Vanlig B-vitamin eller foderjäst???

X

_xanth_star_

Vad är bättre att ge??? Och prisvärdast???

Mvh Johanna
 
Jag ger min häst foderjäst. Både för att få B-vitamin samt för magens skull! Man ska dock vara medveten om att jästen innehåller rätt så mkt energi.

Min hästmassör anser att jag ej ska ge flytande B-vitamin. Hon menar att det kan hämma hästens egen produktion(ingen aning om detta stämmer?!?)

Jag tycker jästen är mest prisvärd! (köper av ett konkurrerande företag till de stora...mkt billigare!)
Den enda nackdelen med jäst jag kan komma på är att den har en tendens att ej lösa upp sig i min betfor, så när hästen utfodras blir det segt "jästslem" kvar i botten på hinken(häller då i lite x-tra vatten och sköljer runt)

Kom på en till oxå! Blandar man ut den i varmt vatten luktar det "alkis" i hela stallet ;)
 
Nja, energi är väl inte det man främsts tänker på ang foderjäst. Det är snarare att betrakta som proteinfoder! Det innehåller: 12,1 MJ och 405 smrp.

Och det är fullproppat med B-vitaminer! Och är bra för magarna rent allmänt. Pälsen brukar bli hur fin som helst när man ger foderjäst.

Jag gav mitt stora sto 200g/dag i vintras/våras. Hälften till welshponnystoet.
 
Okey, jo det var det jag tänkte eftersom min häst har haft lite problem med magen ibland... nu har hon ätit vanliga B-vitaminer hela vintern men har funderat på om det inte är smartare att ge henne foderjäst, då är ju frågan om hur man ska få i henne det.
Vill helst inte ge betfor (eller får vi super hö, men deet är inte så vanligt här uppe) men hon kanske äter det ändå...

Mvh Johanna
 
Ja, det var en av fördelarna oxå, kanske man slipper ge så mycket extra proteinfoder...

Men hur ska man få dem de om de inte äter betfor, kan man blanda det i den vanliga maten???
Hon äter inga kopiösa mängder men är ganska matglad...

Mvh Johanna
 
Håller med, men energin är ganska hög! Man ska ha det i åtanke om man har en häst som man ej vill proppa i ngt mer i energiväg!

Jag ger ca: 2 dl/dag vid pälssättning/fällning. Sänker till 1 dl annars...
 
Du kan ju ge det torrt, men det kan damma rejält ;)
Tänkte du bara ge hö och jäst?!? :confused:
annars är lite betfor bra att blanda i! Eller så får du komma på ngt annat. Tex jäst och äpplen/morätter eller nått, inte vet jag! Du kanske kommer på ngt smart! :)
 
Nää, det är klart jag ger kraftfoder (eller klart och klart) men hennes mängd (runt 1kg, om inte vi får skithö)) utdelad på 3 tillfällen blir ju inga stora mängder...

Ja, är ju inte så villig att ge betfor, i såna fall typ 1 dl per dag men denna dam är ingen som man vill stoppa i alltför mycket energi (Arab).
100g blir ju runt 1,12 MJ och 40,5 smrp så den mängden energi klarar hon nog av...

Mvh Johanna
 
2 dl blir ju nästan 200gram...bara så du vet! Jag tycker det är bättre att väga upp, då blir det mer exakt. Ibland är det lätt att lura sig när man mäter istf att väga. Lätt att tro att det inte är så mycket i dl, fastän det kan väga en del! Lite rörigt, men du förstår nog vad jag menar! :)
 
Flytande b-vitamin (beviplex) från apoteket. 93kr för 1liter. Man ger 1 msk/100kg kroppsvikt och dag. Om hästen är mycket påverkad av pällsfällningen så kan man ge dubbel dos utan att det är skadligt.
 
Hej!

Vi har provat med lite olika vid pälssättning/fällning ,flytande, foderjäst m.m. I våras köpte vi vanlig bakjäst i affären här hemma och det har fungerat lika bra som annat vi provat och det är billigt. Till våra Islänningar gav vi ett halvt paket/dag i 3-4 veckor.
Vi blandade det med det kraftfoder som de får på icke betessäsong. Vi ger alger i blandningen också som innehåller B 1,2,3,12 och Biotin.

Rolle på Österlen
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
499
Senast: IngelaH
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 163
Senast: Karoliten
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 433
Senast: Hazel
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 239
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp