"vanliga" fel på föl som gått över tiden?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cusan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 2 481

cusan

Trådstartare
Mitt sto är nu på dag 366. Är det något speciellt jag bör tänka på när förlossningen väl drar igång? "brukar" fölen vara svagare om dom legat så länge ? flaskmata direkt? Veterinär kanske skall kallas ut om den inte rest sig inom 1 timme eller bajsat eller så? Kanske skall jag reagera snabbare än normalt alltså?

Kanske har dom svårare att bajsa och behöver klyx direkt? Vilket av alla "klyx" medel är bäst?

Kan stoet gå så här länge för att fölet är dött? Vilka tecken skall jag titta efter på stoet om det skulle vara så illa?
( jag ser dock rörelser, och stoet är mycket pigg och glad. )

Hur länge kan dom egentligen gå över? vad är rekordet ni har hört?

Brukar förlossningarna vara svårare?

vad kan det bero på att det dröjer så länge? väder , ålder, foder?

Kort sagt vill jag veta alla era erfarenheter av
försenade föl och dräktigheter, både lyckliga och olyckliga.

Sv: "vanliga" fel på föl som gått över tiden?

microlax har vi haft vid förstoppning. Har de förstoppning så "flaggar" de med svansen, dvs de håller upp svansen, den hänger inte ner.
De tar ett litet tag innan de försöker bajsa ut tarmbäcket så det är bara till att vänta, mitt föl bajsade väll ungefär en timme efter hon hade kommit på benen. Och det kan se lite krystaktigt ut i början, men krystar de och inget kommer så får man hålla koll, för då kan de behöva lite laxeringsmedel.

Mitt föl ville inte resa sig och kunde inte pga att hon var så sne, jag väntade i ca 3 timmar (fölet var under bevakning hela tiden), men jag hade nappflaska så hon fick lite mjölk så hon hade styrka att försöka resa sig mellan gångerna. För det tar på krafterna när de försöker resa sig. När hon fortfarande inte stod upp efter de tre timmarna så hjälpte jag henne. När jag såg att hon försökte resa sig så grabba jag tag i henne och hjälpte henne upp sedan höll jag stadigt tills jag kände att hon hittade balansen, sedan så släppte jag henne.
Man ska inte vara för snabb med att ingripa utan låta de få chansen att försöka resa sig själva, ser man att de börja ge upp eller bli lite utmattade så kan man ge de lite mjölk ur nappflaska så får de nya krafter.
Det jag läste ur flyinges hingstkatalog om fölning och föl så stod det att den skulle ha rest sig inom 3 timmar, om inte så skulle man hjälpa den upp. Men som sagt man ska låta den få försöka själva och inte ingripa för fort.
Hon hade även de två första dagarna lite problem med att resa sig upp, men hon komm upp efter några försök. Det var bara de två första gångerna jag behövde hjälpa henne upp.

Kommer inte fölet upp på benen och det rinnner mjölk från stoet så ta fram nappflaskan och fånga upp mjölken så att fölet får den viktiga rå mjölken.

När fölet väl står på benen så vill den äta och här kan nästa problem komma och vi har haft det problemet med bägge de fölen vi har fått, ett för ett par år sedan och den vi har nu. Stoet är öm i juvret och kan i vissa fal ogilla att fölet buffar på juvret, då kan den bita fölet eller sparka med benen. Det kan även (som med våra) har svårt att hitta juvret samt få grepp om spenarna så den få i sig mjölken, det krävs en hel del lirkande med fingrar och napplaflaska för att visa vad spenen är och försöka få den att greppa den utan att släppa.

Båda stonas förlosningar gick mkt snabbt. Den vi fick detta året tog det knappt 10 minuter. Det som är viktigt är att stoet inte fölar mot en vägg, samt att fosterhinnerna går sönder så att fölet kan få luft. men det har inte varit några problem för något av stona.

När förlossningen börjar så är mitt råd att inte störa om allt ser bra ut, bara titta lite tyst utan för boxen, är något fel så får man ju ingripa. Fölet brukar sedan ligga kvar med sina bakben inne i mammans mage och det är ganska så viktigt att inte stoet reser sig då, för under ca 10 minuter så transporteras det ganska så mkt blod till fölet via navelsträngen, reser sig stoet direckt efter förlossningen eller navelsträngen brister på annat sätt så förlorar fölet den viktiga blod överföringen.
Ha en telefon i närheten gärna mobil med telefon nr till veterinär så att man snabbt kan ringa om det blir något fel vid förlossningen!

lite tips/erfarenheter från mig

Alla gör vi ju olika.

Däremot tror jag inte att det är snågon skillnad på föl som legat länge i magen ellr dem som kommer tidigare. Fölet kommer ut när det är färdigt helt enkelt!

Vi vil gärna vara med och hjälpa lite, stoet får det lättare på det sättet. Det gör ont nog ändå.... Så vi drar lite för att få ut bogarna. Efter det är det lugnt. Då kan sto o föl få vila.

När de väl kommit ut har vi som regel att mjölka ur och ge till fölet. Det är väldigt viktigt med råmjölken. Splittans inlägg kan tolkas så att det är råmjölken som tar slut. Så är det inte!! Däremot så stänger sig passagerna i tarmen på fölet så att antikropparna inte längre kan passera igenom utan följer med träcken ut. Föl föds utan antikroppar, under de första timmarna MÅSTE de få råmjölk för att få sitt immunförsvar.

Vi mjölkar ALLTID. Eg mest för att stona nästan alltid fölar på natten och då vill mah säkert veta att fölet diat så man kan gå o sova! Ungefär en nappflaska full. Dvs vi mjölkar ett par cm och ger. Mjölkar igen och ger. Lite i taget alltså.

Klyx är ett fabrikat och är i större "tuber". Vi använder mikrolax. Har det alltid hemma ifall det skulle se ut som om det är trögt. En eller ett par tuber i rumpan och problemen är ur världen i de flesta fall.

Så här gör vi:efter födseln brukar vi vänta ca 1,5 timme innan vi hjälper fölet att ställa sig upp om det inte har lyckats själv, det brukar själv försöka efter ca 15-20 minuter, (drar fram frambenen framför fölet, ställer mig på sidan och stödjer när fölet försöker resa sig, det måste försöka själv och stödjas i "takt" med att det försöker resa sig själv självt). Fölet får sedan försöka leta efter spenarna själv ett tag. Om de står upp och inte lyckas hitta dem inom någon halvtimme så "styr" vi fölet rätt genom att stå på sidan, ena handen om bakdelen och den andra försöker rikta in framdelen (ej huvudet, den får söka själv) till juvret. Kolla att fölet suger och får i sig mjölk.
När fölet försöker resa sig i början är det ofta ivrigt en stund och "somnar" sedan för att hämta krafter, men det är inget att oroa sig för ( vid mina första fölningar blev jag rädd att det var sjukt eller så när detta hände).
Vi ger alltid fölen 2-3 microlax efter att de har diat några gånger. Enligt vår veterinär ska man göra det så att tarmen kommer igång ordentligt så att man ser ljusbrun färg på avföringen (det första som kommer är svart).
I boken "Att bli med föl", som annars är en mycket bra bok tycker jag, så står det att om inte fölet har diat inom 4-6 timmar så är det tid att ingripa, men jag har aldrig kunnat vänta så länge, och tror att det är bra att de får i sig råmjölken så snart de kan.

Vi har haft ett sto som gick 357 dygn, det var inget konstigt med det fölet, det var inte ett speciellt stort föl. Jag håller med föregående inlägg om att de kommer ut när de är färdiga.

Vi fick ett föl för ett par dagar sedan som gått 14 dagar över beräknad tid, allt gick utmärkt, föddes dagtid i box under övervakning (morsan förstfölare och vet inte än att man ska knipa till mellan 2-4 nattetid för att hålla folk vakna). Ungen mådde prima, ganska stor. Tarmbecket gick som det skulle men ovanligt mycket. Fölet fick efter 3-4 timmar "ont i magen", stod o flaggade, på med Mikrolax, sen kom det små hårda kluttar, mera Mikrolax, flera små hårda kluttar sedan kom ett par decimeter!!! tarmbeck, aldrig sett så mycket (vårt 6e föl). Samlar tydligen på sig när de ligger där inne o gosar och inte vill komma ut.

Mitt sto födde ett välskapt hingstföl efter 368 dygn (22/4). Absolut inga fel eller konstigheter med honom.:banana:
Men jag förstår din "oro". När man väntat så länge så börjar man fundera:confused: på allt som kan vara/gå fel. Jag hade oxå undringar om fölet var dött, men vet lugnade mig med att så länge stoet mår bra så är det lugnt. Hade det varit något fel hade vi märkt det och förlossningen satt igång.
Enligt vår vet (som är spec. på föl o fölningar) är det den kalla långa vintern som gjort att så många hästar gått över tiden.
Med facit ihand....fölet kommer när det är klart, och det kommer säkert att gå bra!!!! Du kan betrakta förlossningen som normal.
Jag hade turen att komma till stallet 15 min innan vattnet gick, så jag fick vara med och hjälpa henne under förlossningen. Lite knixit att få ut honom, fick hjälpa till och dra. Men allt gick jättebra!
Jag "gav" honom 2 st microlax efter det att han kommit upp på benen och diat lite. Detta efter rek. av både vet och bekanta som är vana vid fölningar. Microlax är inget farligt för fölet, och det är bättre att förekomma än förekommas.
Tänk på att tvätta "navelsträngen" jättenoga med sprit direkt efter det den brustit. (Ha helst latex- el. plasthandske på dig.)
LYCK TILL!!! / Maria:p

Vilka utförliga bra svar jag fått av er alla! Det betyder faktiskt jätte mycket för mig just nu:bow:

jag har bara två stycken microlax hemma, men jag skall åka och köpa några till ifall att.

Och så skönt att det är fler ston som går över, det kanske kan bli ett lyckligt slut för oss ändå!

undrar om det är någon som har hört om någon rekord märr i dräktighetstid?

sätter man aldrig igång ston ? själv behövde jag hjälp med värkstimulerande dropp när jag skulle föda.....det går alltså i familjen!

Liknande trådar

Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
965
Senast: Eloise
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
3 648
Senast: NotlikeI
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder... 2 3
Svar
47
· Visningar
7 917
Senast: Amaranthe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 849
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka