Var är hundar välkomna?

C

ChristinA

Buss/tåg/båt/flyg?

Affärer? (Livsmedels affärer anser jag som självklart att de inte äf välkommna i. Är det rätt?) Klädaffärer?

Restauranger? Uteserveringar? Pubar?

Frisör? Hudvårssalong?

Om ägaren av affär/salong eller liknade har en hund, har denna rätt att ha hunden med sig?

Den som är insatt får gärna berätta lite om hur det generellt fungerar!

Tack!
Christin

Sv: Var är hundar välkomna?

Egentligen inte någonstans. Men de får vara med på bussar, tunnelbanor och så får de följa med in på Åhlens och NK. Sen brukar det vara helt ok att ta med dem in på djuraffärer, hästaffärer.

Miljökraven är ganska höga tror jag, man måste få tillstånd för att ha sitt djur på jobbet?
Tycker inte direkt folk behöver släpa med sina hundar över allt, dom mår nog bättre om dom slipper ;)

min erfarenhet är i stort sett ingenstans om de inet är tjänstehundar för funktionshindrad o tom vi stöter ofta på fördomar o problem....

bäst är att fråga först,ringa i förväg

Thina

jag vet i alla fall att det är förbjudet att ha med sig hundar där livsmedel förvaras, men på en del restauranger är det ok på uteserveringarna.

i § 18 ´livsmedleslagen är faktiskt ledarhudnar,service och signalhundar undantagna från det förbudet och vi har ju numera en antidiskrimineringslag i grundlagen som överrider det ev förbud en näringsidkare kan ge.

Thina

Tack för era svar!
Ingen har tagit upp detta: "Om ägaren av affär/salong eller liknade har en hund, har denna rätt att ha hunden med sig?"

Någon som vet?

Lustigt att du skriver: "dom mår nog bättre om dom slipper" i samma stycke som "att ha hunden med sig på jobbet" då det många gånger är det som räddar hundägare ifrån att göra sig av med hunden.
Men du kanske tänkte sig ett annat samanhang?

Är inte säker men jag tror inte de får ha med sig hund trots att de är deras salong/affär.

Det var en frisörska som blev stämd av kommunen för att hon hade sin lilla hund med sig i sin salong. Han låg och sov i skyltfönstret hela dagen och störde inte en människa. Hon hade tom skrivit en lapp på dörren där det stod ungefär:

Hej! I denna lokal befinner sig taxen Max. Han är jättesnäll. Är du allergisk eller inte hundvän så ber jag dig uppsöka en annan frisör. Mvh Frisörskan.

Det var väldigt mkt tjaft hit och dit, men hon vann målet. Fast hon egentligen inte borde. :confused: Snurrigt blev det. Kommer inte ihåg exakt hur det gick till, det var några år sedan.

Jag skulle vilja säga att det är tillåtet att ta med hunden överallt där det inte finns livsmedel (undantaget tjänstehundarna då). Det är upp till butiksägarna mfl att sätta upp skyllt om att det är förbjudet att ta med hund.

För någon vecka sedan var jag och hundarna på Folk och Rock (musikaffär) här i Malmö, där var vi välkomna.

Ja, det där har jag hört talas om.

Någon som vet hur det verkligen förhåller sig? Vad säger lagen?

Jag tror att även offentliga lokaler är undantagna, dvs de måste inte sätta upp skylt (även detta är logiskt).

Jag brukar faktiskt fråga när jag går in i affär med hund. Det känns bäst så.

Ja, egentligen. Men vart drar man gränsen för vad som får komma in i affären då?

Ska alla butiksägare skriva listor:

I denna butik får ej hundar, katter, papegojor, får, minigrisar, grisar
kaninen, åsnor, baggar, ormar, kräldjur, råttor, möss, hönor, tuppar, burfåglar, icke burfåglar, ovanligt håriga människor, överdrivet parfymerade människor ej komma in.

Mvh Butiksägaren.

:angel: :D

Alltså, att offentliga lokaler (vilka är det?) måste inte sätta upp skylt? Man skall själv veta att man inte får gå in där?

Visst, bäst är att fråga.
Men det jag fiskar mest efter är egentligen hur det förhåller sig med ägarens djur i deras egna affär/salong.

Skolor, sjukhus, kommunalhus mfl klassas väl som offentliga lokaler

hehe jag tänkte snarare om folk börjar dra med sina hundar då dom shoppar ;)
skulle själv gärna ha ett jobb där mina hundar får följa ;) men om hundar börjar få vistas i klädaffärer och gallerior tror jag dom trivs bättre om dom slipper :P

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 199
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar