Var är bromsarna

vinkelina

Trådstartare
hästen var ledig i två veckor pga extrem stelhet och lite ryggont. fick osteopatisk behandling där ett 10 tal små låsningar hittades. även sadeln har setts över och har nu en annan på prov som verkar passa bättre, sadelprovare torde komma nästa vecka.

Hästen rids nu normalt igen och verkligen älskar att vara i gång. Lite väl mycket tyvärr. hon har alltid varit framåt, men under kontroll. Den kontrollen har nu fösvunnit under sjukledigheten. hon trippar och har sig, skall bara gå full fart framåt hela tiden. en långsida i SKRITT kan betyda att jag måste ta ner henne från trav en 15 gånger. hon bara studsar iväg. galopp så måste man verkligen ta i och dra för att få ner till trav, som då blir ojämn och studsig, släpper du efter på tyglarna så är vi igång igen

Vill ju inte sitta och dra i henne hela tiden eller, brukar inte behövas heller, lätt kram med tygeln, alt lite tydligare tygeltag. men nu har jag ont i axlarna efter att ha ridit henne tre dagar i rad.

Rider normalt på pelham då det är en stark häst och jag har svaga händer. hon trivs jättebra på detta bett och söker sig fint neråt, ingen kraft behövs. Igår slängde jag på hackamoret, lite bättre men blev i stället rätt framtung.

som det är nu orkar jag inte rida henne längre pass då jag bara är tvungen att hålla emot för att hon inte skall explodera. Vad skall jag hitta på?
 
Sv: Var är bromsarna

Om hon får ridas i alla tre gångarter så kan du kanske longera lite innan så hon får spralla av sig det värsta? Vad gäller skritten så hade jag lagt en volt varje gång hon försökte hoppa iväg istället för att sitta med bromsen i hela tiden, blir lätt ett motstånd som de bara försöker springa emot. När du rider i trav och galopp så försök att hitta på saker hela tiden, lägg volter, flytta sidvärts osv dels så bromsar det upp lite och dels så för hästen ngt att tänka på. Försök att inte hänga i handen och bromsa hela tiden då är det lätt att dom drar mer och mer. Prova att ha den lite intställd på rakt spår så bromsar det istället för din hand. Träna på övergångar där du bromsar och sedan mjuknar och berömmer när hon gjort som du vill. Hoppas du kan få lite nytta av råden. Och försök träna för tränare så fort som möjligt som kan ge dig fler verktyg att jobba med.
 
Sv: Var är bromsarna

kanske fortfarande öm och försöker springa ifrån det? låter precis som min häst innan (sadel i bakvikt och massvis med låsningar), hade stora problem med att bara få henne i skritt :/ betslade upp och red för tränare utan resultat, först när massören gått igenom henne några månader och jag börjat rida barbacka + hittade en sadel som låg bra, gick hon att få avslappnad i skritten. och nu mer än ett år senare så kan hon gå i form och arbeta med ryggen :banana:.

om den nya sadeln trycker på gamla låsningar som blivit "upplösta" så kan de snabbt komma tillbaka.
 
Sv: Var är bromsarna

Jag brukar rida mestadels ut tiden efter vila. Delvis för att inte riskera att skapa nya spänningar och får hästen att röra sig naturligt och lösgöra hela kroppen. At rida i skog och mark är också jobbigare och tar därför lite mer på energin du talar om. Man kan också låta hästen gå på litegrann i början utan att det gör något, i skogen dämpas hästens tempo litegrann naturligt och det gör heller inget om den travar sålänge den håller sig på fötterna. :) Jag hade provat det några veckor. Och försökt att inte lägga så mkt vikt på bromsen man har i bettet.
 
Sv: Var är bromsarna

KL
När min häst blir för taggad sänker jag tempot - även om det innebär att bara skritta hela passet. För att lugna skritten och få igenom förhållningar lägger jag in sidförflyttningar, åttor och volter eller fyrkanter. Exempelvis; gör en lätt förhållning - ber honom flytta bogen ett par steg efter att ha släppt efter på tygeln men inte släppt fram honom med sitsen - rider rakt fram åt det nya hållet. Jag ser till att han lyssnar på förhållningen. annars rusar han bara igenom övningen även om han håller skritten.
Han brukar lugna sig snabbt när an fattar att vi ska göra krusiduller och inte bara ta oss från punkt A till punkt B :) Men det gäller att hålla honom lite sysselsatt tills han slutar tänka på at bara skutta runt. Och att jag kommer ihåg min egen sits, att jag låter mina höfter och sittben röra sig i det tempot och formen jag vill att han ska gå, så att jag inte låter honom rusa iväg med mig.

Först när han är sansad får han trava och galoppera, med mycket skritt emellan om han jagar upp sig. Men visst händer det att ag också rycks med och släpper oss i en galopp över fältet ;)
 
Sv: Var är bromsarna

Håller med tintilar. Har hästen dragit på sig en massa överskottsenergi så låt den gå framåt istället för att bråka med den. Nu underförstått att den verkligen är frisk och fräsch.

Sitter du och tjuvhåller hela tiden kommer den bara få någonting att kämpa emot (dig) och dra igång ännu mer - då får man det där trippiga sidosteppandet.

Man måste inte rida i full fräs, men rid ute och låt den ha ett gott tempo i skritten och traven (samt galopp om du har kontroll) - den ska kliva på med långa steg, inte trippa. Det är dessutom bättre rehab än att den ska gå på böjt spår i en paddock precis efter en behandling.
 
Sv: Var är bromsarna

Skulle vilja påstå att det beror lite på varför och hur de är på framåt. Min häst blir bara mer taggad om jag rider fram, han lägger in en ''nu går jag bekvämt och slutar lyssna''-tempo och då måste jag aktivt rida in honom att sänka tempot och lyssna. Annars rusar han igenom allt och gör det inte korrekt (rusa = röra sig hastigt, inte nödvändigtvis springa eller börja trava). Om jag bara ber honom skritta framåt och inte rider aktivt, reglerar tempo och får igenom förhållningar och övningar så blir han mest stressad och skrittar fortare och fortare tills han går över i tölt, grisepass eller trav. Han blir lugn när han käner att jag är tydlig med vad jag begär av honom så att han inte behöver gissa. Då blir han osäker och vill springa ifrån.

Men självklart att hästen måste få skritta på också, och att man inte tjuvhåller. Beror det bara på överskottsenergi så går det ju snabbt över av sig självt dessutom, om den bara får röra sig. Att växla mellan att sänka tempot/flytta sidledes och öka skritten utan att trava/steppa är ju utmärkta medel ör att både få ut överskottsenergi och samla fokuset hos hästen så att det inte blir en rusnings-lek. Det viktigaste i allmänhet är väl att konsekvent ge eftergift så fort hästen saktar in, även om det i början innebär att den rusar på direkt igen så att man får göra om förhållningen.
 

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 604
Senast: Stergo
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 603
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 668
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp