Vanvård...

C

CatrineWi

Jag behöver lite råd om det finns något jag kan göra för min före detta häst... Jag sålde honom i augusti till ett hem på landet där det finns får, gäss, ankor, höns och en annan häst som var pensionär... Allt såg jättebra ut, de nya ägarna var trevliga och de skulle ta tränarhjälp och få annan hjälp med hästen. Allt lät toppen och jag tyckte det var drömmen för min pålle!!
Nu har det visat sig att de inte rider/motionerar honom alls då de inte klarar av honom... (Han är jättesnäll, lugn och trevlig)
Det lider ju inte han av i längden utan det kan ju vara skönt att skrota i hagen och vara häst i och för sig. MEN.... Min granne var ute och hälsade på honom idag för att rida och mysa lite. Han var då en katastrof!!! Manen var ihoptovad, pälsen såg för....ig ut. Hovarna var alldeles för långa och trasiga och spruckna... Hon ifrågasatte hovarna och ficka som svar: -Vi beslöt att ta av honom skorna för då behöver han ju inte någon hovslagare!!!!!!!:devil: Fy f..n!!!!
Han är inte avmaskad/vaccinerad heller nu!! DESSUTOM har den andra hästen dött pga "ålder" så han går alldeles ensam i hagen...

Jag har tidigare provat att anmäla två fall av vanvård till djurskyddet utan resultat tyvärr så jag känner mig ganska så uppgiven!!

Jag vill också tillägga att jag inte "gav" bort hästen utan sålde honom för 12000:- (F.d. travare) Han var då i fin form. Bra musklad och i fin kondition....

Finns det något konkret jag kan göra??? Tar gärna emot tips från någon som VET hur jag kan göra!!
 
Sv: Vanvård...

få med sig en veterinär till platsen kanske. Speciellt distriktveterinärer (tror jag) kan ta ifrån människor rätten att ha djur direkt om de ser vanvård. detta gäller nog alla veterinärer föresten... prata med de nuvarande ägarna också kanske... ?

tycker detta för övrigt låter hemskt! om jag sålde mina hästar skulle jag vara livrädd för sånt här:eek:
 
Sv: Vanvård...

Hur var han i hullet? Tovig man, oskodd och ovaccinerad räknas nog inte till vanvård för en hobby-häst som går hemma i hagen.
 
Sv: Vanvård...

Neej, det gör det inte för det är ju nget han lider av om inte tovorna blir för stora...
Det jag oroar mig mest för är egentligen att de har slutat ta dit hovslagare.... Även om hästen går utan skor måste ju hovarna verkas!!!! Han rörde sig stelt oxå...

De andra två hästarna jag anmält var så smala att alla ben stack fram. De hade lösa rullar med taggtråd i hagen, inget gräs, inget hö, inget vatten. De stod apatiska ihagen och den ena hästen hade något som jag inte minns nmanet på... Mån... någonting. Bägge ögonen var "vita". Tror inte att den såg så mycket... Det gav alltså inget resultat hos djurhälsan tyvärr....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vanvård...

Köp tillbaka honom, och låna ut honom på foder till någon annan.
När du känner att den nya "ägaren" sköter om honom enl. dina villkor så säljer du honom till henne.

Lycka till!
 
Sv: Vanvård...

Åk ut själv och prata med dem, förklara att hovvård behöver han iallafall. Speciellt då han rör sig för lite för att sllita ner hovarna själv.

Du kanske kan hjälpa tjejjen att komma igång med ridningen igen eller hjälpa dem att sälja hästen omde verkligen har tröttnat.

Men åk ut och se med egna ögon hur det är...
 
Sv: Vanvård...

Djurskyddet är värdelösa svin:mad: . Fy f*n vad jag blir arg. Har du provat att ringa till svenska hästsars värn??? Hur gammal är hästen?
Jag brukade ta hand om en valack på en ridskola, som nu är 28 år. Han är pensionerad och rids av en ung tjej. Han är c ponny och har blivit så hårt riden av henne att han nu inte har några muskler kvar. Jag gick förbi där en gång då jag känner ägaren. Då såg jag vilket skick den var i och blev bestört.:cry: . Den får massor mat och omvårdnad, men den blir riden till döds. Den lilla stackaren som borde få spendera sina sista år i hagen med sina kompisar (en liten b ponny och en cob), så jag förstår verkligen hur ledsen du är, speciellt eftersom det brukade vara din häst. Men prova med svenska hästars värn. Jag anmälde en ridskola vid ett tillfälle och då var jag 10 år och var arg för att de använde piskor på lektionerna,men de kom iaf och granskade. De brukar vara hjälpsamma.:(
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vanvård...

stackars mimmi.... å catrine oxå. blir så förbannad när man läser sånt här, hoppas att ni fixar det!!!! /AAAARRRGGG
 
Sv: Vanvård...

Att hästen inte får den hovvård den skall ha är det enda du har att komma med om du vill gå vidare. Ring kommunens djurskyddsmyndighet så kan de åka ut och titta. Det övriga du räknar upp räknas inte som vanvård. Har hästen ingen ingen/ eller lite mask behövs ingen avmaskning, ska hästen inte ut och tävla behövs ingen vaccination, tovor i manen och raggig päls lider den inte av. Trist att den står ensam men det är inte förbjudet
 
Sv: Vanvård...

Tack för att ni svarar mig!!:bow:

Jag ska fundera lite och sen se hur jag går vidare!
 

Liknande trådar

Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 692
Senast: spinxx
·
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 256
Senast: AmandaJ
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 788
Senast: Görel
·
Ekonomi & Juridik Jag har valt att posta den här tråden anonymt, då det är känsliga saker, och det kommer dessutom förmodligen bli långt, men jag behöver...
Svar
10
· Visningar
3 620
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp