Vänja katten att vara ute?

Lillan86

Trådstartare
Har skaffat min första katt, fick ta henne lite tidigare från mamman vid ca 10 veckors ålder, tyvärr! (orkar inte gå in på varför) nu är hon ca 12 veckor.. och väldigt självständig och framåt..

Jag har varit med henne ute flera gånger och lämnat henne korta stunder själv (typ hämtat ett glas vatten;)), det har inte varit några problem utan hon har sprungit ut och in och verkar veta vart hon bor, Nu förstår jag att hon kanske är lite liten för att bli lämnad obevakad, men när kan man börja lämna dom kortare stunder?

hur brukar ni göra/har gjort?
 
Sv: Vänja katten att vara ute?

Hej!

Om jag var dig skulle jag inte lämna en så liten kattunge ensam ute, med tanke på att det faktiskt finns faror. Nu bor du kanske på landet så det kanske inte finns så mycket hundar och katter och barn runt där du bor men det finns kanske lo räv rovfåglar.

När den är 6-12 månader kanske den fattar det där med faror lite mer.
Jag har haft mina kattbebbar ute när jag varit med.
 
Sv: Vänja katten att vara ute?

Okej tack så mycket!

som jag skrev så tänkte jag att hon var lite liten att gå ute själv, men har ju egentligen ingen aning hur man brukar göra med dom.. tack så mycket! Nu ska jag klä på mig och gå ut med monstret som står och skriker vi dörren:D
 
Sv: Vänja katten att vara ute?

Ja dom små rackarna vet direkt var man ska gå ut. sött!!!
Att den hittar in och ut tvivlar jag inte alls på. Ett tips bara, tänk på när din katt blir könsmogen att du bestämmer hur du ska göra med kastrering.
Många många har blivit av med sin katter som är okastrerade för hankatter ger sig ut för att leta brudar. Plus att dom kissar ner.

Lycka till!!!
 
Sv: Vänja katten att vara ute?

Nää, jag hade nog inte velat lämna en sådan liten sötnos ute alldeles själv.
Inte ännu när den bara är 12 veckor. :love:

Men sen kanske jag överbeskyddar dom små kissarna oxå. Bor man på landet LÅNGT från en farlig väg så kanske det inte skulle vara så farlgt.

Men ändå, nä, jag hade inte vågat.
 
Sv: Vänja katten att vara ute?

De brukar få vara med oss ute korta stunder från att vi tar hem dem (vid 12 veckor). Men den lilla vi har nu till exempel (snart 4 månader) sticker i ilfart så fort han kommer utanför dörrarna så han får inte vara ute alls.

Enligt en veterinär jag pratat med är katter inte mogna att börja vara ute själva fören vid sex månader. De är först då de förstår det här med faror och hur man beter sig med andra katter samt att det är då de har tillräckligt utvecklat lokalsinne. Så hans rekomendation var att börja låta de vara ut när de är kastrerade. Gärna om man själv är ute samtidigt och röjer i trädgården till exempel.

Självklart är det annorlunda om katterna föds till utekatter och är kvar på asmma ställe.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
754
Senast: ryujaneiro
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 319
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 114
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 480
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp