vanvård? miss skötsel?

T

travtjejen

om en häst sälj vidare trots skador och fel.. vad kallar man det? jag har säkert tittat för mkt på animal planet men där händer det ju saker i alla fall.där katten åker de in i fängelse och rättsalar så det står härliga till... jag annonserade på flera ställen om att vi blivit lurade. jag hade då inte anat att det skulle röra sig om så här många som blivit lurade. jag har aldrig nämnt namn men ändå visst alla vem det var. så snälla.. var med och stoppa detta. vi är många!! tillsammans kan vi stoppa detta! jag tycker att en häst som säljs som promenadhäst ska inte hittat som tävlingshäst på annons? eller få hem en häst med slinger? eller den stackare som köpte häst med foderfickor hela vägen upp i bihålerna? hur långt ska det få gå? vart går gränsen på vanvård? många jag pratat med säger att de köpte sina smala pållar för att säljaren körde med samma visa varje gång.. hon hade räddat dom.. det var därför de var tunna och hade hemska hovar..men att köpa en skadad häst och undanhålla det inför nästa hem? vad är det? nu har vi blivit en bra grund och första stämningsansökan är redan på väg. ju fler vi är dessto större chans är det ju att människan inte får ha djur längre!
vi har den bäste advokaten på vår sida så nu behöver vi bara få höra om fler känner sig träffade? jag mår dåligt varje dag som jag ser på min skadade pålle. vad ska hända med henne? om hon tar tillbaka henne? får jag se henne på annons nästa dag då? när jag sa att jag ville häva köpet sa hon att hon redan hade en ny köpare för under det pris jag gav.. hur kan man? är det d man kallar känslolös?

Sv: vanvård? miss skötsel?

vad bra sakt......
jag mår också jätte dåligt över det här.
men mäst är jag arg:mad:

JO, inte för att jag riktig svarar på din fråga men det kan ju många gånger vara så att man köper en häst för en billig peng av en eller annan anledning. Den kan va i risigt skick då o fixas till o tränas upp hos nya ägaren o sen visst va säljbar dyrt igen o tävlingsbar... kan visa kort på mitt ena sto jag köpte för en spottstyver o som blivit en helt annan häst idag...

OBS, det är vinterpäls på båda bilderna...

fy f*n alltså.. Man blir så sjukt förbannad över det här. Hur kan någon behandla sina djur på detta sättet. Nu menar jag inte bara hästar utan alla djur. Såg på hitta hem när det gick på tv. Det är hemskt. Vad är det för människor egentligen?? HUr står dom ut med dig själva varje dag?? skäms dom aldrig?? Det måste få ett slut. VI måste göra någonting. Jag tycker att det är kanonbra av er som orkar ta tag i det här och få någonting gjort. Jag har själv inte råkat ut för detta. Det glädjer mig att det finns några som säger ifrån. För det här är inte okej, det spelar ingen roll om det är en häst eller en katt. Iget djurplågeri ska få finnas. Det är en lång väg dit men om alla hjälps åt så går det..:)

jojag har köpt in vanvårdade hästar förr,men då har man ju köpt dom av den andldningen att det är synd om hästen. denna tjejen körde en rövarhistoria som man var dum nog att lyssna på. och sen tro att människan håller sittord? fy jag blir bara arg när jag tänker på det.. kom på en sak till.. man brukar gå ut med de fruktansvärda slakttransporter som finns ivärlden. där hästar lider. vad gör denna människa då? hon köper ju skadade och säljer!! några har berättat ghur deras hästar dagen efter de blivit köpta.. har knappt tagit sig ut ur stallen. de måste ju oxå lida svårt. eller att bli riden och egentligen ha en senskada? eller fel i mun? är det inte djurplågeri när människan står mittemellan en säljare och en köpare.. där säljaren säger.. min häst är sjuk, men du får den billigt.. och hon i sin tur säger tillköparen att den här hästen har aldrig varit sjuk eller skadad. perfekt till tävling.. lite tunn och oskodd för jag räddade den. alltså om hon köper vissa för 4tusen och sen säljer de för 22000... är inte det vidrigt?

ja det känns kanon att få känna att folk stöttar oss för rättegång är ändå rättegång. men vi kommer att kämpa för våra fyrbenta och hoppas att allt slutar bra.

Inte för att vara sån, men om man har en häst som inte klarar av att ridas, är det inte bättre att avliva den då? Det är upp till första ägaren tycker jag att se till att hästen får ett värdigt slut. Folk som säljer sina hästar när de har senskador som gör att de aldrig mer kan ridas eller käkfel eller vad det var du skrev, ja då får man nästan skylla sej lite själv.

jo visst kan man tycka en skadad häst inte ska säljas vidare MEN tyvärr finns folk som kan prata.. tänk dig att din underbara häst fått en skada som gör att du ej kan rida han.. då kommer någon och säger till dig att hon kan ta hand om din guldklimp, hos henne får han det bra, han kommer bara gå som sällskap.. så slipper han dö..nog finns det många som reagerar på att sin kära häst slipper dö.. men då vet man tyvärr inte vad som väntar.. för hade de vetat det så är jag helt säker på att flera faktiskt valt det stora steget att hellre avliva sin kära häst hellre än att lämna den hos människor som detta..

tänk dig att din underbara häst fått en skada som gör att du ej kan rida han.. då kommer någon och säger till dig att hon kan ta hand om din guldklimp, hos henne får han det bra, han kommer bara gå som sällskap.. så slipper han dö..

Om man lämnar bort en häst på det sättet är man bra oansvarig, tycker jag. Det handlar inte bara om att ta väl hand om sin häst medan den är i livet - man måste också kunna ge den ett värdigt slut.

Immer

men om hästen klaras av att ridas men som skogshäst eller lättare ridning.
skulle du fortfarande avliva hästen då????
eller försöka ge den ett bra hem????
ja frågorna är många.

Delvis kl*

Jag är själv i den här situationen nu. Min fjordingen har fått en allvarlig senskada och chanserna är små att han någonsin kommer bli bra. Han har varit halt t.o.m från sen januari. Senast vi var på kliniken så såg det aningen bättre ut så hoppet kom tillbaka. Men jag vet inte riktigt. Vi ska tillbaka till kliniken om några veckor om det har blivit sämre igen så tror jag nog att han kommer få somna in, men om det fortfarande är likadant eller om det är bättre så får han nog ännu en chans. Jag tycker inte att man ska avliva en häst i första taget om det inte är så att den lider jätte mycket och har tappat livgnistan. Vi skulle ju aldrig göra så med en människo-kompis?
Min fjord haltar IBLAND lite smått i traven men både travar och galoperar i hagen och skrittar gör han utan problem så än så länge få han leva, jag ser att han har lusten till livet kvar.
Jag var inne ett tag på att sälja honom eftersom jag inte riktigt klarar av honom + att pengarna tryter. Men han får vara kvar. Jag hittade aldrig ett bra hem hos någon som jag litade på.

jo visst kan man tycka en skadad häst inte ska säljas vidare MEN tyvärr finns folk som kan prata.. tänk dig att din underbara häst fått en skada som gör att du ej kan rida han.. då kommer någon och säger till dig att hon kan ta hand om din guldklimp, hos henne får han det bra, han kommer bara gå som sällskap.. så slipper han dö..nog finns det många som reagerar på att sin kära häst slipper dö.. men då vet man tyvärr inte vad som väntar..

Just det... det finns folk som kan prata men dem ska man aldrig lyssna på! Ska man mot förmodan lämna sin häst till någon som endast sällskap ska det va så man vet var den finns o VET att den har det bra. Annars avliva!

Vi får inte va så förbannat blödiga! Det är trots allt ett djur vi talar om o de kan inte bestämma vart de vill va o de vill inte bli vanvårdade o skickade på långa slakttransporter.

Jag skulle för min del aldrig sälja eller ge bort en skadad häst som sällskapshäst till nån jag inte känner! Hellre ett skott i pannan o så vet jag att hästen har det bra på de evigt gröna ängarna!

Nu är det ju så att de flesta avlivar sina hästar om de inte går att rida eller gå till avel.
den stora frågan är väl de hästar som säljs till lättare ridning och skogsridning p.g.a. en gammal skada.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 890
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 941
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag har studsat över flera annons senaste tiden som är på väldigt dårligt engelska, och sen från ofta konstiga herr namn som "Evan"...
Svar
5
· Visningar
1 636
Senast: Loons
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama