Vanlig jäst till hästar?

Taefill

Trådstartare
Har fått rådet att ge mina hästar vanlig bakjäst. Ett halvt paket var i 4 dagar.
De är islandshästar, så de är inga stora hästar.
Tycker det låter som mycket jäst och undrar varför man ger hästar bakjäst? Någon som vet?

Sv: Vanlig jäst till hästar?

Den dos bakjäst som används i de studier som konstaterat effekten är 10 gram per 500 kg häst och dag.

Däremot är jag tveksam till om det är någon vits att ge i 4 dagar. Bakjästen bidrar till en god miljö för de fodernedbrytande mikroorganismerna men bosätter sig inte själv i tarmen. När man börjar ge jäst så tar det 5-10 dagar innan jästen kan "skördas" från träckprov. HH

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vanlig jäst till hästar?

Tack för svar.
Mina får ju ca 25 g var, det är alltså alldeles för mycket?
Om de får ett fjärdedels paket var i en vecka, är det bättre?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.