Vanligt med sen kastning?

Grandezza

Trådstartare
Tänkte höra med er alla där ute om ni vet något om hur vanligt det är med sen kastning, är det inte i börjam stona reabsorberar bort de "dåliga" fostren? Mitt sto kastade sitt föl i jan i år, 2,5mån för tidigt, hur vanligt är det egentligen? Vet sa att den inte var helt färsk, alltså varit död någon/några dagar...:cry:
Är lite rädd att det händer igen:crazy:
Vad tror ni?

Sv: Vanligt med sen kastning?

det är inte vanligt, men det händer.

Mitt ena sto kastade med en månad kvar...Det fostret kunde man inte säga ngt om eft obduktion annat än att den hade varit död i 2 dygn...

Hon har fått två föl efter, så tror inte du skall dra några slutsatser. Var noga med att kolla så hon är ren mm innan ny betäckning bara!

Ok, det kan inte vara så att kroppen säger ifrån att den är för gammal/fått för många föl? Men då borde hon väl inte bli dräktig alls va?:confused:

Vet inte direkt hur vanligt det är, men som sagt- det händer.
En vän till mig förlorade även stoet vid kastning 1 mån innan beräknad fölning.
Stoet var till åren och fått endel föl, men i fin kondition och hull så veterinären trodde
inte det skulle vara några problem. Men hon tog kastningen så hårt så det fanns inget
annat än att göra än att ta bort detta underbara sto, som gjort riktigt bra ifrån sig
i fölboxen! :cry:

Vi vaccinerar mot virus abort i 5:e, 7:e samt 9:e månaden eftersom det brukar vara en ganska vanlig orsak till aborter.
Ibland föds fölen levande men är dåliga och brukar dö efter att stoet har drabbats av viruset.

Om stona blir smittade av virusabort under tidig dräktighet men inte får några symtom själva så kan dom kasta i sen dräktighet ändå...Vanligast att dom kastar i 8:e, 9:e månaden. Andra orsaker kan vara fel på fostret, moderkakan, livmodern, navelsträngsomvridning etc etc.

Mkt tråkigt när det händer!

Rek att vacc mot virusabort precis som avanstående skrivit, men man skall ändå ha klart för sig att det är bara ett ca 60% skydd. Viktigt är att skydda stoet mot smittor från semin till fölning, dvs EJ blanda tävlande och tränande hästar med avelsston...

Senast ändrad:

Tror inte det.

Som övriga talare skrivit så finns det en del andra orsaker till att de kastar sent.

I mitt fall var hästen vaccinerad mot abortvirus, men det ger som sagt inte 100% skydd. Det enda som var konstigt hos mig var att fosterhinnorna var otroligt tjocka och det var extremt mkt fostervatten. Även om det var otroligt tungt just då, känns det som att dog den i magen fanns det en anledning och den hade säkert inte överlevt om den klarat sig en månad till och kommit ut som den skulle ändå.

Men om man har ett gammalt sto som inte är i kondition kanske man ändå skall tänka över om hon skall betäckas om...Men mer pga det och inte pga kastningen då!

Har varit med om en sen kastning, då 2 mån före beräknad fölning. Gjordes ingen obduktion då allt tydde på att det var navelsträngsomvridning. Var ingen "normal" fölning då efterbörde kom ut före fölungen. Jag valde att inte betäcka om henne, men mest pga att en gammal skada börjat gör sig påmind.

En kompis sto kastade 1 månad före bf, har för mej att det var en outvecklad tvilling som orsakat en navelsträngsomvridning. Det stoet har fölat igen utan problem.

Tack för alla svar, dock var det inte abortvirus jag menade med sen kastning, utan övriga orsaker. Om stoets livmoder börjar bli "för gammal", då borde hon väl inte blivit dräktig alls?
Har fosterförsäkrat denna gången i varje fall:crazy:

Min 4-åring kastade förra året när hon hade en månad kvar, okänd orsak. :cry: Mitt andra sto gick tiden ut och hade en normal fölning. Precis som med människor förekommer det ibland fosterdöd utan att man riktigt vet varför. :(

Mitt sto kastade för andra gången i rad:cry:

Första var tvillingar i Mars, så det är väl inget med det utan att det händer.
Missat detta på ultraljudet.
Hingst Niveau...
Var i sjunde månaden.

Tog samma hingst och skulle föla i Mars så hon tog sig direkt.
Kastade i lördags en hingst. ( månad 7 igen)

Jag börjar nu fundera lite över kan det vara så att endel inte passar ihop.
och det blir något genetiskt fel under tiden?

Stoet är 10 år och har fått 4 fina föl innnan.

I torsdags så hade stoet levt rövare i boxen och allt spån låg utmed väggarna och vill inte äta kraftfodret utan bara ville ut i hagen för att äta hö.

Det kanske hände något då med henne:confused:

Nej, gud vad tråkigt... Ja, kanske är det så att vissa inte passar ihop, men borde hon gått så långt i dräktigheten då?
Min har nu gått snart 7 månader med... sist kastade hon vid ca 8,5mån...

jag hade ett sto som kastade med 1.5 månad kvar. Hon var då 17 år gammal men hade inte haft föl innan vad vi vet (imp. Polen). Vi hittade inga orsaker till kastningen möjligtvis stress från stoets sida då flygvapnet hade haft övning med mkt låga överflygningar (utan föregående varningar).

Har ju sto dräktigt i år också som tog sig på första försöket mot alla odds. Hon hade i våras konstaterats ha kronisk livmoderinflammation som sedan hävdes med 2 mån antibiotikakur (pga bihåleinfl.) prognosen om jag hade betäckt henne medan livmodern fortfarande såg "gammal" ut (vet's uttryck) var 50-70% chans till fullgånget föl. Alltså inte att bli dräktig utan att föda fram en fölunge.

Vad jag förstår så kan en bra seminvet. se med UL om slemhinnan i livmodern ser "gammal" ut. Den var liksom tjock och väldigt rynkig är nog min bästa beskrivning. SÅ visst kan en sliten livmoder göra så att stoet inte kan föda fram fullgångna föl. Det finns väl rätt många ex på ston som bara får föl vartannat år på äldre dar. Håller alla tummarna för att du får ett föl på denna dräktighet i alla fall :bow:

Tack tack, ja det hoppas jag med...
Det visste jag inte att man kan se om livmodern ser gammal ut... Måste höra med seminvet nästa gång då! Tack för tipset:bump:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I tidernas begynnelse, dvs när undertecknad var en liten vilsen tonåring, fanns ett nätforum som hette Haket.com. Det var ett ställe där...
Svar
4
· Visningar
720
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 891
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 930
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka