Vanligt med kotledinsinflammation på spatthäst?

S

Stopek

Har precis fått hem min häst från fodervärd där han skulle hålla igång och ridas då han är en spatthäst. Själv rider jag inte gärna denna häst regelbundet. Nu tog vi vändan om klinik och han hade även kotledsinflammation på båda fram.

Faller ju sig naturligt om han har ont i spatten och inte tar för sig med bak att det leder till problem fram. Men hur vanligt är det, undrar jag?

Framtiden för honom blir nog att bli sällskapshäst här hemmavid, ev. lite promenad. För det känns svårt att låna ut honom igen när han ändå inte verkar palla för normal allroundridning. Vad har ni för erfarenheter med era spatthästar?

Hälsning Maja

Sv: Vanligt med kotledinsinflammation på spatthäst?

Min fick aldrig problem fram av spatten, i hans fall satte det sig den gång det blev följdproblem av spatten i bakknäna. Det var där i samma veva vi upptäckte spatten. Han reagerade från ena bakknät (bedövning släckte, helt ren sen), vi behandlade det. 2 v senare på ÅB var det bra - men då reagerade han i andra bakknäet. Det behandlades. 2 v senare - just det - bra i det knäet men dålig i det andra. Då behandlade vi båda knäna och på återbesöket efter DET så reagerade han i haserna, och spatten upptäcktes, både den 'gamla' spatten som utan symptom kommit, genomgått aktiv fas och förbenats och blivit vilande, och den 'nya' processen.

Men tills vi behandlade bakknäna bra så märktes det inte problemet var i hasen. Fram var han helt ren dock, både då och sen. Men kan nog mycket bero på individ med, för är ju precis som du säger logiskt med problem fram pga överbelastning när de avlastar bak.

Sv: Vanligt med kotledinsinflammation på spatthäst?

Ja det här är andra omgången av behandlingen av spatt. Första gången hade han inga problem fram, trots att han varit tämligen hårt tränad. Men då var det ju andra ryttare.

Svårt det här. Försökte när han förra gången blivit "frisk" från spatten för två år sedan rida dressyr på honom. I början gick det fint med lång uppvärming och han gick verkligen kanonfint. Sedan blev han lite knackigare och jag tyckte inte det var kul att rida då och tyckte han skulle få mer skogsridning och mer sparsamt med voltarbete. Nu när han inte varit dressyrriden så fick han problemen fram. Fast då det är fodervärd, så vet jag ju inte riktigt hur han ridits. Nu får han bli lekfarbror. Tråkigt på kanonfin häst.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 278
Senast: Unhappy
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 719
Senast: prallan
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 692
Senast: skuggi
·
Hästvård Behöver hjälp med tankar....det låter helt sjukt när jag läser hon är ju jämt skadad lugnt riden massage regelbundet osv väldigt...
Svar
11
· Visningar
6 737
Senast: Madde_padde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025