Vanligt havre o korn???

Hera

Trådstartare
Vad tror ni.....kan man fodra med havre o kornkross i år och stötta upp med proteintillskott.

Har fodrat med Krafft förut men nu så skulle mitt ettåriga sto äta 3 kg groov o 1.5kg lusern, hingstfölet född i år skulle äta 3kg groov...Har även ett dräktigt sto som oxå skulle ha väldigt många kilon.

Detta känns som väldigt mkt pelleterad mat, för unghästarna orkar ju inte äta upp.

När jag räknar i ett foderstatprogram på nätet så blir det inte alls balanserat. Mineralerna och det täcks ju upp, men de får alldeles för mkt av allt annat.

Blir fundersam på om det är nyttigt med 4.5kg pelleterat .....
 
Sv: Vanligt havre o korn???

Jag fodrar alla mina hästar med havre/kornkross, betfor och mineraler, avelsstoet som ger di och unghästarna kompletterar jag upp med lucern och soja.
Jag har väldigt bra hö med högt proteinvärde i år så därför är det enkelt att fodra. Tvååringarna klarar sig i stort sett bara på hö, något kilo havre/korn och lite lucern.

Piggy
 
Sv: Vanligt havre o korn???

Rekomenderad kraftfoder giva är max 0,4kg/100kg häst och måltid har jag för mig...

Prova att ärkna med havre och korn som "grund" och se om det kan gå att komplettera med groov(eller annat färdigfoder) och på så sätt täcka hästarnas behov utan att behöva ge massor av kraftfoder.
(grovfodret ska givet vis vara hela foderstatens grund, men jag menar att havre och korn ska kunna täcka ganska mycket av kraftfoderbehovet och att du kanske bara behöver ge lite groov eller annat för att få till det)

Jag ger havre och korn + betfor till min häst och när det blir ett sämre hö år så försöker jag komplettera den "vanliga" foderstaten med tex krafft groov (kompletterar med detta i år). Försöker att hålla mig till den "vanliga" foderstaten så mycket som möjligt efter som att min häst är lite svår på att få i mat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en vbl trav valack som går som ridhäst. Han har tunnat av drastiskt under betet iår, trots bra bete, stödfodring med betfor o...
Svar
6
· Visningar
1 493
Senast: arabia
·
Hästvård Hej, Har ett 6 årigt PRE-sto som tränas aktivt och normalhårt för sin ålder, ridhus 3ggr/vecka, dressyrlektion 1gång i veckan samt...
2
Svar
22
· Visningar
1 843
Senast: n33Lu
·
M
Foder & Strö Jag har ett dräktigt sto som är lite tunn och jag vill få upp henne i hull nu innan hon är högdräktig (ska fölsa sista veckan i juli)...
Svar
7
· Visningar
1 316
Senast: -moa-
·
E
Foder & Strö Jag behöver verkligen hjälp! Jag har en Varmblodsvalack på 11år. Lite förhistoria: Jag köpte honom 1februari i år, då såg han...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp