Vänster galopp = Puttar mig åt sidan!

I

Invincible

Har haft lite olika trådar här på buke nu ett tag om problem med min islandsherre på 16 år. Han är 5gångare och har under en lång tid haft problem med höger galopp. Detta fixades med hjälp av kiropraktor och hård träning och höger galopp är JÄTTE fin. :D

Problemet kommer när vi ska rida i vänster galopp då han gärna blir flack och 4 taktig samt skjuter mig åt sidan. Jag blir puttat åt höger i vänster galoppen. Någon som vet varför han gör detta?
Tränar för tillfället galoppen mest i uppförbackar så att han får ta i med bakdelen och där är båda galopperna rätt jämnlika varandra. :crazy:

Är de så att han är van att "maska" i vänster galopp då han fått göra de eftersom jag inte ville ställa krav i galoppen när höger galopp inte funkade. Nu försöker jag rida ihop honom i båda galopperna och det funkar hyfsat i höger men i vänster blir han starka, flack och 4 taktig. Och det jobbigaste han skjuter mig eller puttar mig åt höger. Försöker jag parera upp så blir jag ändå tillbaka puttad.

Någon som vet Varför han gör detta??
Vad bör jag träna på??

Antar att någon/några kommer att säga galoppfattningar, det tränas på men dock blir han stark efter någon fattning då han förstår vad de är som händer. Alltså kan jag oftast bara göra 2 fattningar åt vardera håll innan han blir alltför stark och vi motarbetar varandra. Så något annat tips mottages med glädje.

//Carro

Sv: Vänster galopp = Puttar mig åt sidan!

Har du haft någon efterkontroll av denna kiropraktor? Det är inte ovanligt att hästar med ett specifikt problem efter en behandling kan byta sida mot tidigare problem, detta orsakas av ev kompensationer genom att situationen blir helt ny för hästen.
Den har tidigare rört sig på ett felaktigt sätt pga låsningar, dessa rättar man till och hästen får nu en helt annan möjlighet att röra sig mer korrekt. Men det är en obekant situation om dessa låsningar har funnits en längre tid, då har hästen startat ett felaktigt rörelseschema. När den sen får hjälp, vet kroppen inte riktigt vad som är vad och en efterbehandling för att komma åt ev kompensationer är nödvändig.
Man gör det för att undvika så dessa nya kompensationer inte blir ett problem för hästen.

Vi ska ta ut kiropraktorn om ca 2 månader. Då har de gått ca 5 månader från första besöket. Det är på senare tid som han har börjat med att putta mig ur sadeln. Båda galopperna har gått jättebra (när vi väl fått rätt galopp) sen kiropraktorn var ute. Det är för någon vecka sen han började med att putta mig. Trodde det bara var en engångsgrej första gången han gjorde det men nu har de hänt mer eller mindre varje gång vi fattat vänster galopp på plan mark.

Man brukar nog hålla ca 8 veckor efter första besöket, inte längre. Som du själv märker så börjar ofta skumma symptom dyga upp mellan 8-12 veckor och då är det bra om man kan komma åt dem innan det sker.

Konstigt att hon inte sa när vi skulle ha återbesök. Eftersom att de ändå var en stor låsning på båda sidorna om korset :confused:

Idag tränade vi iaf galoppfattningar på en plan grusväg och båda galopperna vart jätte fina.. Vet inte riktigt vad jag ska tro. Kanske helt enkelt bara är så att jag spänner mig i galoppen på banan då jag har höga krav men ute så leker vi mest fram jobbet. Får väl testa på banen igen å se vad som händer.

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 305
Senast: Freazer
·
Träning Jag har ett sto fött 08 som har problem med galoppen. Jag köpte henne i augusti 2015 och i början så var det 1 varv slängtrav innan hon...
2
Svar
28
· Visningar
3 240
Senast: Elzaa
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 318
Senast: Jealle
·
Ridning tips mottages gärna på hur jag ska få till en bättre avsaktning från galopp till trav. När jag saktar av från galopp till trav så är...
Svar
4
· Visningar
2 824
Senast: Fiador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka