Väntetid efter vaccinering?

iNHALE

Trådstartare
Jag försöker googla men hittar inte svar på frågan... Efter att hästen fått sin årsvaccination, hur lång tid behöver det gå innan man kan vaccinera hästen igen? Anledningen till frågan är att jag försöker synka vaccination och tandkontroll så att man kan få båda avklarade på samma besök. Hästen vaccinerades i slutet av maj.

Jag försöker googla men hittar inte svar på frågan... Efter att hästen fått sin årsvaccination, hur lång tid behöver det gå innan man kan vaccinera hästen igen? Anledningen till frågan är att jag försöker synka vaccination och tandkontroll så att man kan få båda avklarade på samma besök. Hästen vaccinerades i slutet av maj.
Tre månader om jag förstår detta rätt: https://www.sva.se/amnesomraden/djursjukdomar-a-o/hastinfluensa-eiv/

Jag tror faktiskt inte att det står något i vare sig tävlingsreglemente eller Fass om att vaccinera "för ofta". Enligt tävlingsreglemente rekommenderas att vaccinera med max 6 månader emellan på unga djur, vid ökad smittrisk samt för tävling enligt FEI. Enligt Fass står det i avsnitt "överdosering" av läkemedlet att det inte sker något annat än de biverkningar som står upptagna ändå vid användande av läkemedlet. Intressant att det står 3 månader på SVA:s hemsida. Jag kan däremot hålla med om att risken för biverkningar borde öka vid vaccinering "för ofta".

Liknande trådar

IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 903
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
904
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
635
Senast: Tuvstarr
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
497

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka