Var är alla gamla islänningar????

S

Sveipur

En egenskap som ofta nämns i samband med rasen islandshästar är att det blir så gamla. Vad som slår mig är att jag så sällan ser saluannonser med gamla islänningar. Lite förvånande när jag tycker att så många vill "byta upp sig" realtivt ofta.

Det finns två typer av hästägare (om vi utesluter alla som bedriver någon form av näringsverksamhet vilka förmodligen inte har några ålderstigna hästar i sin verksamhet). Dels de som har möjligheten att hålla häst hemma och dels de som har dem installade. Den senare gruppen har oftast inte råd att ha fler än en häst. Då återstår främst privatägare med egen gård. Är det där alla gamlingar håller hus? Visst finns ett visst svinn med tanke på spatt och dyl men ändå?

Eller skickas fullt friska hästar till slakt när ägaren tröttnat :confused:

Har man hästen till promenadridning så är gamlingarna ofta fräsha långt upp i åren. Det märks sällan på hästen att de närmar sig de 20 eller kanske mer utan de rids ofta som vilken häst som helst. Personligen skulle jag försöka undvika att anonsera ute en gammaltrotjänare som inte har större ekonomiskt värde utan försökt att placera ut hästen i ett lämpligt hem själv.

Men nog finns det annonser på gamlingar också, har sett en hel del på hästar födda på sjuttiotalet och tidigt 80-tal. Man får nog också ta i beräkningen att antalet islandshästar exploderat de 10-20 åren så gamlingarna utgör ingen stor procent.

Tror de flesta som har så "gamla" islandshästar har kvar de som promenadhästar eller sällskapshästar (gårdshästar). Jag skulle nog inte sälja vidare en såpass gammal häst om jag hade möjlighet att behålla den.

När mina hästar börjar bli så gamla så ska jag nog förhoppningsvis ha egen gård så då får de gå kvar hos mig....

Jag har en född -80 som vi fick i början av maj. Pga diverse tidigare omständigheter har han nu sitt sista hem hos oss, han kommer aldrig att flytta till ett annat stall.

Nej vi behåller dem själva!

Min gamla trotjänare på 25 år, den har jag till barnen och mina vänner. Han är fridlyst och har massor av "beskyddare" så han stannar här hos mig. Hans regisreringsnummer i SIF börjar på 600. Vi som var med för mer än 15 år sedan, vi har oftast egen gård och har nytta av den gamla hästen på många vis. I bland så händer det att man ger bort en sådan häst till en vän.

Jo, men det var just det jag menade att det är vi som har dem hemma som har möjlighet att behålla dem, men vad händer med alla andra som inte går kvar som gårdshästar? Alla installade hästar som byts ut till en yngre eller "bättre" förmåga?

Jag är inte ute efter att köpa någon gamling. Är bara nyfiken på vart de tar vägen.

Sveipur 1984

Exakt. Avlivade en gammal trotjänare för ett par år sedan han hade ett nummer på 500-serien.

Visst förstår jag att man av personliga skäl kan bli nödd och tvungen att omplacera sin gamle trotjänare, men aldrig att jag skulle kunna annonsera ut och sälja till någon främmande om hästen uppnått en aktningsvärd ålder. Det finns andra sätt att hitta ett bra hem till en gamling.

Men nog finns det annonser på gamlingar också, har sett en hel del på hästar födda på sjuttiotalet och tidigt 80-tal. Man får nog också ta i beräkningen att antalet islandshästar exploderat de 10-20 åren så gamlingarna utgör ingen stor procent.

Det kom väl in en hel del redan under 70-talet. Vi hade till och med två stycken på min gamla ridskola på den tiden. Minns att det var ganska poppis med islandshästar redan i mitten av 80-talet och de som importerades runt -85 borde ju åtminstone vara födda senast -78 (7-åringar).

Var de är ? Kvar hos sina ägare förstås ;)

Inte säljer man en trotjänare man haft i ett 20-30-tal år :o

Självklart finns de men det är bra att de inte syns på annonsmarknaden, tycker inte gamla hästar ska byta hem i onödan. Om jag skulle göra mig av med någon av mina skulle jag antingen slakta den eller sälja/lämna den till någon utvald som känner hästen och som jag känner och litar på att de skulle dels fodra och förvalta den rätt, dels slakta den innan den hann lida av något.

Förstår inte vad du menar med att de inte skulle finnas där man har "verksamhet". All sådan drivs inte med strikt vinstsyfte ;) Våra hästar får leva så länge de mår bra.

Och en "fullt frisk" gammal häst rider man förstås på, den har man ingen anledning att byta även om man bara har en inackorderad pålle. En av de få äldre hästar jag sålt (han var 27 år då och Frida Dahléns första läromästare, gulligt va :love: ) var kanske inte så viktbärande längre då han bara var 123 cm och krävde extra mat, men tävlade gjorde han i många år till :) tills en förmodad lunginflammation gjorde att han fick sluta sina dagar vid ca 35 års ålder (jo, jag var där då också och stödde familjens beslut att nödslakta honom)

Men hittar man ingen exemplarisk KÄND familj till en gammal häst man själv inte kan rida längre ser jag inte att det är något fel att slakta den hellre än att sälja den mycket billigt till någon okänd. Hästar över 25 år är ju inte värda mycket pengar men kostar så småningom mycket i drift och riskerar att råka illa ut om det saknas kunskap, pengar eller ansvarstagande.

Det är inte bara det att jag inte sett dem i annonser, jag har knappast hört talas om någon som har en hyfsat gammal islänning i sin ägo. Men här verkar det ju finnas en del, men ni har ju som sagt dem på hemmaplan.

De jag har sålt till folk som inte har egen gård finns också de kvar hos sina mattar, och rids även upp mot 30-årsåldern.

Oftast är det så att om hästen är frisk när den är 15-20 så har den bra konstitution och benen håller så den funkar ett bra tag till :)

Förstår inte vad du menar med att de inte skulle finnas där man har "verksamhet". All sådan drivs inte med strikt vinstsyfte ;)
Nu menar jag verksamhet enligt skattemyndighetens synsätt dvs varaktigt, självständigt och med vinstsyfte :devil:

Föräljning - tanken är väl att hästarna skall säljas?
Uppfödning - har gjort sitt som avelshäst
Turridning/ridskola - pensionerad

Har man kvar dem i annat syfte räknar jag det som privathäst. (Ni känner väl till reglerna om förmånsbeskattning ;))

Våra hästar får leva så länge de mår bra.
Det tycker jag om :D

Och en "fullt frisk" gammal häst rider man förstås på, den har man ingen anledning att byta även om man bara har en inackorderad pålle.
Här menar jag de som byter ut sin häst då och då. Och det verkar vara många.

enligt skattemyndighetens synsätt dvs varaktigt, självständigt och med vinstsyfte :devil:

Föräljning - tanken är väl att hästarna skall säljas?
Uppfödning - har gjort sitt som avelshäst
Turridning/ridskola - pensionerad

Har man kvar dem i annat syfte räknar jag det som privathäst. (Ni känner väl till reglerna om förmånsbeskattning ;))

"med vinstsyfte" betyder inte att man faktiskt går med vinst eller är tvingad av staten att sälja individer som inte medför lika mycket inkomst som förut.

Vi har alla delar av det du beskriver och tre hästar i åldersgruppen 20+

Varav en ska slaktas innan vintern för att hon börjar få ont av en gammal knäskålsfraktur. På vintern vill hon gärna ligga mycket, och har då svårt att resa sig snabbt när det är lite kallare och hon blir stel. Inne vill hon inte bo på heltid. Efter nära 15 föl förtjänar hon att få dö i frid hemma innan det blir för besvärligt för henne. Hon har haft ett sista "inproduktivt" år utan föl och det har varit henne väl unt då hon myst på betet i somras. Menar du att vi skulle behövt sälja/slakta henne tidigare för att vi har ett företag ;) ? Knappast.

De andra rids för fullt och det tror jag man kan göra i måååånga år till.

Vi har inga "privathästar" alla ingår förstås i jordbruket även om knappast någon ens bär sin egen kostnad.

Här menar jag de som byter ut sin häst då och då. Och det verkar vara många.

Jaså? Ja, kanske det, men det rör sig kanske oftast om ett eller ett par år, innan de ridit ner en häst och behöver byta :devil: De hästarna hinner ju aldrig bli gamla hos en sådan ägare...

De flesta seriösa (av den typ jag säljer hästar till) behåller faktiskt sin häst i all evighet ifall inte yttre faktorer gör att de måste sälja och inte ha någon alls.

MEN du "ser" ju inte dessa på annonsmarknaden, eller hur ? Det är ju bara den andra gruppen som märks.

"med vinstsyfte" betyder inte att man faktiskt går med vinst eller är tvingad av staten att sälja individer som inte medför lika mycket inkomst som förut.
Självklart drivs inte all verksamhet med vinst (framför allt inte hästrelaterade) därav ordet vinstSYFTE.

Nu kom vi lite från ämnet. Att jag sållade bort hästar i näringsverksamhet var för jag tror att det inte är så många av dem som behåller gamlingarna.

Menar du att vi skulle behövt sälja/slakta henne tidigare för att vi har ett företag ;) ? Knappast.

Självklart inte.

De flesta seriösa (av den typ jag säljer hästar till) behåller faktiskt sin häst i all evighet ifall inte yttre faktorer gör att de måste sälja och inte ha någon alls.

Det gör jag med ;)

Att jag sållade bort hästar i näringsverksamhet var för jag tror att det inte är så många av dem som behåller gamlingarna.
Gamlingarna är ovärdeliga för barn och rädda ryttare. De kan arbeta i verksamhet högt upp i åldern. De får bara trappa ner litet. Så inte säljer turfirmorna dessa pärlor inte. De inbringar ju inga pengar vid försäljning och drar säkert in mer än vad de kostar.

Håller med! Vi startade turridning i mitten av 80-talet och har kvar pållarna vi startade med. Dessa är de bästa vi har, superstabila och vana vid alla konstiga situationer. Dessa förtjänar verkligen att få ett stilla slut hemma på gården när det är dags. Vi har försökt att pensionera ett par av dem men det var inte populärt. De stod och skrek i hagen varje gång deras yngre kompisar gick ut på tur, så nu får de knalla med igen. Gamla hästar mår bra av att arbeta, så länge det sker på deras nivå.

Jag vet inte vad du menar med gammal häst, gammel man här är iofs inte så gammal bara inne på sitt 18:e år och inget fel på honom. Skall han säljas, ja då må det brinna i knuten. Dessutom måste nya ägaren ha en massa tålamod, för det har inte han. Faktum är att jag tror det skulle bli svårt att finna någon som står ut med honom, han är 110% säker både vad gäller ryttare och gångarter. Men han har så j*kla mycket konstiga ideer för sig. :angel:

Men jag kan skicka ut honom med en komplett nybörjare på ryggen, och tala om vart han skall vända och gå hem. Då gör han det, och det finns inget som skulle hindra honom från det. :rofl:

I nummer 2/2003 av "Islandshästen" var det ett reportage om "gamlingar" som är still going strong! Den valcken som jag började rida isis på lever ännu! Han är född 1974 och går som sällskapsherre i en hage nu. Hans ben håller inte för att ridas på, men han är pigg och haltfri i hagen! Och sååå sööööt :love:

/Malin

För två år sedan fick jag låna en äldre lurvig herre i sina bästa år från en större gård för en tur ute i skogen på egen hand. Jag hade ingen aning om var jag skulle ta vägen och frågade ägaren hur hon hade tänkt sig att vi skulle hitta ute i stora skogen, men framförallt HEM igen. Jag fick svaret att "hem hittar hästen, det behöver du inte tänka på!". Och precis så var det. Vi lunkade och rejsade runt i skogen på vägar som hästen visade mig, vi hade nog lika roligt både han och jag och efter en och en halv timme så kände jag att nu har herrn bestämt sig för att gå hem, vilket vi faktiskt gjorde. Jag hade varit kvar än i dag i den där skogen om inte pållen född -77 visste vägen hem.
Tryggare hästar än di gamle är nog svårt att hitta.

Liknande trådar

Islandshäst Jag kan inte så mkt om det här, därför frågar jag. Under mina år (inte så många) med islandshästar har jag snappat lite här och lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 846
Senast: moli
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 200
Senast: Emelei
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·
A
Ekonomi & Juridik Jag har brottats med ett dilemma sedan förra veckan. Ska försöka korta ned det hela så det slipper bli en roman. Jag flyttade till...
2
Svar
32
· Visningar
4 731
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar