Vanligt med fd galopphäst till fälttävlan?

H

hejjaSVAMPBOB

Jag är en nyfiken en som aldrig har sysslat med fälttävlan men som gärna skulle prova någon gång. Såg en tävling ifrån frankrike(?) igår på tvn, och det var några tankar som slog mig, som jag tänkte att ni kanske har svar på:D

Är det många här som har en fd galopphäst som nu används till fälttävlan? Hur fungerar det att hålla ett högre tempo i terrängen? Har ni fått jobba mycket med det, eller fungerade det bra från början? (Nyfiken då jag själv har ett fullblod som i takt med att tempot ökar, även blir svårare att ta tillbaka. Inte konstigt dock då han har startat ett antal löp.)

Något som är lite småtypiskt för fullbloden, de ofta hängande frambenen.
Är även det något som krävt enormt mycket arbete, eller har det gått förhållandevis lätt att muskla om och förflytta vikten till bakkärran?

Sen vill jag bara nämna att jag är medveten om att det är flera års (rätt) arbete och träning som krävs för att få fram en trevlig, frisk och skolad fälttävlanshäst. Jag blev mest nyfiken att höra ifall det finns någon här som använder ett renrasigt fullblod från banan till fälttävlan, och hur den långa vägen ifrån galoppbanan till terrängen har sett ut.:banana:
 
Sv: Vanligt med fd galopphäst till fälttävlan?

Klart det går!:D Det har ju börjat bli lite mindre vanligt med fullblod inom fälttävlan nu när man har tagit bort det långa formatet med steeplechase. Har själv inget rent fullblod men vet flera stycken som tävlar på hög nivå. Vet inte hur gammal din häst är? Men gissar att ni kanske inte siktar på svår klass?
Om du tänker på hängande framben över hinder så borde det inte göra så himla mkt i de lättare klasserna där hinderhöjderna bara ligger på runt en meter. Fördelen med fullblod är ju ofta att de har lätt för att galoppera och få upp "galoppkondition". Så bara du jobbar vidare med mycket dressyr och markarbete för att stärka och få h*n lydig, kommer ni säkert kunna komma ut på banorna till nästa år:laugh:

Hade ett halvblod som var väldigt mycket som ett fullblod. Där fick jag jobba som sjutton på att hin verkligen skulle lyssna på mig och inte bara sticka iväg i 190 när vi kom ut i terrängen. Fördelen var ju just att hon hade väldigt lätt för att galoppera. När vi väl fick kommunikationen att fungera var hon helt underbar i terrängen :love:

Såg nu att du kanske var mest intresserad av att höra hur andra tränade och inte att tävla själv... Men visst hade det varit kul att testa?;)
 
Sv: Vanligt med fd galopphäst till fälttävlan?

Tackar så hjärtligt för svar!:rofl:

Min pålle är 7 år, och har gått som ridhäst i nästan 2 år. Vi köpte honom som hopp-/fälttävlansämne, men tyvärr är han inte särskilt rädd om sig, och det i kombination med de ofta förekommande typiska "fullblodsframbenen" gör att vi har brakat igenom diverse hinder.:grin: Har därför legat lite lågt med hoppträning och jobbat mer med dressyr och lite markarbete då och då, i hopp om att stärka honom mer istället.

Får dock medge att man är lite småsugen ibland på att åtminstone prova på en träning eller kanske tillåmed starta en debutant så småningom (ska bara lära pålle att vatten, stora stenar och andra läskiga saker i naturen, faktiskt inte är så farliga, först:D)

Någon mer som har erfarenhet av (fd) fullblod, bra/dåliga egenskaper osv?:)
 
Sv: Vanligt med fd galopphäst till fälttävlan?

Jag har ett fullblod nu fd galopphäst (startade för 1 månad sen sist, så vi har inte hunnit så långt i omskolningen)
och har haft en annan fd galoppör, båda till fälttävlan. De är väldigt lika varandra och jag tycker att dressyren är inga problem efter att de förstått vad som är jobbet. I början går de bara och väntar på att få gå ut i skogen eller på banan och jobba, de förstår inte att dressyren är jobbet. Men när väl poletten trillat ner så blir de jättetrevliga:) Men man får ju behandla dem som unghästar.
I terrängen var förra fullblodet helt underbar! Har bara positivt att säga, galopperade av sig själv, inte rädd för vare sig vatten eller diken, bra teknik. Behövde bara visa en gång påvarje hindertyp så förstod han. Sen kunde han bli stark ibland på transportstäckor, men han kom alltid tillbaka före hindren.
I banhoppningen var han lite stark, drog iväg lite väl och fick trångt i kombinationer, men det gick oftast bra ändå:)
 
Sv: Vanligt med fd galopphäst till fälttävlan?

Jag har en fd galoppör som varit fälttävlanshäst sedan 2005 (född 1995).

Han gick av banan som 5-åring och skolades då om till hopp/dressyrhäst på lägre nivå. Gick även någon deb.

Jag köpte honom då han skulle fylla 10 och det var då hans "fälttävlanskarriär" kom igång på riktigt. Red deb/lätt en säsong, lätt/*-ig en säsong (startade även JSM det året med hyfsat resultat) och sedan fick jag jobb i fälttävlansstall i Tyskland och tig med honom dit.

Det var där som han verkligen blev bra. Har jobbat mycket med både dressyren och hoppningen och nu är han väldigt fin att rida, det svåra är ju att få fullbloden bort från handen så man verkligen kan börja rida dem. Innan vi flyttade ner dit så red jag honom inte särskilt bra heller. Har ridit upp till **-ig med honom och i terrängen går han på allt, han har ett "jäkla terränghuvud" och vet vart han sätter fötterna. Det tycker jag är viktigt, skulle inte ge mig på stora hinder om hästen inte har koll. För att vara fullblod så har han "bra framben" också, och ganska bra trav.

Klart han har tendenser kvar från banan. Sticker ofta när det blåser ute, är bakskygg (klarar inte av prassliga jackor, ridtäcken som fladdrar osv.), spörädd, om han får upp farten när han sticker så kan det gå så fort så man mår illa av tempot men man lär sig handskas med det. Det enda är att han aldrig får få chansen att sticka för fort, men det har inte heller hänt så ofta under terrängen, då är han för fokuserad.

Det bästa är ju att de alltid är känsliga, arbetsvilliga och i kondition. Min gubbe har kondition för en *-ig direkt ur vintervilan medans halvbloden måste ut och galoppintervalla för att få upp flåset :D

15713646.jpg


G40_0033.jpg


G40_1215.jpg
 
Sv: Vanligt med fd galopphäst till fälttävlan?

Mitt fullblod har gått en del på banan både i England och Sverige och haft ett relativt bra (/helt okej) formtal. Fick en senskada och stod i ett år innan han blev ridhäst. Han fyller 18 år nästa år och gått ** fälttävlan men både mig och tidigare ryttaren.
 
Sv: Vanligt med fd galopphäst till fälttävlan?

Kul att höra att det alltså inte är helt omöjligt! Roligt med bilder oxå. :)

Ni som börjat med fullblod som inte haft helt lysande frambensteknik, hur har ni jobbat för att förbättra den? Hur lång tid har ni lagt ner på det?
 
Sv: Vanligt med fd galopphäst till fälttävlan?

*hosthost*

Lånaden din bild på min gammelman :angel: men ditt namn står ju iaf på bilden :D

När ska vi ses förresten? Fälttävlanssäsongen är ju över nu, eller har du hopptävlingar varenda helg istället? (inte aaaalls ot :angel: )
 
Sv: Vanligt med fd galopphäst till fälttävlan?

Jag såg det och det går så bra så :D (jag tar det som en komplimang att du gillar min bild)

Jag har flyttat tillbaka till Danmark. Är hemma i Sverige just nu för att hjälpa till att packa eftersom vi får nycklarna till nya gården idag! Du är välkommen till Danmark om du vill :laugh:, det är bra party här :angel:
 
Sv: Vanligt med fd galopphäst till fälttävlan?

Är du dansk permanent nu eller? :angel:

Va kul att det är dags för flytten, hade ni stall på nya gården eller hur var det? Och hur är det med pållarna?
 
Sv: Vanligt med fd galopphäst till fälttävlan?

Jag har för ca 3månader sedan köpt mitt första fullblod direkt från steeplechase banan i irland. Han hade stått på bete i ca 6månader när han kom till mig och nu har han blivit riden i ca 2månader. I början förstod han inte alls vad vi menade med dressyr utan sprang mest och spände upp den fina underhalsen och sänkte ryggen. Sakta men säkert har han dock blivit bättre och bättre. Efter några veckor gick det upp ett ljus för honom och han började förstå vad vi ville att han skulle göra. Sedan dess har han utvecklats efter varje pass och går nästan på tygeln hela tiden nu.

Vi har testat löshoppning och det fattade han riktigt bra på lite lägre höjder men när hindret började närma sig runt 110 kom fullblodet fram och han ville hoppa på fart igen fick på nytt sänkas för att introducera markbommar som var super läskigt men tog det bra till slut. Trodde då att det var fritt fram att hoppträna (hoppain) honom la fram en travbom och ett livet räcke efter och styrde på. Lilla hästen hade inte den minsta kollen på att det var ett hinder utan försökte ta det som cavaletti, bommar överallt efter många om och men kläkte lilla syrran han kanske inte förstår travbommen. Den togs bort sedan hoppade han som han aldrig gjort något annat. Så många upp och ner. Motgång och framgång. Är bara så sugen på att snart komma ut och tävla med herren
 
Sv: Vanligt med fd galopphäst till fälttävlan?

Det låter lite grand som min grabb. En del saker fattar han, en del saker fattar han inte. Oftast så är det såna där småsaker som man tycker är självklart om man sitter på tex ett halvblod, men det är nog bara att försöka sätta sig in i hur deras tidigare liv har sett ut, så blir det oftast lite mindre konstigt för en annan.
Bara att kämpa på och jobba vidare gissar jag på, men jag förstår mer än väl vad du menar med att vara hemskt sugen på att komma ut å tävla snart. :angel:
 
Sv: Vanligt med fd galopphäst till fälttävlan?

Man måste ju börja hoppa in som med vilken unghäst som helst:confused: Så kan andra hästar reagera också, om man går för fort fram och inte låter dem förstå vad de ska göra....

Ett halvblod som man köper inriden har väl i regel fått nånslags hoppgrund tidigare. Dom är löshoppade och dom vet mycket redan. Det vet i regel inte en fd galopphäst och i värsta fall är de så modiga att de försöker hoppa "allt på en gång" om man lägger bommar i samband med hindren tex.


KL
Sen är det jätteolika vad dom har för hoppteknik från början men återigen så hoppar dom oftast som riktiga unghästar och tekniken förbättras ofta allteftersom. I galopp skjuter dom på fram mot bogarna s a s, arbetar inte med ryggen och då blir det naturligt att dom inte heller alltid hoppar med så bra teknik innan dom lärt sej och börjat tränas annorlunda.

Precis som i all omskolning av fullblod är det viktigt att börja från början och inte tro att hästen är "halvvägs där" utbildningsmässigt för att dom gått galopp eller på hinder. Ofta kan det t o m vara svårare om dom har gått på hinder, på vissa sätt eftersom dom vant sej vid att hoppa i hög fart och häckarna är inte bommar som ramlar ner:cool:.

Precis som Murray och underbarn skriver så kan dom bli helt fantastiska hästar i terräng, så kloka och reglerbara och tycekr det är jättekul, dessutom. Den enda fega jag vågat tävla lite ft på var självklart ett klokt fullblod.....MEn man måste utbilda dom ordentligt först!! Annars kan det blir katastrof för häststackaren (och ryttaren men den får ju skylla sej själv kanske..)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vanligt med fd galopphäst till fälttävlan?

Bara att kämpa på och jobba vidare gissar jag på, men jag förstår mer än väl vad du menar med att vara hemskt sugen på att komma ut å tävla snart. :angel:

men jag förstår mer än väl vad du menar med att vara hemskt sugen på att komma ut å tävla snart.

Ja det är just felet när man köper fullblod från banan och tror att dom ska kunna åka ut och tävla så snabbt som möjligt....:cool: Då tycker jag att man skulle köpa en färdigutbildad häst om det är högsta prioritet. Faktiskt. :laugh:
 
Sv: Vanligt med fd galopphäst till fälttävlan?

Ja det är just felet när man köper fullblod från banan och tror att dom ska kunna åka ut och tävla så snabbt som möjligt....:cool: Då tycker jag att man skulle köpa en färdigutbildad häst om det är högsta prioritet. Faktiskt. :laugh:

Nu skrev dock varken jag eller thejohanna att vi räknat med att kunna sticka ut och tävla 110 det första som händer? Det är en himla skillnad att vara sugen och längta efter att kunna åka ut och starta, än att inbilla sig att det är möjligt och faktiskt göra det. Och så vitt jag kan se så har ingen av oss faktiskt skrivit att det är planen, utan snarare att en längtan efter att tävla finns...
Så vad är det för fel med att skaffa ett fullblod och längta efter sina första tävlingar? Varför borde man skaffat en färdigutbildad häst som redan kan allt för det?
 
Sv: Vanligt med fd galopphäst till fälttävlan?

Nu skrev dock varken jag eller thejohanna att vi räknat med att kunna sticka ut och tävla 110 det första som händer? Det är en himla skillnad att vara sugen och längta efter att kunna åka ut och starta, än att inbilla sig att det är möjligt och faktiskt göra det. Och så vitt jag kan se så har ingen av oss faktiskt skrivit att det är planen, utan snarare att en längtan efter att tävla finns...
Så vad är det för fel med att skaffa ett fullblod och längta efter sina första tävlingar? Varför borde man skaffat en färdigutbildad häst som redan kan allt för det?

Inget fel alls men det kan ju inbjuda till att börja tävla för tidigt. Mitt fullblod jag hade kom inte ut på tävlingsbanan förrän efter 1.5 år visserligen på en dressyrbana men det fanns ju högtalare på framridningen där oxå :angel: :D
 
Sv: Vanligt med fd galopphäst till fälttävlan?

Tackar så hjärtligt för svar!:rofl:

Min pålle är 7 år, och har gått som ridhäst i nästan 2 år. Vi köpte honom som hopp-/fälttävlansämne, men tyvärr är han inte särskilt rädd om sig, och det i kombination med de ofta förekommande typiska "fullblodsframbenen" gör att vi har brakat igenom diverse hinder.:grin: Har därför legat lite lågt med hoppträning och jobbat mer med dressyr och lite markarbete då och då, i hopp om att stärka honom mer istället.

Får dock medge att man är lite småsugen ibland på att åtminstone prova på en träning eller kanske tillåmed starta en debutant så småningom (ska bara lära pålle att vatten, stora stenar och andra läskiga saker i naturen, faktiskt inte är så farliga, först:D)

Någon mer som har erfarenhet av (fd) fullblod, bra/dåliga egenskaper osv?:)

Mitt fullblod har ett hjärta av guld :) Hon är bra mycket bättre på att hoppa än vad jag är, hon är en liten studsboll. Inga hängande framben där inte.
Faktum är att hon rett ut situationen när paddan på ryggen klantat sig, hon tänker själv.

Jag köpte henne som 3-åring direkt från Täby, inte riden på 6 mån så vi har gjort allt från grunden. När vi började hoppa blev det heltokigt, tränaren skrattade faktiskt åt oss och sa. "hon är inte riktigt klok...": vi hoppade jämfota, stillastående och ibland skyhögt över... Terräng tycker hon är jättekul, det är jag som fegar ur emellanåt.

Det är inte säkert att läskiga saker i skogen någonsin kommer att bli "oläskiga", det bor faktiskt TROLL under stora stenar med mossa på;) , men när det är ALLVAR då är man fokuserad!
 
Sv: Vanligt med fd galopphäst till fälttävlan?

men när det är ALLVAR då är man fokuserad!

Det är precis det som bra fullblod är, kanske är lite fladdriga sådär hemma på stallplan eller så, men när det gäller så är det fokus:love:
 
Sv: Vanligt med fd galopphäst till fälttävlan?

jag funderar på att börja rida fälttävland med mitt fullblod han har gårr galopp i7år och nu är han hopphäst:)
 
Sv: Vanligt med fd galopphäst till fälttävlan?

:D jo jag vet har ridigt in några unghästar innan jag köpte min fullblods kille... men jag har då än så länge inte haft ett halvblod som har reagerat som han gjorde... men det är ju inte så konstigt när man är ett känsligt fullblod ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp