Vanlig betfor eller betforpellets???

G

Grevinnan

Strosade runt på granngården igår och såg att dom har betfor i pellets....
Fördelar, nackdelar???
 
Det pelleterade innehåller melass har jag förstått.

Jag tycker det vanliga är bäst. Vid t ex lång transport är rivet betfor blandat med mycket vatten det allra bästa sättet få hästen att dricka.

Det hjälper hästen få ner mjölksyran vid träning, t ex mycket havre (som många tycker är så "bra" att ge) ger mycket mjölksyra o betfor motverkar det. Om det gäller både det pelleterade o det vanliga vet jag inte. Har inte undersökt det så noga då jag är nöjd med det vanliga.

Lena
 
Vanlig tycker jag är bäst. Fodrade med pellets (på prov) och när man blött ordentligt så behövdes det mer senare, verkade nästan som man kunde blöta hur mkt som helst.
 
Jag föredrar pelleterat, av flera anledningar.
1. Mina hästar har alltid tyckt det varit smakligare.
2. Det ser smakligare ut i mina ögon.
3. Det skall blötläggas i minst tolv timmar, max tjugofyra, vilket underlättar utfodringen för min mor. Hon blötlägger morgondagens giva direkt efter att hon gett hästen dagens giva.
4. Det skall blötläggas i minst tre gånger så mycket vatten, vi blötlägger i tio gånger så mycket vatten. Detta gör att hästen får i sig mer vatten.

Den enda nackdelen jag kan komma på är att det kan av lekmannen förväxlas med vanlig pellets och då orsaka kolik om det ges torrt.

Summa summarum: Välj det som passar dig och din häst bäst. Är det rivet, ge rivet. Är det pelleterat, ge pelleterat. Fungerar hästen bra på rivet finns det ingen anledning till att börja trixa och byta.

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Var har du läst att pelleterat behöver blötläggas i minst 12 timmar??
Jag har pelleterat och har det visserligen från lunch när jag mockat uppblött fram till kvällen. Men så länge har jag inte läst att det behöver vara uppblött någonstans.
Jag har det och hästarnar tycker att det är jättegott, det blir mycket mer i mängd också än vanligt betfor. 2 dl uppblött med vatten blir nästan en hel hink vitlökshink ni vet, ja iaf en tredjedel upp till kanten. :)
 
Jag hörde från en distansryttare att betfor kan ge mjölksyra? Stämmer det?
Jag vet inte...brukar ge det väl uppblött i mindre mängd under paus i ritt för att få hästen att dricka bättre och det fungerar bra.
Men hon gav inte betfor alls under tävling just för mjölksyrerisken... har hon rätt eller fel... :confused:
 
Man borde alltså få plats med mer betfor i tunnan och man använder pellets???
Prisskillnaden var ju inte heller så stor.
 
Jag har åzå riven betfor, just för att de inte kräver lika mycket "svälltid"

Så ända nackdelen med peleterat betfor är väl tiden den tar för att bli "klar"
 
Jag har slutat med betfor eftersom det blev så kladdigt och struligt om man glömde blöta o så + att jag inte tycker den behövs.

Men jag föredrar den rivna som inte sväller lika mycket och som jag tycker ser smakligare ut. Enda fördelen med pelletsen i mina ögon är att den är billigare.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 719
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Idag när jag tog in min tjej för ridning upptäcke jag att hon var lite svullen på höger framben i på kotan. Hon ömmar inte, är...
Svar
5
· Visningar
903
Senast: Mirtai
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 503
Senast: niardasp
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
26 696
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp