Vanligt och rida utan nåt under sadeln?

Mirre

Trådstartare
Tycker ofta det ser ut som att folk lägger sadeln direkt på hästen, utan schabrak eller så under, men det är bara islandshästar jag sett det på.
Vad kan det bero på? Är det vanligare att rida utan nåt under sadeln?

Islandsridskolan jag red på förut hade också så, borde inte det slita mer på sadeln?

Sv: Vanligt och rida utan nåt under sadeln?

Rider så om jag vill se hur sadeln sitter på hästen. Om det blir jämt fördelat. Men det är rätt sällan. Nån gång ibland, speciellt om hästen ändrat sig muskulärt. Men att folk rider så till vardags har jag nog aldrig varit med om. Blir ju att tvätta sadeln onödigt ofta.

Fördelar: Sadeln passas in på ryggen direkt, risken för tryckskador eller liknade minskar, eftersom de flesta passar in sin sadel utan något under så kommer sadeln bli mindre med vojlock eller liknande.

Nackdelar: Sadeln blir skitig fort och kräver oftare rengöring.

Förr reda jag alltid utan mycket för att det var svårt att hitta passande vojlock, numera är jag på tok för bekväm och gitter inte rengöra sadeln på det sätt som krävs vid ridning utan något under.:p

Förr red jag med bara en gelpad under sadeln men nu har jag alltid ett schabrak eller en vojlock då jag tycker det är otroligt tråkigt att rengöra sadeln så jag gör det inte oftare än nödvändigt :p

Fördelar: Sadeln passas in på ryggen direkt, risken för tryckskador eller liknade minskar, eftersom de flesta passar in sin sadel utan något under så kommer sadeln bli mindre med vojlock eller liknande.

Nackdelar: Sadeln blir skitig fort och kräver oftare rengöring.

Förr reda jag alltid utan mycket för att det var svårt att hitta passande vojlock, numera är jag på tok för bekväm och gitter inte rengöra sadeln på det sätt som krävs vid ridning utan något under.:p

Fast när jag hade ut sadelprovare, lade vi först sadeln på "naken" rygg och sedan med schabrak. När jag provred, användes schabrak så min sadel är utprovad med.

Ett bra knep för att bedöma tryckfördelningen är ju att använda ett ljust (helst vitt) schabrak, rida och sedan titta på sadelavtrycket under schabraket. Då ser man ju om trycket varit något så när jämnt.

Jag rider alltid med något under. Enklare att tvätta schabrak än att tvätta sadel.
Min kompis rider ofta utan schabrak och fuskar med att tvätta sadeln. Verkar fungera det också även om jag tycker att sadeln bör hålla sämre av att bli smutsig och framförallt bör lädret skadas av saltinnehållet de gånger som hästen svettas under sadeln.

Min kompis rider ofta utan schabrak och fuskar med att tvätta sadeln. Verkar fungera det också även om jag tycker att sadeln bör hålla sämre av att bli smutsig och framförallt bör lädret skadas av saltinnehållet de gånger som hästen svettas under sadeln.

Dessutom kan den ingrodda smutsen på sadeln leda till inflammation i hårsäckarna vilket kan vara mycket smärtsamt för hästen så bryr man sig inte om sadelns hållbarhet så bör man iallafall bry sig om hästen.

Till Ts
Enda gången man absolut inte ska rida utan något under sadeln är om man har en sadel i syntet eftersom det kan ge brännskador på hästen. Annars är det mest en smaksak så länge man håller sadeln ren.

Men om man inte tvättar vojlocken efter typ varje ridtur på sommaren är den ju också smutsig....smutsen på sadeln halkar liksom bort då hästen blir varm och svettig. Rider oftast utan ngt under sadeln och är slarvig med sadelvård:o men har aldrig haft några problem (förutom att sadeln troligen inte kommer att hålla lika länge som om jag var bättre på att sköta om den).

Men om man inte tvättar vojlocken efter typ varje ridtur på sommaren är den ju också smutsig....

Jag har typ 2-3 schabrak som jag byter mellan så de hinner torka upp ordentligt mellan. Och rena hästar ;) Använder varje schabrak kanske 3-4 gånger innan det är tvättdags.

När jag började rida islandshästen såg ägaren ut som ett frågetecken när jag ville ha schabrak varje ridtur, inte bara för tränare :crazy: Nu har hon vant sig och använder det alltid själv också :D

Ja är vojlocken smutsig så tvättas den naturligtvis. Inte tar du på dig själv skitiga (under)kläder heller så varför göra det på hästen?

Men jag förstår frågan från Mist, skillnaden i sig på vad som blir skitigt. Skitig vojlock gör ju mer skada än en skitig sadel faktiskt, i min begynnelse av Islandshäst ridning, turer etc användes aldrig något under sadeln. Men man såg eller drabbades ytterst sällan för att inte säga "aldrig" av problem pga skitig sadel. Jag har haft måååånga turer genom åren, både här och på Island men ändå aldrig haft oturen att någon häst drabbats av de problem som avses här.

För mig är underlägget en ren och skär bekvämlighetsfråga.

Dessutom kan den ingrodda smutsen på sadeln leda till inflammation i hårsäckarna vilket kan vara mycket smärtsamt för hästen så bryr man sig inte om sadelns hållbarhet så bör man iallafall bry sig om hästen.

Har varit på turridningar på Island och alla hästar går utan vojlock, sadlarna rengörs normalt mellan ridturrerna (på normalt 6 dagar) och till råga på allt så tilldelas ryttarna en sadel var som de har på alla hästar. Om detta inte var nog så är hästarna oftast naturligt skitiga när man sadlar (man borstar dem sällan, kan använda handen eller en sten för att göra rent). Och inte har jag sett en enda häst med sadelrelaterade skador. Jag har varit på flera olika ställen och alla hade ungefär samma upplägg. Och inte såg jag en enda sadelrelaterad skada.

Har du sett någon hårsäcksinflammation orsakad av skitig sadel?

Lädret mår inte bra av svett/fukt. Är man rädd om sadeln har man vojlock/schabrak under.

Det jag undrar över är varför det nästan bara förekommer hos islandshästryttare? Jag rider en islandshäst med allroundsadel och schabrak!

Vad man hänger på hästen är mycket tradition och mode, åtminstone vad det gäller lull-lull. Schabrak rider jag också med, men allroundsadel skulle jag inte använda, inget vidare för bogfriheten.

Ja måste jag välja mellan skitig sadel och skitig vojlock så väljer jag alla gånger en skitig sadel men jag hade självklart helst valt ren passande utrustning till både mig och hästen om valet fanns.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka