Bruce är 5 år och har aldrig varit med på en golfbana, men nu har jag själv börjat spela. Jag insåg ganska snabbt att om jag ska kunna ha detta som hobby så måste jag kunna ta med mig honom. Bruce är som dvärgpinschrar är mest, alert, lite ordningspolis och stenkoll på allt som händer i sin omgivning. I söndags tog vi med honom och stod och slog lite på ranchen. En utav oss hängde med Bruce medan den andre slog, och så byttes vi av. Det var stressigt för honom, men jag tycker ändå att han gjorde en del framsteg på bara en timme. Först pep han mycket och ville springa fram till den som slog, men det la sig efter en stund. Sedan började han reagera på slagen och ville såklart springa efter bollen. Bruce apporterar inte, så jag trodde verkligen inte att han skulle reagera på bollen. Oftast när jag kastar en pinne eller boll till honom så springer han efter en liten bit och viker sedan av till något mer intressant Men nu verkade han plötsligt väldigt intresserad av golfbollarna som slogs iväg och liksom hoppade lite efter dem i kopplet och högg i luften.
Har ni några tips på hur vi kan vänja in honom på bästa sätt? Dos and don´ts? Jag tänker att en del handlar väl om att han helt enkelt bara ska hänga med mycket tills han blir bekväm, men jag tänker också att det vore toppen om vi kan träna honom lite själva emellanåt men har inte många idéer på hur. Målet är att han ska bli lugn och trygg på golfbanan och inte bry sig så mycket om bollarna som slås iväg.
Kan tillägga att vi absolut tänkt på säkerheten. Tyvärr har en bekants hund avlidit på golfbana då hon fick en boll på sig. Bruce kommer inte att vara lös, utan han kommer att hållas med kort koppel och stå bakom den som slår. Jag funderar även på att ordna någon form av lösning på hundbur som går att hänga på golfvagnen och i så fall blir det en "bollsäker" variant.
Har ni några tips på hur vi kan vänja in honom på bästa sätt? Dos and don´ts? Jag tänker att en del handlar väl om att han helt enkelt bara ska hänga med mycket tills han blir bekväm, men jag tänker också att det vore toppen om vi kan träna honom lite själva emellanåt men har inte många idéer på hur. Målet är att han ska bli lugn och trygg på golfbanan och inte bry sig så mycket om bollarna som slås iväg.
Kan tillägga att vi absolut tänkt på säkerheten. Tyvärr har en bekants hund avlidit på golfbana då hon fick en boll på sig. Bruce kommer inte att vara lös, utan han kommer att hållas med kort koppel och stå bakom den som slår. Jag funderar även på att ordna någon form av lösning på hundbur som går att hänga på golfvagnen och i så fall blir det en "bollsäker" variant.