vanvård av djur...

scizofren

Trådstartare
för två sommrar sedan besökte jag ett litet stall med shettis och russtravare i norrland.
när jag kom dit såg det ut som vilket litet mysigt stall som helst med ladugårdsutseende. men när jag fick se hagen...:eek:
i hagen stod två stora hösilagebalar. höet som hästarna kunde komma åt var svart och såg helt blött ut, trots att det inte hade regnat på flera veckor. dessutom luktade det ruttet bara man stod bredvid dem.
när jag gick runt i hagen och hälsade på ponnyerna hittade jag ett komplett skelett från ett djur! jag fick reda på att det var ett av deras får som hade dött för två år sedan!!:mad: :eek:
när jag åkt därifrån fick jag dessutom veta att de brukade ta med sina gamla, halta ponnyer upp i skogen, skjuta dem och låta dem ligga kvar där.:cry:
jag vet inte om de fick ligga där så länge att de "försvann" eller om de så småning om flyttade kadavren, men jag fick berättat för mig att det hade hänt att folk som varit ute och plockat blåbär, hittat ruttna, halvätna kadaver av hästar eller rent av hittat ett skelett.
vad tycker ni om denna berättelse (som tyvärr är helt sann)?

Sv: vanvård av djur...

scizofren skrev:
för två sommrar sedan besökte jag ett litet stall med shettis och russtravare i norrland.
när jag kom dit såg det ut som vilket litet mysigt stall som helst med ladugårdsutseende. men när jag fick se hagen...:eek:
i hagen stod två stora hösilagebalar. höet som hästarna kunde komma åt var svart och såg helt blött ut, trots att det inte hade regnat på flera veckor. dessutom luktade det ruttet bara man stod bredvid dem.
när jag gick runt i hagen och hälsade på ponnyerna hittade jag ett komplett skelett från ett djur! jag fick reda på att det var ett av deras får som hade dött för två år sedan!!:mad: :eek:
när jag åkt därifrån fick jag dessutom veta att de brukade ta med sina gamla, halta ponnyer upp i skogen, skjuta dem och låta dem ligga kvar där.:cry:
jag vet inte om de fick ligga där så länge att de "försvann" eller om de så småning om flyttade kadavren, men jag fick berättat för mig att det hade hänt att folk som varit ute och plockat blåbär, hittat ruttna, halvätna kadaver av hästar eller rent av hittat ett skelett.

Förskräckligt :cry: Även om jag förstår att din berättelse är helt sann, så går mina tankar till filmen "Jägarna" den spelades in här i Älvsbyn där jag bor och så fort någon söderöver hör att man är härifrån så associerar de till den filmen :angel:

Måste dock poängtera att de flesta här uppe är helt ok ;) både mot människor och djur!!!

Blev lite nyfiken på vad du menar med Norrland?

~Ingrid

Vanvård på villket vis ? Möjligen kan man klanka ned på otjänligt grovfoder, men att skjuta sin egen häst är knappast vanvård, samma med ett fårskelett. Så ingenting av det du egentligen skrivit kan klassas som vanvård.

Sen att man dumpar döda djur i skogen är ju lagbrott, men heller inte vanvård då djuret är dött.

scizofren skrev:

Jag tycker det är ynkligt av dig att sitta här o gnälla när du i stället kunde gjort ngt åt det genom att kontakta hälsa och miljö i den aktuella komunen genom en anmälan. Hästarnas väl sätter du inte i centrum genom detta inlägg,snarare ett försök till att rentvå ditt eget samvete.

Ja, ditt "stöd" är alltid lika värmande...

ja då får man ta och ringa djurskyddsmyndigheten som finns hos miljö- och hälsoskyddsavdelningen på den aktuella kommunen...

Har oxå varit med om ett falla av vanvård..helt förskräckligt var det kan inte fatta att männisor kan förorsaka sån plåga för de stackars hjälplösa djuren..:(

Men kan du inte svara på VAD som är vanvård i din berättelse ? Läste nu att det tydligen var sommar då du var där...så då hade förmodligen hästarna gräs i hagen va ? Och då gör det ju inget att grovfodret var otjänligt eftersom det fanns gräs...eller ?!

Då kanske trådskaparen ska skriva bättre info så man slipper gissa sig fram.

Mynta2 skrev:
Vanvård på villket vis ? Möjligen kan man klanka ned på otjänligt grovfoder, men att skjuta sin egen häst är knappast vanvård, samma med ett fårskelett. Så ingenting av det du egentligen skrivit kan klassas som vanvård.

Sen att man dumpar döda djur i skogen är ju lagbrott, men heller inte vanvård då djuret är dött.

Djurplågeri är väl vanvård? Och det är djurplågeri att utsätta djur för onödigt lidande. Och om inte hästarna led i onödan av att ha ett ruttnande får intill sig i hagen så vad?

Jag tycker det är ynkligt av dig att sitta här o gnälla när du i stället kunde gjort ngt åt det genom att kontakta hälsa och miljö i den aktuella komunen genom en anmälan. Hästarnas väl sätter du inte i centrum genom detta inlägg,snarare ett försök till att rentvå ditt eget samvete.

Hur vet du att djurskyddsinspektören i den aktuella kommunen inte är underrättad? Och vad är det som är ynkligt med att sprida sanning som denna? Det kanske får upp ögonen på folk. Nä, är det något som ynkligt så var det ditt inlägg :mad:.

*kl*

Det ska mkt till innan det klassas som vanvård så myndigheterna börjar reagera. Och vad man ser just då, just nu är kanske en ganska otrevlig ögonblicksbild av ett ganska okej hästhandhavande. Vore roligt om trådskaparen kunde beskriva hästana ist, det ger kanske en bättre inblick. Var det vandrande skelett med skidor?

P.s. Sedan finns det människor som anser att det är vanvård när hästen får sin frukost 5 min försent.

Ett fårskelett (som faktiskt trådskaparen skrev) kan du väl knappast kalla för att en häst vanvårdas. På villket vis skulle vanvård hänga ihop med ett skelett ? Sedan är det ingen som vet om hästarna gick i denna hage för 2 år sedan då fåret dog. Du verkar förstora upp det hela ganska så rejält.

Men hur trevligt kan det vara att leva ihop med en döing?

Dessutom brukar man säja att hästar kan vädra blod och blir rädda när de ser döda djur.

På godset där jag hade min ponny uppstallad hölls det jakter ganska ofta. När det nyligen varit jakt och det hängde döda dovhjortar på krokar vid huset där djuren flåddes och styckades där man red förbi för att komma till skogen var jag tvungen att rida en omväg. Hon vägrade att gå i närheten av huset och det var inte som om hon surade eller något. Det var ren rädsla i hennes ögon, ingen stoighet eller något sånt.

Om fåret självdog kan det vara fråga om vanvård, men hur vet vi att fåret inte avlivades?

Mina hästar har inga problem med slakt och blod, är det vanvård då när de går förbi den upphängda kroppen?

Bättre och fokusera på annat, såsom hovskötsel, mattillgång och dylikt direkt relaterat till hästen.

Mynta2 skrev:

Fel man får inte alls skjuta hästar (djur) hursomhelst även om det är en själv som äger dem! Och jag tror då knappast någon djurälskare låter sina döda hästar ligga kvar å ruttna ute i skogen eller låter ett får ruttna tills bara skelettet är kvar i en hage där man sedan lägger andra djur att gå??!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 467
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var jag på julmarknad med en vän. Lämnade av min dotter hos svärmor och åkte småvägar för att hämta upp min vän. Hästtjej som man...
Svar
15
· Visningar
2 012
Senast: em-pirre
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama