Senast: nickan1
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 995
Senast: Lager
·
Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 228
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er... 2
Svar
30
· Visningar
5 218
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka