Vanligt med rörelsestörningar?

Snobben

Trådstartare
Jag är nyfiken på om det är många som har hästar med någon sorts rörelsestörning,men ändå kan ridas och så varför dom har det, hur och vad som gjorts?

Sv: Vanligt med rörelsestörningar?

Valacken har en rörelsestörning på ett bakben. Försvinner dock under ryttare, utom i galoppen där det syns även under ryttare.

Han sparar VB helt enkelt, och i skritt syns ingenting, i trav sätter han ut VB lite, och i galopp lägger han ut bakdelen åt vä och går på dubbla spår.

Han har en defekt i hasleden på det benet, och han är triangelmärkt för den. Just nu är han avställd, men om inget ändrats under vilan, så fungerar han utmärkt som förtidspensionär deluxe, dvs rids i alla tre gångarterna i skogen, rakt fram, något enstaka lätt pass på bana/månad, och fick faktiskt börja hoppa efter T-märkningen, men har hållit mig till moderata höjder, max upp till metern, och inte för ofta (tränade varannan vecka när vi var igång).

Det gäller dock att noga lyssna på honom, och jag försöker aldrig korrigera honom när han väljer att gå på dubbla spår i galopp t ex, och skulle han en dag tycka 'nix, ingen högergalopp', ja då struntar vi den. Man får lyssna på dagsformen och ta hänsyn till den helt enkelt.

Varken jag eller vet trodde han skulle bli 'såhär bra' vid T-märkningen, så det är en stor bonus. Dock skulle han inte palla dressyrträning ens på LC-nivå i någon organiserad omfattning, och jag aktar mig noga för böjda spår.

Glömde - han träffar equiatrikern var 8:e vecka med, behov eller ej. För att hålla koll, och åtgärda ev problem direkt. Och så åker han på hälsokoll (böjprov + arbetsprov) var 6:e månad.

Senast ändrad:

En häst jag hade förr hade en liten rörelsestörning på bakbenet, konstaterade bara det & vet inte exakt vad hästen varit med om.Tog ngt kortare steg med ena bakbenet än det andra, hade inte ont & kunde motioneras som vanligt.
Var halt en enda gång efter en sträckning i hagen pga en stor bakut:D

Jag har också ett sto som har haft en rörelsestörning. Hon fick det utav en skada hon hade för ett par år sedan. Kan fortfarande så pyttelite av den, hon är stelare och går rakare med halsen åt ena hållet. Det syns bara när man longerar.. Hon kommer troligen ha den hela livet, men det är ingetting som påverkar ridningen. För henne är det viktigt att aldrig bli helt avställd, hon ska motioneras och hålla sig igång. Mycket lösgörande övningar. Hade ET ute ca. 1 år efter hon vart dålig, det hjälpte henne en hel del att bli så pass återställd som hon är idag!

Tack för ditt långa svar!:bow:
Vad brukar equiterapeuten göra vid besök?

Tack för ditt långa svar!:bow:
Vad brukar equiterapeuten göra vid besök?

Känna/kolla igenom, massera. Det sker varje besök, sen beror det ju på om det finns något som behövs åtgärdas, t ex rätta snedhet etc. Oftast blir det 'bara mysmassage', dvs hästen får en ordentlig massage (tar ca en timme/häst) och tycker det är myyys.

Om de är sneda så rättar han, och dessutom kan han ju ge ett besked om hur musklingen är, om de är ömma/spända/ansträngda någonstans. Vad gäller valacken så när/om han blir spänd i ländryggen och baksidan av låren, då ha han det lite tufft med sin has, och så får jag en indikation på det innan det övht 'syns' övrigt.

(Hästarna är tokiga i min equiatriker, de blir alldeles till sig såfort han kommer in genom dörren =))

Min häst har en rörelsestörning ibland i skritten (inte alltid) som jag tror kommer från hans framdelssyndrom med olika storlek på hovarna.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
274
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
464
Senast: Mearas
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
972
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka