Vanvårdad tik - slutat löpa?

A

Azizi Hidaya

Jag har en bordercollietik på 2,5 år som jag hämtade från ett hem för vanvårdade djur förra sommaren. Hon var då sparkad och slagen och illa skött, mager och eländig.

Hon tillbringade de första månaderna under sängen, skakade bara någon tittade på henne. Men allt eftersom tiden har gått har hon blivit tuffare och gladare, fin i hullet och pälsen och leker glatt med andra hunden, hälsar när vi kommer hem osv. Hon är fortfarande osäker när det är främmande människor här, men har tack och lov aldrig visat minsta tecken på aggressivitet, utan gömmer sig under sängen istället.

Jag undrar nu om det är någon som har erfarenhet av tikar med liknande upplevelser? Vi börjar bli lite fundersamma över löpet.. jag vet ju naturligtvis att det tar sin tid innan allt fungerar som det ska. Hur lång tid tog det för era hundar?

Sv: Vanvårdad tik - slutat löpa?

Jag tog en bc blandning som omplacering, hon hade varit bunden i ett stall i ett år och var otroligt rädd och vek...Världens goaste o snällaste hund och var livrädd för att göra "fel"..Hon blev aldrig som normala hundar, men mådde bra som gårdhund, brydde sig aldrig om människor eller hundar fast hon gick ju inte o gömde sig heller...fort man höjde rösten kissade hon ner sig...men min älskade Jaffa Bapelsiiin :love: levde nästan tills hon blev 15 år och fick åka till himlen förra året i mars.

Löpet var det aldrig några peoblem med..men en del bc är "veka" av naturen och just det är nog svårt att få bort...man får acceptera och inte förstärka deras vekhet och rädsla, låtsas som det regnar bara

Ingen vanvårdad hund, men vår tik en petit basset griffon vendéen har bara löpt en gång och hon är 3,5 år. Enligt uppfödaren är hennes syster likadan, för att få henne i löp så måste han ta hem henne (bor hos fodervärd) till sina löptikar för hon ska löpa. Det är kanske så att hon helt enkelt inte löper speciellt ofta.

Vi har också haft en Bc tik som hade liknande bakgrund som det Martha berättade om.
tyvärr fick vi ta bort henne för två år sedan, då hennes ledvärk blev för svår(troligen beroende på att hon stog bunden vid en hundkoja i två år i ur o skur:mad: )
Hon löpte inte normalt de första tre åren vi hade henne, däremot på ålderns höst hade hon två-tre riktiga löp:crazy:

Har aldrig funderat över vad det berodde på, trodde nog hon var en sådan tik som var svår med sina löpningar bara.

Hon blev heller aldrig riktigt trygg i obekanta miljöer/med okända människor däremot var hon en helt fantastisk familjehund/gårdsvar.

Vissa tikar löper "tyst" och blöder inte en droppe, så man har ingen aning om att de löper om man inte kollar riktigt noga efter det.
Även tikar som mått riktigt dåligt brukar löpa tyvärr, på både gott och ont. Men även misskötta och svultna tikar kan bli dräktiga och få valpar som gör dem ännu mer svultna och undernärda.

Ta henne till en veterinär som kollar hur hennes system ser ut.

Och en grej till, hon är väl inte steriliserad eftersom hon kommer från ett rescue center?? Ofta steriliserar de alla djur innan de adopteras ut ju.

ja det kan ju hända...att hon är steriliserad :idea: :D

Sen tror jag också på "tysta" löp, och spec på veka tikar....min tik som var vek ville ju aldrig göra "fel"...att bloda ner var för henne en "dödssynd typ"....+ att man var väl kanske inte så himla lågröstad mot hanarna :angel:...det räckte bara att VARA i fel sinnestillstånd för att hon skulle reagera..usch jag mår dåligt när jag tänker på det....

Vår tik har inga tysta löp heller, har två hanar (numera en kastrerad) och märker tydligt om hon löper, hanen som fortfarande har kulorna kvar är väldigt säker. Han har parat en del tikar innan och vet exakt när tiken är redo, innan är han inte intresserad.

Vissa tikar löper "tyst" och blöder inte en droppe, så man har ingen aning om att de löper om man inte kollar riktigt noga efter det.
Även tikar som mått riktigt dåligt brukar löpa tyvärr, på både gott och ont. Men även misskötta och svultna tikar kan bli dräktiga och få valpar som gör dem ännu mer svultna och undernärda.

Ta henne till en veterinär som kollar hur hennes system ser ut.

Och en grej till, hon är väl inte steriliserad eftersom hon kommer från ett rescue center?? Ofta steriliserar de alla djur innan de adopteras ut ju.

Hon är kollad av veterinär högt och lågt, och är inte steriliserad.

Och vi har en liten pojkhund här som nog skulle tala om ifall det var löp på g ;)

Lustigt, det verkar som BC är en vanlig ras på de här centren... trist på så fina hundar.. på alla hundar.. hade jag kunnat hade jag tagit hem allihopa

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 505
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 905
Senast: Nominous
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 062
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar