Var är diskfragmenteraren?

P

Plingplong

Var hittar jag diskfragmenteraren på windows 2000? Har varit inne på kontrollpanelen och letat lite, men inte fått nåt napp. Var är den?
 
Använder inte 2000 själv, men i alla windows jag använt kan man gå in på "Den här datorn", högerklicka på den hårddisk man vill defragmentera och välja egenskaper. Sen finns en flik för "verktyg" eller liknande.
 
I XP som jag använder finns diskfragmenteraren i

Start -> Program -> Tillbehör -> Systemverktyg

Kanske är likadant i Win2000? :)
 
Du vill defragmentera hårddisken/diskarna?
Har visserligen ME själv, men det bör väl vara samma tillvägagångssätt. :confused:

I alla fall går jag via Start till Kör och helt enkelt skriver defrag och trycker på ok, då kommer jag direkt dit.
 
Start - program - tillbehör - systemverktyg - diskfragmenteraren!

Precis som nån skrev!
 
Den gör så att hela filen ligger på samma ställe på hårddisken, och inte är utspridd lite här och där. Det gör datorn gladare stt slippa hämta den från väldigt många ställen. Ungefär.

/Ida
 
Låt säga att du laddar hem fem filer, fil 1, 2, 3, 4,5 i den ordningen
Då kanske de läggs så här på din hårddisk:

[Fil-1][Fil-2][Fil-3][Fil-4][Fil-5][Tomt utrymme->]

Men sen tröttnar du på fil 1 och fil 3 och tar bort dem, då ser det ut såhär på din hårddisk
[Tomt utrymme][Fil-2][Tomt utrymme][Fil-4][Fil-5][Tomt utrymme->]

Nu laddar du hem Fil-6, som är stor och tar upp mer plats än fil-1 och 2. Den lägger sig då såhär
[Fil-6 del 1][Fil-2][Fil-6 del 2][Fil-4][Fil-5][Fil-6 del 3][Tomt utrymme->]

När du defragmenterar datorn lägger den filernas delar bredvid varandra så datorn slipper leta på flera ställen för att läsa samma fil.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
625
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
940
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Jag vill tatuera in mina barns namn men jag vill göra det i min mormors handstil för att på så sätt bära även henne med mig genom livet...
Svar
1
· Visningar
285
IT & mobiler Håller på att tappa det helt. Har haft en Huawei 20 Pro i över 4 år, det är den bästa mobilen jag haft och jag hade köpt en sån igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 485
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp