Var ÄR katten - någon synsk?

bettysmatte

Trådstartare
Finns här någon som kan tänkas "känna på sig" eller "se" var min brors lilla katt har tagit vägen???

Min bror har tagit hand om en hittekattunge. Den kom till mitt hus nu i höstas, och var uppskattningsvis tre månader då. Han har haft den i ett par månader nu. Den har bott inne, men det är meningen att den ska vara både inne- och utekatt som den själv behagar, så han har släppt ut den korta stunder. Han bor väldigt lantligt längs en liten grusväg, och det kommer väldigt få bilar där.

I onsdags kväll släppte han då ut katten. Efter 10 minuter gick han för att kalla in den igen. Ingen katt syntes till... Han lät dörren stå öppen en stund, men ingen katt. Han var ju tvungen att gå och lägga sig så småningom, men var uppe och kallade på katten igen under natten. Den syntes inte till... Nästa dag letade han och också mina föräldrar efter den. Min bror kikade också i skåp etc inomhus, eftersom han tänkte att möjligheten fanns att den slunkit in någonstans ändå.

Katten är spårlöst försvunnen. Det är som om den har blivit bortförd av utomjordingar. VAR kan den vara? Har den vandrat iväg frivilligt, eller har det hänt den något? Min bror var väldigt fäst vid den lilla kisen, och vill verkligen att den kommer tillbaks.

Sv: Var ÄR katten - någon synsk?

Jag är inte synsk tyvärr, men jag tror att vårkänslorna kan ha drabbat lille herrn. Om han inte är kastrerad kan han mycket väl ha blivit känsmogen nu och dragit iväg på frieri-upptåg. Hoppas verkligen han kommer tillbaka! Är katten kastrerad och ID-märkt? Isf kanske min teori faller men då har ni å andra sidan större chans att få tillbaka katten om någon hittar honom och ser tatueringen...

Det är en honkatt, men den kanske har fått vårkänslor ändå? Kastrering/sterilisering (vad heter det på honkatt?) är planerad, men katten är det inte ännu. Det är en rättså iögonfallande katt - helvit med blå ögon - så förhoppningen är att någon granne ska få syn på den. Vi hoppas på det!

Mina föräldrars katt är också ute och springer, men hon kommer alltid hem. Har varit borta några dagar i sträck som max.

Åh nej är det en honkatt?
Jag vill inte vara surtant men släpp aldrig ut en honkatt innan hon är kastrerad och ID-märkt :( Risken finns nog att hon sprungit iväg på frierier-upptåg även att hon är tjej, att hon börjar löpa nu. Hoppas verkligen kissen kommer hem snart och inte föder kattungar ute någonstans... Hon är ju själv hittekatt och som du nog då vet har vi ju redan för många sådana i Sverige :(

Hoppas verkligen det löser sig! Bra på så sätt att katten är iögonfallande till utseendet. Sätt gärna upp lappar i närområdet med bild eller beskrivning och tfn-nr ifall någon ser kissen.

Nej, du är ingen surtant. Vi tar åt oss av kritiken - som är rättvis. Visst skulle min bror sett till att kastrera och ID-märka innan han överhuvudtaget öppnade dörren.

Skönt att höra!

Men ibland får man tyvärr lära av sina misstag istället, hoppas nu verkligen att ni får fatt på katten snart. Är hon dräktig och det inte gått för lång tid kan ju veterinären göra "abort" om man bokar kastrationstid direkt. Men viktigast är ju att ni får tillbaka kissen! Jag håller tummarna. Ni har inga ledtrådar alls? Ingen som sett skymten av henne?

Nej, det är väldigt märkligt. Min bror känner alla sina granner, mer eller mindre väl, och han och våra föräldrar har nog snart pratat med allihopa. INGEN har sett röken av en liten vit katt... Förstår inte hur hon har kunnat försvinna så spårlöst på 10 minuter. Otroligt egentligen.

Usch det är riktigt otäckt... man blir ju rädd att hon råkat gå in i någon bil eller något förråd eller dylikt och antingen är inlåst nu eller avdumpad någonstans :( Folk är hemska, vissa skiter i om en katt åker med många, många mil och om någon kan tänkas sakna den...

Tex; I somras var det en familj nedåt skåne/blekinge som skulle till ölands djurpark och när de passerade karlskrona upptäckte de jamande, en katt hade krupit upp i motorrummet!! Då ringde de kks och krävde att nån skulle hämta katten direkt :crazy: men det kunde ingen, så familjen åkte vidare. Innan djurparken stannade de på en rastplats, lyckades få ut katten och åkte glatt vidare till djurparken där de hade roligt med sina barn hela dagen, utan en tanke på den stackars katt de nu dumpat av många, många mil hemifrån! :eek::mad: Jag var och letade om den på den utsagda rastplatsen men ingen hade sett katten... :(

ID-märkning är enda chansen för såna katter, om de får någon.

Hur som helst, här i småland verkar våren ha kommit nu, fåglarna kvittrar som sjutton, solen har lyst varmt, gräset har börjat komma lite och idag hörde jag en katt som skrek sådär som katter gör om våren när de antingen paras eller slåss om tjejer :crazy:
Å jag som vet två okastrerade honkatter ute som jag desperat försöker hitta hem åt, kan inte ta in dem själv, jag får panik.... Räkna med att kolla upp magen på er vita sötnos när hon kommer hem, för hoppas sannerligen hon gör det!

Katten har kommit hem:bump:! Lite riven och mycket hungrig, men annars välbehållen.

Åh det var glada nyheter, vad roligt!! :bow:

Se nu till att brorsan bokar en kastreringstid bums ;)
Någon som har en aning om vart katten varit eller dök hon bara upp hemma helt plötsligt?

Glad för er skull!

Japp, kastrering ska bokas imorgon!

Nej, ingen vet var katten har varit. Vi har ju hört med grannarna när hon har varit borta, men ingen har sett till en liten vit katt. Hon dök bara upp idag. Min bror var tvungen att köra hem tidigt från jobbet pga tandvärk, och då var katten där. Jamade som en tok och ville bara IN. Hon åt en massa mat och gick sedan och la sig och somnade i min brors säng...:D

Naw sötnosen! Vem vet, hon kanske råkat bli inlåst nånstans och lyckades komma ut nu idag, ja man kan ju ha många teorier :D
Hoppas hon lärde utav sina misstag, men jag ska erkänna att en av mina katter, en hane som bor hos mina föräldrar intill skogen för att han måste kunna gå ute, har blivit inlåst i garage och förråd flera ggr, han lär sig nog aldrig! :smirk:

Skönt med ett lyckligt "slut" :bow:

Kastreringstid är bokad till tisdagen den 19/2 (ville bara uppdatera så att ni ser att vi faktiskt håller vårt ord ;))...

Haha det är bra!! snabba bud, kanon.
Nej men brorsan din tycker väl också det blir skönt att ha katten kastrerad och id-märkt och klar? Ni får väl be dem sätta in en sändare också så ni kan spåra katten om hon knallar långt hemifrån igen :angel: :D

En kastrerad katt går inte långt hemifrån- kanske 500 m som högst. En okastrerad katt har större revir- minst det dubbla. Är det en vuxen katt som kastreras kan det dröja ett tag innan hormonerna försvinner från kroppen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 964
Senast: Zpunk
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 303
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 161
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Ni som följde resan vet men för er andra så som kort bakgrund så dök för flera år sen en stackars vettskrämd, mager hemlösing upp i mitt...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
26 750
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar