Vänja katten vid hunden

Iddefixen

Trådstartare
Har precis flyttat till en gård och iom köpet medföljde en katt. De som bodde på gården tidigare hade en Grand Danois så han borde vara van vid hund trodde jag.
Men han livrädd för vår Jack Russel. Tyvärr hyser den lilla terriern agg mot katter, men jag tillåter inte att han jagar eller gör utfall mot katten, eller alls rör katten.
Katten var tidigare inne på nätterna, men nu vågar han knappt komma fram alls. Jag försöker att leta upp honom varje kväll för att gosa lite med honom, och han är så kärvänlig!
Men så fort han ser eller hör hunden så blir han livrädd.

Hur ska jag få katten att vänja sig vid hunden? Det bästa vore om han kunde försvara sig och vara lite kaxig.

Sv: Vänja katten vid hunden

Det är inte lätt att vara kaxig mot ett aggig Jack Russel !!!

Jag tror att det enda du kan göra är att hava stort tålamod.

Smart katt!

Om jag vore katt, skulle jag nog vara betydligt mer rädd för en JRT än en GD! :rofl:

Tyvärr har jag inga tips mer än att fortsätta försöka och låta katten vänja sig långsamt. Och önska lycka till!

Jag såg på djurgalen i går att man ska gnugga katten med en handduk och lägga under hundens matskål, och gnugga hunden med en handduk och lägga under kattens matskål. Då vänjer dom sig vid lukterna.

Ska testa det där med matskålstricket! :)

För hunden verkar inte vilja ge sig. Och det blev än värre när katten klöste till under en attack. Förbaskade terrier!

Jag såg på djurgalen i går att man ska gnugga katten med en handduk och lägga under hundens matskål, och gnugga hunden med en handduk och lägga under kattens matskål. Då vänjer dom sig vid lukterna.

Vilken kanonbra svar!
Det var nytt för mig med...
Det ska jag lägga på minnet! ;)

:banana:

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 508
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Vi får om ca sju veckor hem två kattungar. Kattungarna kommer från min svärmor så vi har ju möjlighet att träffa dem regelbundet fram...
Svar
5
· Visningar
1 275
Senast: BobberiBoo
·
Övr. Katt Efter en flytt bor jag numera i lägenhet i utkanten av en stad, i närheten till landet och grönområden. Har eget stall 10 minuter med...
Svar
16
· Visningar
2 973
Senast: EmmaW
·
Övr. Katt Hej! Tänkte höra om ni har några bra tips på hur man vänjer ett gäng fega katter vid hund. Vi har i dagsläget tre katter i åldrarna 2-8...
Svar
2
· Visningar
708
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama