Sv: Vanligt med rörelsestörningar?
Valacken har en rörelsestörning på ett bakben. Försvinner dock under ryttare, utom i galoppen där det syns även under ryttare.
Han sparar VB helt enkelt, och i skritt syns ingenting, i trav sätter han ut VB lite, och i galopp lägger han ut bakdelen åt vä och går på dubbla spår.
Han har en defekt i hasleden på det benet, och han är triangelmärkt för den. Just nu är han avställd, men om inget ändrats under vilan, så fungerar han utmärkt som förtidspensionär deluxe, dvs rids i alla tre gångarterna i skogen, rakt fram, något enstaka lätt pass på bana/månad, och fick faktiskt börja hoppa efter T-märkningen, men har hållit mig till moderata höjder, max upp till metern, och inte för ofta (tränade varannan vecka när vi var igång).
Det gäller dock att noga lyssna på honom, och jag försöker aldrig korrigera honom när han väljer att gå på dubbla spår i galopp t ex, och skulle han en dag tycka 'nix, ingen högergalopp', ja då struntar vi den. Man får lyssna på dagsformen och ta hänsyn till den helt enkelt.
Varken jag eller vet trodde han skulle bli 'såhär bra' vid T-märkningen, så det är en stor bonus. Dock skulle han inte palla dressyrträning ens på LC-nivå i någon organiserad omfattning, och jag aktar mig noga för böjda spår.
Glömde - han träffar equiatrikern var 8:e vecka med, behov eller ej. För att hålla koll, och åtgärda ev problem direkt. Och så åker han på hälsokoll (böjprov + arbetsprov) var 6:e månad.