Vanliga tankar?

V

Vikstrom

Jag har övertalat min familj ett tag nu om att köpa en häst jag hade på foder som nu är till salu. Det är ett sto på fem år, ingen lätt häst att handskas med men vi två fann varann. Den roligaste hästen som finns att rida, och jag har saknat henne varje dag sedan hon åkte. Så sa dom ja, och jag ska alltså köpa henne nu. Men, i samma stund som de sa ja, var de som att jag plötsligt behövde övertala mig själv om att det jag gör är rätt. Jag älskar verkligen hästen, och vet allt vad det innebär att ha häst. Jag har stall på gården, så det blir varje morgon, varje kväll och allt därimellan som jag ansvarar för. Jag är sjutton år, arton nästa år. Är det vanligt att tveka, hade det varit fråga om foder igen hade jag aldig tvekat, men att äga hästen känns så.. slutgiltigt. Som att man är fast för alla framtid. Aldrig kan man göra något impulsivt, som att bara åka bort eller då man ska flytta, vad händer då? Har förmodligen inte råd med häst, eget boende, studier och allt vad det innebär. Men samtidigt vet jag ju att det är värt all tid man lägger ner på hästen.. det är ju ens bästa vän och man upplever så mkt roligt tillsammans. Och tråkigt. Men det kommer ju på köpet. Är det fel bara för att man tvekar, eller? Sedan har jag lite dåligt samvete för min familj.. jag var med om en ridolycka för två sommrar sedan, och dom är livrädda för att det ska hända igen. Min syster blir bara arg på mig när jag säger att jag vill köpa häst.. för att hon är så orolig. Och pappa tycker inte heller det är nån bra idé men han kan ändå inte säga nej.. Jag vet inte, det är allt jag någonsin velat, min största dröm, men jag kan inte låta bli att ha dessa funderingar.. det är ju inte så att man är fast i all evighet.. va? Jag vill bara höra att det blir bra, att det löser sig..

Sv: Vanliga tankar?

Jag har nog aldrig velat så mkt eller haft sådan ångest som när jag beslutade mig för att köpa min foderhäst. Medan jag hade henen på foder var det så självklart att jag skulle köpa henne om ägaren ville sälja men när det blev definitivt så började tvivlet och oron gnaga. Denna häst var helt underbar och det hade nog inte spelat någon roll vilken häst det hade varit, så i mitt fall handlade oron inte om att det var fel häst utan snarare om att det var ett så mkt större ansvar. Tidigare var ändå det yttersta ansvaret ägarens men nu skulle det plötsligt bli mitt och jag hade ångest hela första veckan efter köpet. Men nu i efterhand kan jag bara konstatera att det är det bästa jag gjort :D.

Så mitt svar är att JA - man tvivlar och vänder ut och in på sig själv.

Lycka till

När jag köpte min häst för 8 år sen kände jag precis likadant!
Gick i skola, hade inga pengar. Hon var bara 8 månader och det skulle dröja innan jag kunde rida in henne, och skulle jag klara av att rida in henne? Men det var henne jag ville ha så det blev köp.
Jobbade ihop 2/3 och mamma & pappa gav mig resten i för tidig födelsedagspresent.
Jag har själv arbetat ihop pengar på lov och tagit av mitt studibidrag för att betala alla kostnader på henne, mina föräldrar har aldrig behövt betala nåt. Och jag ångrar aldrig att jag köpte henne. Hon är mitt allt och kommer va hos mig tills den dagen hon går bort!

Det är ett stort ansvar att köpa häst, men om man verkligen vill är det värt det! När jag ser tillbaka på saker så ångrar jag nog mer det jag inte gjort än det jag valt att göra.. Sen får man ha i sinnet när man har något så kostsamt/tidskrävande som en häst att man kanske måste sälja sin ögonsten. Jag var tvungen att sälja min häst och det blev faktist väldigt positivt i slutändan. Vist jag saknar honom fortfarande ibland men jag vet att han har en helt underbar ny ägare som dessutom rider honom bättre än mig och har massor av tid för honom. ;)

När det gäller din familj så tycker jag du ska sätta dig och prata med dem och reda ut lite av den oro de känner. Vad kan du göra i din hästhantering/ridning som gör att de känner sig mindre oroliga? Tex kan du alltid använda säkerhetsväst. Ha ett system för hur de ska veta var du tar vägen vid uteritter tex mobil med leverantör med BRA täckning, skriva upp ca tider när du kommer tillbaka, ridvägar osv osv.

Lycka till :) / MVH

Okej, tack för svaren.. det känns ju faktiskt lite bättre iaf :)

Det är inte ovanligt, vilket väl är positivt med tanke på att det är ett stort ansvar man tar på sig.

Jag köpte själv älsklingshästen från ridskolan för fem år sen och blev faktiskt inte glad när jag fick lov att köpa henne utan tänkte bara på ansvaret i säkert en vecka.

Jag har inte ångrat mig någon gång att jag köpte henne! Hon är 18 år idag och jag hoppas att hon lever i tio år till!

Oja!

Jag fick min häst när jag skulle fylla 15 och jag tvekade inte en sekund. Nu, 6 år senare tvingades vi ta bort honom pga en skada i hagen och jag har sakta men säkert tittat på annonser. Ibland har tanken på en ny häst nästan gjort mig illamående och andra stunder är jag hemskt entusiastisk. Jag är 21 år nu och har försörjt mig själv (och min häst) sen jag flyttade hemifrån, då var jag 19.

Men nu när jag väl har hittat en häst som jag tycker verkar ha det som vi är ute efter, som jag faktiskt ev kommer att kunna tänka mig att köpa, så blir jag plötsligt livrädd. Vill jag hänga upp mig? Vill jag ha häst ens? Kommer det att fungera? Vi är mitt i en renovering - tänk om pengarna tar slut??

Men samtidigt så är det ju så att hade jag haft kvar min förra häst så hade jag inte varit det minsta orolig över att kunna ha kvar honom. Inte för en sekund. Jag har tom möjlighet att gå ner i arbetstid om jag vill, och skulle ändå klara mig utan problem.

När man väl står där med en häst så löser man alltid problemen som uppstår. Det finns ingen som helst chans att jag gör mig av med en häst pga nya omständigheter med arbete, familj eller eget boende. Men jag hade förstås mina föräldrars stöd hela tiden. De betalade hästens kostnader tills det att jag fick ett heltidsarbete. De anser att det är något man som vuxen måste räkna med när man köper ett djur till ett barn (som jag ju var när jag fick honom). Men självklart skaffade jag jobb så snart jag kunde då också, även om det tog 5 månader efter skolan innan jag fick ett.

Man har en oerhörd förmåga att ta sig igenom kriser. Jag har tom stått med 180kr kvar av lönen och två veckor kvar till nästa, utan mat till mig och sambon. Ändå hade vi några kr över när lönen väl kom och vi var både mätta och belåtna. Det finns tusen möjligheter och man hittar dem när man behöver dem sålänge man är envis.

Det är mycket svårare att skaffa en häst när man väl har skaffat sig vanor. För du kommer garanterat att hitta hål åt din kommande inkomst, och tycka att du precis går runt ibland, oavsätt om du har häst eller inte. Och samtidigt tro att du inte har ngt att dra ner på i din vardag. Märkligt men sant. Vi har varit utan häst i ca 1 månad och har det redan knapert trots att vi inte har en enda hästutgift. Men vi skulle lätt ha klarat att ha hästen kvar om vi haft det. Så jag skulle nästan föreslå att man skaffar häst innan man skaffar sig en egen vardag med inkomster och utgifter. Du kommer se till att det går runt.

Vi har en jättebra lösning som underlättar extremt mycket när det gäller hästens utgifter. Jag räknade på ett ungefär vad hästen kostade på 1 år, och tog då med allt ifrån hovslagare, försäkring, vaccinationer, årliga undersökningar av ryggveterinär/tandläkare till utrustning, mat, nya broddar/täcken, flugmedel etc... Sen delade jag den summan på 12 månader och la till några 100 per månad för "oförutsedda utgifter" som ett litet eget sparande endast till hästen. Med en stallhyra (lösdrift) på ca 1500 kr/mån med mat blir månadskostnaden med ALLT (förutom ryttarutrustning) 2600:-/mån. Och det har räckt bra, vi har kanske fått lägga till ett par tusen/år pga medicinering/behandling som kostat lite mer än beräknat.

Denna fasta månadssumma lägger vi in på ett hästkonto med endast hästens pengar, och det som inte används den månaden ligger kvar. Därav, när försäkringsräkningen kommer, när det är dags för vaccinering eller när hästen ska avmaskas, så ligger det pengar på kontot redan, så att man slipper lägga ut flera hundra extra den månaden, från sin senaste lön. Mao behöver man aldrig oroa sig om engångsutgifterna, efter som att pengarna redan ligger undanstoppade. En tung hästmånad märks inte på ditt privata konto.

Så ett tips för den som har svårt att få ihop det. Betala en fast summa månadsvis till ett eget konto, i samband med räkningarna. Då vänjer man sig vid att det varje månad försvinner tex 2600:-, och man räknar inte ens med dom pengarna. Precis som med andra räkningar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 595
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar