Midsommarblomster

Trådstartare
Jag ska köpa vantar till barnen och blir tokig på vad jag ska välja. De har tunna tumvantar i bomull som blir för blöta och kalla nu, och skalvantarna och regnvantarna går nästan upp till armbågarna och är omöjliga att få på. Fleecevantarna är udda och på vift.

Var finns det för vantar till småbarn som är tillräckligt varma för höst, någorlunda vattentåliga och som ändå går att få på och inte är för klumpiga att leka i sen?

Jag fick tag på fårskinnsvantar på en julmarknad och de är fantastiska. Mjuka nog att hon kan använda handen, vatten och vindtålig nog för snö (behöver dock torkas mellan användningar) och supergosig insida så barnet vill faktiskt ha dem på.

Fick tips från förskolan, att ta på vantarna först, sen ytterkläder över då sitter vantarna på bra,.. speciellt om dom går högre upp ☺️

Har olika vantar till olika väder men barnen (och jag) gillar Didriksons regnvantar och vinterfodrade tumvantar från polarn och pyret + billiga "magiska" vantar från H&M, har flera så dom kan byta till torra under dagen.

Är det kallt och blött så kan dom också ha sina tunna h&m vantar under regnvantarna.

I år har jag köpt en vattentät tumvante från Lindex till min tvååring, den har fleecefoder men känns rätt tunn och smidig. Gillar också tumvantar i merinoull från Ruskovilla.

De såg ju med trevliga ut. Kanske ska åka och kolla efter dem på Lindex innan ungen börjar förskolan för dagen. Måste ju inte ha Pop 😁

Ska fundera på Tornedalsvanten i år igen dessutom. Hon har ett par goa Hestra. Men två par är nog inte dumt.

Jag brukar köra på tunna stickade tumvantar med didrikson ofodrade galonvantar över när det är lite blött. Didriksons biggles zip glove på vintern :). Och ja, bäst sitter de ju när man tar vantar på först och jackan sen. Fast på förskolan gör de tyvärr inte så.

Som föregående person skriver - tunna stickade tumvantar och sedan ofodrade vattentäta regnvantar med långt skaft över. Denna lösning ”upptäckte” jag alldeles för sent kände jag, när minstingen var 2-3 år och vi tragglat med olika typer av mindre bra vantar i flera år. För oss ersatte det här till och med behovet av vintervantar. Händerna var varma och torra i alla lägen, det var enkelt att ta på och upplevdes smidigare av barnen vilket gjorde att vantarna i större utsträckning fick sitta kvar :)

Jag som norrman slär ju gärna ett slag för den norska polvotten, har hängt med i 50+ år och stöndigt lika populär:

https://www.superbarna.no/products/kattnakken-vintervotter-polvotter-marine

(fattar inte riktigt varför svenskarna kallar det för tumvante när en vante har alla 5 fingrar på samma sätt som en handske, skillnaden på dem (i norge vill säga) är att vanten oftast är gjord i någon form av ull, medan handsken oftast är gjord av skinn (gärna fodrad)

Jag som norrman slär ju gärna ett slag för den norska polvotten, har hängt med i 50+ år och stöndigt lika populär:

(fattar inte riktigt varför svenskarna kallar det för tumvante när en vante har alla 5 fingrar på samma sätt som en handske, skillnaden på dem (i norge vill säga) är att vanten oftast är gjord i någon form av ull, medan handsken oftast är gjord av skinn (gärna fodrad)
En tumm vante har i min värld bara tummen ledig resten är samlat i ett utrymme så vitt jag vet. Inom ridning finns det 3 fingers vante också.

Vad menar du att svenskarna borde kalla en vante som inte har 5 fingrar?

Skillnaden mellan vante och handske är väl inte strikt definierad direkt men i princip är det ju som du skriver även i Sverige, att en vante är stickad och en handske är i skinn eller motsvarande syntet material.

Sen kan de delas upp i fingervante/handske (separat fack för alla fingrar) eller tumvante/handske (separat fack för tummen).

Men folk blandar nog handskar/vantar hej vilt mest hela tiden.

I år har jag köpt en vattentät tumvante från Lindex till min tvååring, den har fleecefoder men känns rätt tunn och smidig. Gillar också tumvantar i merinoull från Ruskovilla.

Tack för alla tips hörni! Jag köpte denna idag till både sonen och dottern, samt extra uppsättning av stickade tumvantar. De känns smidiga och lagom varma, så hoppas de ska leva upp till förväntningarna!

När jag var liten hade man sån där klämma som satte fast vanten i jackan. Används sånt idag?

Tack för alla tips hörni! Jag köpte denna idag till både sonen och dottern, samt extra uppsättning av stickade tumvantar. De känns smidiga och lagom varma, så hoppas de ska leva upp till förväntningarna!

När jag var liten hade man sån där klämma som satte fast vanten i jackan. Används sånt idag?
Det finns att köpa fortfarande, åtminstone på POP för nåt år sen.

Ser att du redan köpt vantar, men annars tänkte jag tipsa om Hestra som jag har bra erfarenhet av 🧤.

Screenshot_20241018-194402~3.webp

Liknande trådar

Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
9 268
Senast: Soapbubble
·
Småbarn Jag blir galen på dessa vantar! Här är runt nollan, blött, blåsigt och rått ute med några få dagar med riktiga minusgrader. Vi har...
Svar
15
· Visningar
2 476
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag, borträknat lite semester, jobbat i åtta veckor på mitt nya jobb. Och jag kan bara inte få mig att känna att jag trivs. :(...
Svar
16
· Visningar
2 614
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 922
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar