"Vanligt foder"

L

Lillefot

Jag har precis skaffat mig ett användarnamn och har alltså aldrig gjort detta förut så jag hoppas att ni alla har överseende med detta.

Jag har läst några trådar om foder och något som jag häpnar över är allt silage och pelleterat foder som används till hästar. Är det ingen som tror på "rena foder" längre? Vad är det som gör att allt färre använder ett bra hö, helhavre och möjligen betfor som tillskott samt naturligtvis mineraler. har någon hört diskutionen om att eventuellt förbjuda silage som foder till häst pga de sjukdomar som uppkommit.
Jag måste säga att jag aldrig skulle fodra våra hästar med något som kräver vaccination. Jag menar om Ni endast kunde äta potatis om Ni fick vaccination varje år, skulle Ni då ta risken att äta potatis?

Jag vill gärna ha svar och tankar om detta utan att bli lynchad.
Kram till Er alla hästfantaster
"Lillefot"

Sv: "Vanligt foder"

Lillefot skrev:
Jag har precis skaffat mig ett användarnamn och har alltså aldrig gjort detta förut så jag hoppas att ni alla har överseende med detta.

Jag har läst några trådar om foder och något som jag häpnar över är allt silage och pelleterat foder som används till hästar. Är det ingen som tror på "rena foder" längre? Vad är det som gör att allt färre använder ett bra hö, helhavre och möjligen betfor som tillskott samt naturligtvis mineraler. har någon hört diskutionen om att eventuellt förbjuda silage som foder till häst pga de sjukdomar som uppkommit.
Jag måste säga att jag aldrig skulle fodra våra hästar med något som kräver vaccination. Jag menar om Ni endast kunde äta potatis om Ni fick vaccination varje år, skulle Ni då ta risken att äta potatis?

Jag vill gärna ha svar och tankar om detta utan att bli lynchad.
Kram till Er alla hästfantaster
"Lillefot"

Fast jag tycker din jämförelse haltar lite. Hästar kan äta hösilage utan vaccination! Det är bara det att om om om någon del av silaget blivit förgiftat genom exvis dött djur så blir sjukdomsförloppet väldigt snabbt och risken är stor att hästen dör. En bättre jämförelse skulle vara att vaccinera mot påssjuka tex. Du kan leva gott utan vaccin mot det, men om om om du som man får påssjuka som vuxen är risken stor att du blir steril. Jag vet uppfödare som fodrat med silage i många år utan att någon häst fått botulism och dött. De senaste forskningsrönen du talar om är jag dock inte inläst på.

Jag tycker hösilage är ett ganska bra exempel på "rent foder" (vad nu det är?). Det är väl nästan det närmaste man kan komma gräs som ju är det mest naturliga för en häst att äta. Det finns många fördelar med silage vad gäller förvaring och hygien jämfört med hö. Jag tycker det är svårare att hitta bra kvalitetshö än hösilage (då talar jag om mögel o liknande).

Nu står jag i ett stall där det fodras med hö och det funkar bra, men jag har absolut inget emot att vaccinera min häst och fodra med hösilage om så vore. För mig är det litegrann hugget som stucket med nuvarande häst. Däremot hade min mors häst troligen inte varit i livet idag om det inte fanns hösilage; sedan han fick kronisk hosta funkar inte hö alls.

Pelleterat foder ger jag gärna om jag tex har låg proteinhalt i mitt hö. Annars kör jag havre och eventuellt betfor. Jag tycker att de pelleterade fodren är enkla att använda och (i regel) har de en bra sammansättning som gör att jag slipper "dutta" med extra mineraler o vitaminer som jag får göra annars. Däremot förstår jag mig inte på de pelleterade fodren med ungefär samma näringsvärden som havre. Jag köper bara pelleterat när jag behöver högproteinhaltigt kraftfoder. (Visst kunde man ju skaffa soja istället, men jag föredrar tex Krafft Protein o liknande).

Jag ger hösilage, havre, betfor, vetekli och selentillskott. Inget mer. Just nu funkar det bra, men om jag tyckte att mina hästar hade andra behov skulle jag visst kunna tänka att ge färdigfoder eller müsli. Så länge man är öppen för olika alternativ ser jag inget fel i att utnyttja de möjligheter som finns.

Att vaccinera mot botulism är inget krav för att ge silage, jag gör det inte. Som jag ser det uppväger fördelarna nackdelarna, med råge. Det finns ganska många gamla trådar just om för och nackdelar med silage och vaccinering. Det vore intressant att veta hur många hästar som verkligen dör i botulism i Sverige varje år. Någon som har en aning?

Det var någon på Veterinärhögskolan som ville göra undersökning på Botulism, jag tror att det var ett Ex-jobb.
Men det fanns inte tillräckligt med fall för en vetenskaplig utredning.
Inte så många alltså.
Jag tror att det var 5 dokumenterade fall på några år.
Men jag kan fråga igen.

Ibland (oftast) kanske det är väldigt svårt att få tag på riktigt bra hö som fungerar tillsammans med bara havre och betfor..

därav så analyserar man och använder det kraftfoder som passar ihop med höet.. oavsett om det är bara havre och betfor eller krafft pelleterade färdigfoder.. mår hästen bra så mår den juh bra..

vart ligger felet?

Inte_Ung skrev:
Det var någon på Veterinärhögskolan som ville göra undersökning på Botulism, jag tror att det var ett Ex-jobb.
Men det fanns inte tillräckligt med fall för en vetenskaplig utredning.
Inte så många alltså.
Jag tror att det var 5 dokumenterade fall på några år.
Men jag kan fråga igen.
Eftersom jag bara har EN häst så vill jag inte att han ska vara en av dom fem. Ni som har många hästar kanske tycker att lite "spill" får man räkna med?

Korven skrev:
Eftersom jag bara har EN häst så vill jag inte att han ska vara en av dom fem. Ni som har många hästar kanske tycker att lite "spill" får man räkna med?

Fast nu är ju inte vaccinationen någon garanti för att hästen inte dör i botulism.... Jag anser att risken är så liten, och de övriga nackdelarna med att vaccinera väger över.

Allt har sina fördelar och nackdelar. Än så länge har nog hö tagit livet av fler hästar än vad silage har.

Det tar dock betydligt längre tid att utveckla så svår lungsjukdom att man måste avlivas om man blivit allergisk mot damm i hö. Om hästar som slaktats pga sådan kronisk lungsjukdom inte hade utsatts för hö utan bara ätit ensilage hela livet hade troligen de flesta inte behövt tas bort. Ngn enstaka hade kanske avlidit av botulism eller ngn annan ensilage relaterad sjukdom. HH

Jag kan tänka mig två anledningar till att det blivit lite annan syn på utfodring av hästar.

Den första är att forskningen på hästutfodring har kommit fram till vissa slutsatser om hur hästens näringsbehov och matsmältning fungerar som inte riktigt stämmer med gammal kunskap. Som dessutom varit väldigt varierad beroende på vilken landsända man varit i. Skåne har ju med förkärlek haft väldigt stora mängder kraftfoder och mindre hö med olika variationer norr ut där det slutat med nästan bara hö som foder. Helt naturlig för det är ju tillgången på foder som styrt dessa olika kulturer.

Det andra är att vi faktiskt har ändrat på förutsättningarna en hel del. Det är inte många hästar längre som får tillgång till varierade naturbeten och grovfoder från naturängar på vintern. De flesta går på odlade och konstgödda vallar och även grovfodret kommer där ifrån. Det gör att det naturliga inslagen av örter och variationen av vilka växter som ingår i fodret försvinner. Det som skulle tillförst där ifrån måste därför ersättas på annat sätt. Detta gör också automatiskt att den gamla foderkunskapen inte stämmer, vi har helt enkelt inte samma grunder i fodret längre.

Sedan har det säkert gått mode i en hel del inlägg här om, vad och hur saker ska användas. Allt är inte basserat på kunskaper så vissa tokigheter finns.

Korven skrev:
Du kan ju alltid vaccinera eller utfodra med hö.
Men dels så har jag för mig att några av de hästar som dog av botulism faktiskt var vaccinerade.
Och dels så finns det andra nackdelar med hö.

Jag vaccinerar inte av 4 skäl.
1. Botulism är oerhört sällsynt.
2. Vaccination verkar inte hälpa så där jättebra.
3. Det finns vissa risker med själva vaccinationen.
4. Att vaccinera alla mina hästar skulle kosta lika mycket som hästarnas försäkring kostar/år.

Hej Lillefot, jo du det finns nog några av de sista entusiasterna för vanligt hö och havre kvar. Jag är själv en av dem. För det första tycker jag att hösilage luktar pyton. Sedan vill jag inte riktigt köpa teorin att det är det närmaste vanligt gräs man kan komma. Det är ju faktiskt syrat och är det inte det är det farligare än vanligt hö av andra orsaker. Jag har i många år fordrat med vanligt hö som jag alltid sett till är av bra kvalitet. Mögel känner man väl lika väl lukten av i vanligt hö som i hösilage (borde vara lättare efter som inga tillsatser som luktar finns). Jag har själv en "hostehäst" som när jag fick honom sades inte klara av att äta vanligt hö. Han har aldrig så mycket som harklat sig under de sex åren jag haft honom. Likadant med den foderhäst vi haft. Jag tror att mycket beror på att hö är klabbigare att hålla på med för bönderna. Det krävs bra torkväder och att man vet vad man gör vid skörd.

För övrigt så har i det stall jag jobbat under hösten cirka 40 procent av alla hösilagebalar varit mögliga och fått kasseras. Jag tror inte alls att det är bra att man har kvar dem på fält osv. Det går lätt sönder och då kan det blir farligt. Det är inte säkert men ändå. Tycker i alla fall att det är kul att någon annan har samma funderingar som jag.

Jag förstår inte riktigt hur du menar, även om jag till viss del kan se en poäng i ditt inlägg.

Men, egentligen. Nu har vi VÄLDIGT många olika foder på marknaden för att man ska kunna hitta något till alla hästar. Är det inte något vi ska vara rätt tacksamma för? Ingen tvingar oss att köpa "Superduper coolhot extraenergy toppfit power horsefood".

Visst, en del hästar käkar 10 olika kraftfoder, 15 olika tillskott och 3 olika sorters grovfoder. I 99,9% av fallen är det en överdrift som man blir irriterad över - men jag blir lika irriterad när d-ponnyn tävlingsrids och får 3 kg hösilage och 2 dl havre.

Det ultimata vore ju ett grovfoder som täckte alla behov oavsett häst och prestation, men det finns inte. Så, varför inte ta vara på de BRA foder som finns och använda dem med sunt förnuft?

Korven skrev:
Jag tror också att det är skillnad om man har många hästar eller en. När jag har fodrat med silage så har jag vaccinerat. Men liksom du har jag bara en häst. Det är även en ekonomisk fråga. Om jag hade 10 hästar skulle jag sannolikt inte ha råd att ha alla livförsäkrade till fullvärde och kanske skulle jag också ta risken med botulismen.

Jag tycker inte att vare sig det ena eller andra är rätt eller fel. Det är en bedömningsfråga som varje ägare får göra.

fälttävlansnörd skrev:
Det ultimata vore ju ett grovfoder som täckte alla behov oavsett häst och prestation, men det finns inte.
Jodå, det finns det visst.
Mitt ensilage är sådant.
Det är därför som jag fodrar med just ensilage.
Jag har inte hittat något hö med samma egenskaper.

Jag vill ge fri tillgång till stråfoder, och då så måste grovfodret ha rätt balans och sammansättning.

Ditt grovfoder täcker dina hästars behov och ger dem det som de behöver för att kunna klara det som de ombeds prestera.

Cardento, Butterfly Flip, Briar, Ypäjä Karuso etc. kan inte utföra sina prestationer fodrade med ett grovfoder som är VERKLIGT idag. De är därför de fodras med kraftfoder.

Och jag svarar som Trissa: man måste inte vaccinera för att ge hösilage. Dock är mina båda vaccinerade (den ena eftersom det krävdes när hon stod inackorderad, och den andre eftersom jag valde att vaccinera även honom när jag köpte honom för tre månader sedan)
Jag hade gärna gett hö, men eftersom min ena häst är s k hosthäst måste jag ge hösilage. I övrigt får de hel havre, betfor, en liten gnutta lucern samt mineraler.

Immer

Senast ändrad:

Att få tag i bra hö är svårt numera, bönderna tycker väl silage fungerar bra till korna och vill inte hålla på så mycket med hö just för risken att det blir dåligt mycket lättare.

Så man får anpassa sig till situationen tror jag. Finns inget bra hö att få tag på så får hästen äta silage.

Jag ger själv mina hö, havre, soja, olja och mineraler.
Fungerar bra för mig.

Men jag har fullförståelse för de som hellre köper en säck av något pelleterat foder och sen bara ha en fodersort att mäta upp av vid varje fodring.

Är väldigt bekvämt vid resor också om man kan ha en bytta foder med sig istället för 4-5 stycken kanske.
Plus att betfor är krångligt att fodra med enligt mig, det ska blötläggas lagom länge, vilket är svårt för mig som har kallstall, måste ha betforhinken hemma i så fall och det är inte alltid så upskattat.

processerat kraftfoder har både högre näringsvärden och är mer lättsmält än grovfoder..
1 kg krafft grund slinker ner mycket fortare än 1 kg grovfoder.. och innehåller dessutom mer näring än 1 kg grovfoder..

även fast hästar av naturen är grovfoderätare så är deras matsmältning inte anpassad för att kunna processera dubbla underhållsbehovet av grovfoder för att orka träna hårt och tävla en hel helg osv..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 848
Senast: gloiredor
·
Foder & Strö Vad ger ni för rena selentillskott, selen med e-vitamin respektive rena e-vitamintillskott? Behövs det senare ens? Är ni nöjda? Min...
2
Svar
39
· Visningar
8 664
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 861
Senast: Trix
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 779
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar