Vänner eller ej?

P

puppe

Vi har nyligen köpt en ponny till.Han är en 8 årig korsningsponny valack.Han har nu bott här ca en månad.
Här hemma har vi från tidigare en 5 årig fjordingvalack.
När den nya ponnyn kom till oss hade vi dem i skilda hagar första dagarna,men inne i stallet stod de i boxarna bredvid varann.
Det första de gjorde då vi släppte ihop dem var att stå och klia varann säkert fem minuter:)
Sen kom de plötsligt på att ahaa vi ska visst göra upp om nåt också;) Då blev det en del bitande,sparkande och skrikande,men inget allvarligt.Därefter tog de ett galopprace som hette duga och som slutade med att de drack vatten från samma hink:love:
De är för det mesta goda vänner,men vid matdags blir det krig:crazy:
Och inne i boxarna går det ibland vilt till.De bits och är ordentligt sura på varann.Varför beter de sig så här??Det är obehagligt att vara inne hos nån av dem då de helt plötsligt kan bli fight och de nästan stegrar sig....
Så nu funderar jag att är det vanligt att hästar är så här sura mot varann eller!?För de är ju kompisar ibland sen och ute i hagen är det oftast inga problem.Kan det vara så att båda två är väldigt ranghöga och att det pågår en kamp fortfarande?

Sv: Vänner eller ej?

Halloj någon....
Ingen som har erfarenhet av detta:confused:

många hästar ska försvara sin mat och blir sura på de andra. I boxen är det ju deras revir och blir därför sura på varann där. Så har vi hemma med, ute är alla bästisar men inne skitsura på grannen.

Jag hade en valack som var ett riktigt monster vid matdags. För att skona de andra hästarna och mig själv hängde jag upp en boxgardin och då blev det bättre. I hagen var det inga problem men just i box och vid utfodring av kraftfoder gjorde han rejäla utfall och högg i boxgallret och hotade sin boxgranne som givetvis hotade tillbaka.

var noga med rangordningen, vilken är det av dem som är högst i rang? dvs vem tas in först? gör så i fortsättningen att den hästen ALLTID tas in/ut först, får mat först, får täcket först, tas ut ur boxen först vid ridning etc.. alltid går först när ni rider tillsammans osv.. på det sätte kommer de att lära sig ordningen och rätta sig efter den..

vet ett stall där de hade 5 hästar där det alltid var bråk vid in/utsläpp, fodringar etc etc.. detta för att det var ett kollektivstall och vid varje stalltjänst(ut/in/fodring) så tog den som hade tjänsten alltid sin häst först.. KAOS i rangordningen var bara förnamnet :crazy: .. men det löste sig när man väl satt en lämplig rangordning och alla höll sig till den..

Okej!Tack alla som orkat svara.Jo det är ju fjordingen som var hos oss först som är "the boss" så att säja.Och vi har gjort så som BeastieBabe skriver att det är han som tas in först,får sin mat först osv.Så det är bara att fortsätta som förut med andra ord.Tack alla:bow::bump:

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 900
Senast: Fiorano
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 174
Senast: Lisa2014
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 919
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 931
Senast: Phadrah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama