vänja unghäst vid ljud bakifrån

Lena

Trådstartare
Kanske nån av er snälla människor på travsidan kan hjälpa mig litegrann. Har en 2årig kallblodsdam som jag håller på att köra in. Har nu gått i vagn ca 10 gånger, går som en dans och hon är jätteduktig. Enda problemet hittills är att hon inte tycker om när det låter från vagnen (kör med en tung rockard) t.ex att det rullar stenar i hjulhuset eller små smällar från fjädringen då man passerar hål. Är det någon som har nåt bra tips hur man ska vänja henne vid att det inte är farligt, eller är det bara att fortsätta utsätta henne för sådana saker och vänja henne på det sättet.
Vill helst inte sätta bomull i hennes öron utan det tar jag bara till om inget annat fungerar.

Sv: vänja unghäst vid ljud bakifrån

Du kan t ex låta med spade/skyffel när hon står uppbunden. Gärna framför henne så hon ser vad du håller på med.
När hon är bekant med det och hon inte är spänd, fortsätter du med ljud som du ser inte blir för mkt. Och sedan kan du stå bakom henne, och låta med olika ljud. Stenar som du tappar i golvet eller rasslar i hink med t ex.

Kanske kan du då så småningom göra ljud som hon hör, olika, men att du inte syns. Men att du ser henne hur hon reagerar.

Du får naturligtvis gå varsamt fram, så du inte får en mkt vaken häst.:angel:

Lycka till.

När vi körde in vårt kallblod tömkörde vi honom med "släpa" = vi lät honom dra en kraftig 2"6 planka bakom sig.
Vi satte fast plankan i två linor som fick symbolisera skacklar. En person gick framme vid hästens huvud och den andra höll tömmarna + ett rep till "plankan" så att man kunde lyfta upp den om det behövdes.
Allt detta gjorde vi innan vi satte honom för vagn. Han fick dra denna planka på alla möjliga underlag.
När höstlöven kom fick han lite fart, men han vande sig snabbt...
Nu är han det säkraste som finns - ingen bomull i öronen här inte. Han är garanterat inte bakrädd tack vare "plankan".

Det enklaste är ju att vänja dom vid ljud bakifrån redan innan man sätter dom i vagn. Börja gör konstiga saker när du leder, ha plastpåsar och skaka med, flaskor med stenar.. När man tömkör kan man gå och skrapa fötterna i marken så det låter, med flit sparka löv hit och dit och allmänt hoppa omkring och föra oljud därbak tills dom vänjer sig. :D

Det är ju helt ok och jag håller med dig, men hon kör ju redan hästen och den är inte någon bäbis/fölis.

Men visst alla tips är bra. En liten tanke på ditt och den förras inlägg.

Det jag skrev om mkt vaken häst var att hennes häst kanske får ett mkt plötsligt spel, som då kan bli lite farlig.

Tack för era svar. Det ni nämner är sådant jag själv har funderat över så det känns bra att vara på rätt spår.

senast idag provade jag sparka grus bakom henne då jag tömkörde (brukar variera tömkörning/körning några gånger i veckan) och det var inget hon direkt brydde sig om. I stallet tog jag sedan en kraftigt prasslande jätteblå höpåse som jag gick runt hela hästen med. Inte heller det bekom henne särskilt mycket, jag kunde till och med gnida påsen längs hela kroppen på henne.

Det enda jag själv kan komma på är att hon känner sig osäker just för att hon har vagnen med sig och att det rycker lite i selen samtidigt som det låter. Har jag rätt då i att det bara är att fortsätta köra korta stunder ett tag framöver för att helt enkelt låta henne vänja sig?
kanske ska tillägga att jag, i några veckors tid före första körningen, tog för vana att före tömkörningen lägga vagnen i skackelöglorna och sedan skaka vagnen och allmänt föra oväsen, och hon brydde sig då inte alls om vad som hände.

fortsätt gärna ett ge tips.

en liten fråga till dig "trav". När du skriver att prova föra olika ljud utan att man själv syns, hur har du hästen då? I stallet, hagen eller någon som är ute och motionerar hästen.

Har märkt att hon verkligen verkar lita på att jag inte ska göra henne något som är skadligt(vilket är bra) men då bryr hon sig heller inte om ljud som hon märker att jag framkallar.

en liten fråga till dig "trav". När du skriver att prova föra olika ljud utan att man själv syns, hur har du hästen då? I stallet, hagen eller någon som är ute och motionerar hästen.

Har märkt att hon verkligen verkar lita på att jag inte ska göra henne något som är skadligt(vilket är bra) men då bryr hon sig heller inte om ljud som hon märker att jag framkallar.

väldigt bra att hon har denna tilliten till dig.
T ex att hon står uppbunden i gången och att du råkar tappa saker i golvet först jämte henne sedan bakom osv.

Detta kan du ju göra även när hon har vagnen på sig t ex när du varit ute och kört och hon har gjort av med lite energi. Sedan kan du även övergå till att göra detta innan du kör ut.
Du kan också ta upp vagnen och släppa den i golvet, ena sidan lite försiktigt och sedan hela vagnen. Du ser hur mkt hon reagerar och ta det i den takt som du ser det funkar.

"slå" med tömmarna så det låter i skalmarna, metallen du vet. Så att det låter. Till slut vet hon att det kan låta plötsligt, och blir mer avspänd.

Kanske kan det vara lämpligt att du sätter bomull i, hon hör bra ändå men de värsta och "största" ljuden blir inte fullt så skarpa i öronen.

Hoppas det går bra.:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka