Vänja in för bete utan tillgång till gräshage.

Ainon

Trådstartare
Hur vänjer man hästen vid bete om man inte har tillgång till någon gräshage?

Jag ska släppa hästen på bete i början av juli (fast jag kommer fortfarande att motionera honom), har inte tillgång till någon gräshage. Hur vänjer jag honom bäst vid gräset innan utsläppet?
Samla ihop gräs åt honom? Beta honom för hand?
hur mkt? hur länge? när?
 
Sv: Vänja in för bete utan tillgång till gräshage.

Beta för hand lr plocka gräs. Börja med en kvart, halvtimme och öka sedan succesivt, så gör jag iaf. Så länge det är möjligt.
 
Sv: Vänja in för bete utan tillgång till gräshage.

Så gör jag oxå, jag brukar även bygga en liten hage om det finns någon plätt med gräs i närheten när man har betat ett tag så de kan gå lite längre..
 
Sv: Vänja in för bete utan tillgång till gräshage.

jag betar min för hand en halvtimme varje dag iaf.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: Rosett
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
808
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp