Sv: "vanliga" fel på föl som gått över tiden?
microlax har vi haft vid förstoppning. Har de förstoppning så "flaggar" de med svansen, dvs de håller upp svansen, den hänger inte ner.
De tar ett litet tag innan de försöker bajsa ut tarmbäcket så det är bara till att vänta, mitt föl bajsade väll ungefär en timme efter hon hade kommit på benen. Och det kan se lite krystaktigt ut i början, men krystar de och inget kommer så får man hålla koll, för då kan de behöva lite laxeringsmedel.
Mitt föl ville inte resa sig och kunde inte pga att hon var så sne, jag väntade i ca 3 timmar (fölet var under bevakning hela tiden), men jag hade nappflaska så hon fick lite mjölk så hon hade styrka att försöka resa sig mellan gångerna. För det tar på krafterna när de försöker resa sig. När hon fortfarande inte stod upp efter de tre timmarna så hjälpte jag henne. När jag såg att hon försökte resa sig så grabba jag tag i henne och hjälpte henne upp sedan höll jag stadigt tills jag kände att hon hittade balansen, sedan så släppte jag henne.
Man ska inte vara för snabb med att ingripa utan låta de få chansen att försöka resa sig själva, ser man att de börja ge upp eller bli lite utmattade så kan man ge de lite mjölk ur nappflaska så får de nya krafter.
Det jag läste ur flyinges hingstkatalog om fölning och föl så stod det att den skulle ha rest sig inom 3 timmar, om inte så skulle man hjälpa den upp. Men som sagt man ska låta den få försöka själva och inte ingripa för fort.
Hon hade även de två första dagarna lite problem med att resa sig upp, men hon komm upp efter några försök. Det var bara de två första gångerna jag behövde hjälpa henne upp.
Kommer inte fölet upp på benen och det rinnner mjölk från stoet så ta fram nappflaskan och fånga upp mjölken så att fölet får den viktiga rå mjölken.
När fölet väl står på benen så vill den äta och här kan nästa problem komma och vi har haft det problemet med bägge de fölen vi har fått, ett för ett par år sedan och den vi har nu. Stoet är öm i juvret och kan i vissa fal ogilla att fölet buffar på juvret, då kan den bita fölet eller sparka med benen. Det kan även (som med våra) har svårt att hitta juvret samt få grepp om spenarna så den få i sig mjölken, det krävs en hel del lirkande med fingrar och napplaflaska för att visa vad spenen är och försöka få den att greppa den utan att släppa.
Båda stonas förlosningar gick mkt snabbt. Den vi fick detta året tog det knappt 10 minuter. Det som är viktigt är att stoet inte fölar mot en vägg, samt att fosterhinnerna går sönder så att fölet kan få luft. men det har inte varit några problem för något av stona.
När förlossningen börjar så är mitt råd att inte störa om allt ser bra ut, bara titta lite tyst utan för boxen, är något fel så får man ju ingripa. Fölet brukar sedan ligga kvar med sina bakben inne i mammans mage och det är ganska så viktigt att inte stoet reser sig då, för under ca 10 minuter så transporteras det ganska så mkt blod till fölet via navelsträngen, reser sig stoet direckt efter förlossningen eller navelsträngen brister på annat sätt så förlorar fölet den viktiga blod överföringen.
Ha en telefon i närheten gärna mobil med telefon nr till veterinär så att man snabbt kan ringa om det blir något fel vid förlossningen!
lite tips/erfarenheter från mig