Vänjas vid sommarbetet?

C

Coffeaclub

Hur brukar ni göra när ni släpper era hästar på bete? Brukar ni vänja dem succesivt vid det härliga gröna gräset eller släpper ni dem dygnet om direkt. Isf hur vänjer ni dem? Jag skall själv ta mina pållar till sommarbetet i helgen. Enligt mina erfarenheter har det aldrig varit några problem när hästar släpps dygnet om med en gång så här på "sommaren", men en bekant till mig tyckte att jag skulle börja vänja dem succesivt några timmar åt gången, för så gör hon. Anledningen till detta förstod jag inte riktigt, mina hästar är en tunn gammal hingst av fbl typ samt en liten rundare nordis, som båda tidigare har gått på fri tillgång (dock inte nu) av kraftigt silage och ingen av dem är fånghästar. Nu när hagen äntligen är klar vill jag ju släppa dem ut i det fria så de kan få njuta av en härlig semester, inte låta dem stå inne eller gå i sin leriga hage. Vad tycker ni?

Sv: Vänjas vid sommarbetet?

Med tanke på de raser du har å att de gått på fri tillgång silage så ska det nog inte va något problem att släppa dem rakt på dygnet runt. Förstås kommer de ju bli lösa i magen de första dagarna men det blir de ju även om de bara betar några timmar/dag i början. Har de gått på ngt gräs alls nu under våren? Jag däremot vänjer mina hästar succesivt för det är två fjordingar varav den ena haft fång hos förra ägaren för några år sedan. Dessutom blir de jättetjocka på ingenting... ;)

De gick på gräs för ca 3 v sen ett par dagar utan att bli lösa i magen eller nåt. Nordisen har en tendens att bli smällfet, som han var när jag köpte honom för 3 månader sen, men det kommer han ju iofs bli ändå under sommaren när han inte skall motioneras (han är precis inriden och skall få vila.) Så du tror inte att det är några problem då?

Det är väl alltid bra att vänja dem vid gräs för det är ju rätt stor omställning för magen. Och man minimerar riskerna för fång betydligt. För även om det inte är lika stor risk att stora hästar får fång så kan det ändå hända.
Jag skulle föeslå att du vänjer in dem på 1v med några timmar om dagen.

/Malin

Klart att du ska vänja dom lite innan! Gå ut och beta med dom eller har du ingen hage med gräs du kan släppa dom i ett par timmar om dagen? det är väldigt bra att lägga ut lite hö på betet så hästarna kan äta lite av det oxå om du inte kan vänja dom

Efter min erfarenhet med en fångdrabbad häst (som gått på bete hela sommaren o var lite smårund och fick det på "återväxten" till sen augusti) så vänjer jag nogsamt ALLA hästar efter detta. Skulle ALDRIG släppa dem rakt ut på grönt bete dygnet runt utan att vänja. Däremot; om de vant sig vid grönt i vinterhagen först eller går över på ett rätt magert bete då kan jag testa, men jag är noga med att kolla bajs osv de första dagarna.

En häst i stallet jag stod för några år sen var en korsningsponny arab-russ på 22 år. Hon hade ALLTID släppts rätt ut på sommarbete och tjejen tyckte vi "fjantade" som var noga med invänjning. Efter 22 problemfria år fick just detta år hästen fångkänning. Tjejen var så besviken på sig själv, eftersom största skälet att hon inte ville vare med på invänjningsschemat var ren bekvämlighet (för jovisst; det är besvärligt). Men, men, jag förstår att hon med sin erfarenhet av hästen lät bli och det viktiga var ju att hon direkt ringde veterinär (på min inrådan, jag kände igen symptomen) och sedan behandlade hästen försiktigt i framtiden.

Coffeaclub skrev:
De gick på gräs för ca 3 v sen ett par dagar utan att bli lösa i magen eller nåt. Nordisen har en tendens att bli smällfet, som han var när jag köpte honom för 3 månader sen, men det kommer han ju iofs bli ändå under sommaren när han inte skall motioneras (han är precis inriden och skall få vila.) Så du tror inte att det är några problem då?
När vår häst fick fång så berättade veterinären att man erfarenhetsmässigt märkt att feta hästar lättare/oftare drabbas av fång. För min del skulle jag låta den hästen gå på bete endast halva dygnet; så att han håller hull (möjligen liiite överhull kan jag acceptera), men inte blir fet. Men, men det är ju din häst och ditt beslut. Själv förstår jag inte varför många låter sina hästar bli så OTROLIGT feta på sommaren. "Det hör naturen till" säger folk. Nåväl; om det vore som i naturen och de skulle svälta hela vintern sen, ja, DÅ behöver de kanske hullet. Men vi som fodrar våra hästar året om... nä, då kan jag inte se några fördelar med att låta hästen bli smällfet.

Jag brukar beta hästarna för hand en timme eller 2 per dag..Eller ha dom i en mindre hage, där det hunnit växa lite gräs... Om det finns tillgång till det. Nog bäst om dom vänjs vid gräset innan man släpper ut dom. :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har valt att posta den här tråden anonymt, då det är känsliga saker, och det kommer dessutom förmodligen bli långt, men jag behöver...
Svar
10
· Visningar
3 625
Senast: a1agnlju
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 528
Senast: moonstruck
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 941
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästvård Normalt går mina hästar ute långa dagar. Utsläpp någon gång mellan 05 - 08 (beroende på hur jag jobbar), och in 21 - 23 (samma sak där...
2
Svar
22
· Visningar
2 437

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka