Vänja in BoT-nattbandage

M-oaa

Trådstartare
Hej alla Bukare!

Är det nödvändigt att vänja in BoT nattbandage (den med kardborre)?
Alltså succesivt att hästen har det på sig först 20 min ett tag, sen 40 osv..

Ska precis börja använda det på hästens bakben på nattetid (ca 20:00-06:00).
Hon har aldrig, iallafall inte i min ägo (2 år), haft BoT-produkter.

M-oaa

Sv: Vänja in BoT-nattbandage

direkt från BoT hemsida

Alla Back on Track-produkter ska börja användas gradvis. Starta med produkten under max 4 timmar de första 2-3 dagarna. Kroppen får då möjlighet att vänja sig vid den effekt som tyget ger.

Anledningen till att vi rekommenderar att man inleder med max 4 timmars användning, är att en del personer upplever smärta i början. Detta beror på den ökade blodgenomströmningen, vilket faktiskt är ett gott tecken på det keramiska tygets effekt. Den initiala smärtan kan uppstå redan efter någon timme eller efter några timmars användning. Om smärtan känns obehaglig kan man låta bli att använda produkten mer den dagen och istället introducera den försiktigt och mer gradvis de följande dagarna.

Efter introduktionsperioden bör man öka användningen till minst 8 timmar per dygn, gärna längre. Redan efter några timmar upplevs ofta minskad smärta i spända muskler och inflammerade leder. Mer ihållande smärttillstånd kan behöva flera dagar, upp till 10-20 dagar, innan smärtan avtar.

Efter de inledande 2-3 dagarna är det viktigt att fortsätta använda produkten intensivt minst 10, gärna 20 dagar, innan man utvärderar effekten. Eftersom det keramiska tyget reflekterar mer av kroppens värmestrålning när vi rör på oss, blir effekten störst om vi bär produkten när vi är aktiva. Men Back on Track verkar även vid vila, också när vi sover.

För maximal nytta ska det keramiska tyget vara i direkt kontakt med huden (om nödvändigt kan ett tunt bomullstyg läggas mellan).

Notera: Försiktighet rekommenderas vid samtidig användning med liniment eller liknande, eftersom effekten då förstärks.

Jag hade på min ponny dem i hagen 4 h i taget. Det var för ett halvår sen och min ponny har dem bara på sig två nätter varannan vecka, då vi tävlar ;)

Så du har på dina natten innan tävling, menar du? :)

M-oaa

Liknande trådar

Utrustning Detta är alltså av nyfikenhet och intresse, och då jag har Buke till hands så kunde jag inte låta bli att ställa frågan här. Jag tittade...
Svar
17
· Visningar
2 174
Senast: Asko
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 268
Senast: Madick
·
Foder & Strö Ja jag har tyvärr inget val, utan jag måste på någt sätt hålla min valack på bete i sommar. Vilket är med delade känaslor, han älskar å...
Svar
18
· Visningar
3 347
Senast: _Runaway_
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 408
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka