Vanvårdade hovar

Ireland

Trådstartare
Gick på promenad med hunden idag förbi en av grannarna. Det är ett jättegammalt par som har ett tiotal minishettisar. Stannade till och pratade lite med dem och fick se att hovarna inte var i så bra skick. På den ena ponnyn var hovarna så långa att de snart börjar böjas uppåt. En hade en väldigt lång och sned fot och resten väldigt långa tår.
Hästarna ser bra ut i övrigt, har mat och vatten och ett vindskydd och är pigga och glada.

Har bilder på mobilen men vet inte om man får lägga upp här?

Ska jag gå dit och prata med ägaren, och kanske hjälpa henne dit med en hovslagare, eller vad hade ni gjort?

Sv: Vanvårdade hovar

Ska jag gå dit och prata med ägaren, och kanske hjälpa henne dit med en hovslagare, eller vad hade ni gjort?
Ja det tycker jag du skall göra. Du har jag redan någon form av kontakt med dom så bara säg att du har tänkt lite det där med hästarnas hovar som inte såg så bra ut och undrade vad de hade för hovslagare.
Säger då hon: - Vi har ingen, (troligt) så rekommenderar du dom en.

Jag har aldrig riktigt pratat med dem då jag just flyttat hit. Men det känns bättre att gå dit och fråga vänligt än att ringa och anmäla. Det kan ju vara ren okunskap och de behöver bara lite hjälp... Men kan inte helt strunta i det så att går alldeles för långt för de små ponnyerna.

Ja det är helt rätt och sunt tänkande.
Lycka till! :)

ja det bästa är ju att prata med dom.. :) själv har jag upptäckt hos en person som föder upp araber.. mitt bland dom går det en stor reslig dam som inte har nå vidare tår.. dom är långa o breda, sen så är hon skodd.. skorna är för små nu när hon inte blivit omskodd och verkad, så skorna ligger på ballarna o trycker på bakhovarna.. o dom ligger också väldigt nära strålen.. men som tur va kommer hovis i morgon o fixar till henne..

Jag tycker det är jättebra om du pratar med dom :) Dumt att anmäla först aman gör när det "inte är så farligt" om du förstår vad jag menar.

Precis. Det slog mig dock häromdagen att det kanske är fång det hela handlar om. Är inte så insatt i det där, kanske jag kan lägga upp bilderna?

Är bilderna dina så är det ju bara att lägga upp dom.

DSC01116.jpg

DSC01115.jpg

DSC01114.jpg

DSC01113.jpg

DSC01112.jpg

Nu är ju inte bilderna så jättebra då jag tog dem med mobilen och genom ett staket..

Jag tycker du skall gå dit o göra ett besök i dag och påpeka detta med hovslagare, för det där såg inte bra ut alls.

Så ni tror inte att det är fång, utan bara dåligt skötta hovar?
Jag ska ta mig ner där imorgon och prata med tanten.
Sambon min tyckte det var oförskämt och att jag la mig i, men nåt måste ju göras?

Så ni tror inte att det är fång, utan bara dåligt skötta hovar?
Jag ska ta mig ner där imorgon och prata med tanten.
Sambon min tyckte det var oförskämt och att jag la mig i, men nåt måste ju göras?

det där såg riktigt illa ut. men det är ju bra att du lägger fram det lite fint och inte kommer och är otrevlig! tror det kan handla om okunskap !!

:) Jättebra att du tänker ta kontakt med dem, det är civilkurage det.

Svårt att se ngn fångrand på bilderna (om de nu har haft det), men en häst som haft fång vars hovar skötts på rätt sätt ser inte på långa vägar ut så där. Så det är helt enkelt bara illa skötta hovar- fång eller inte. Om du förstår vad jag menar!

Oförskämt?
Det vore att låta djuren lida nu när du sett hur de har det.

Sen kan man ju göra det lite snyggt i början men om ingenting händer, då får man ta i så mycket som behövs.

Ja smart som min sambo är tyckte han att jag skulle lägga upp det annorlunda, typ gå dit och oskyldigt fråga "Hej! Jag såg att du har hästar och jag är nyinflyttad här, vet du om någon bra hovslagare?" Ibland är han abra så korkad, jag blev arg (med all rätt för mina gravidhormoner dessutom :angel:) och slängde till slut på telefonen. varför skulle jag gå upp till en gammal dam som knappt kan gå själv och fråga om hon vet nån bra hovslagare när jag dessutom ser hur hennes ponnyer ser ut i hovarna? Korkat....

Ialla fall, nåt måste göras. Särskilt när man tittar på den lilla fuxens hov som är helt krokig!

Ska gå dit imorgon, uppdaterar om hur det gått.

Oavsett om det är fång eller inte är det katastrof i mina ögon. Hoppas det handlar om okunnighet och inte slarv.

Gå och prata med dom tycker jag är bäst! Sen bör man kanske göra någon annan åtgärd om det inte händer något.
Hoppas grannarna tar det på ett bra vis och att det ordnar sig med ponnyerna.

Ialla fall, nåt måste göras. Särskilt när man tittar på den lilla fuxens hov som är helt krokig!

Ska gå dit imorgon, uppdaterar om hur det gått.

Då blir det du som får dagens bragdmedalj imorgon :bow:

Tycker att det är jätte bra om du pratar med dom. :) Borde finnas flera som du, håll lugnet bara så blir det säkert bra.
Håller tummarna för att dom lyssnar på dig :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 041
Senast: Liran
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 242
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 741
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp