Vänja hästen vid mat

G

Globlesa

Hejsan!
Nu är det så att jag får hem min nya pålla i veckan, hon är kalas tjock:) Se bilden.:grin:

Nu äter hon KRAFFT - Lusern Hackad Strå eller om det var Lusern Mix, minns inte riktigt.
Sen när hon kommer till mig kommer hon gå i en hage med ganska lite gräs, då hon får gå på gräs överhuvudtaget beror på att hästen hon ska gå ihop med behöver äta upp sig lite, men vi ska skifta varannan eller var tredje dag med jordbacke-gräshage.
Nu till fråga behöver jag köpa hem en hel säck med KRAFFT - Lusern Hackad Strå eller kan jag ge henne lite pellets eller om det blir müsli med en gång utan att det blir problem? För lite pellets om dagen kommer hon få (nu handlar det om 3-4dl)

Eller är det någon som har erfarenheter av KRAFFT - Lusern Hackad Strå? Är det bra? Det negatvia som jag vet är ju att det är dyrt:crazy:
Vad tycker ni är bäst?
Lusern blandningen?
Müsli ? eller
Pellets ?

Emelie

Sv: Vänja hästen vid mat

jag förstår inte riktigt hur du menar. Ska hon gå på lite gräs för att bli tunnare och en annan häst på samma gräs för att äta upp sig? Hur ska ni skifta med hagarna? Ledsen men känner mig lite trögtänkt.
Vad ska hon äta mer än lite gräs och 3-4 dl pellets?

jag förstår inte riktigt hur du menar. Ska hon gå på lite gräs för att bli tunnare och en annan häst på samma gräs för att äta upp sig? Hur ska ni skifta med hagarna? Ledsen men känner mig lite trögtänkt.
Vad ska hon äta mer än lite gräs och 3-4 dl pellets?

Eftersom vissa hästar i vårat stall inte kan gå ihop så måste vi ha tre olika hagar. Egentligen ska ju inte min häst gå på gräs men kommer att göra det under ett tag för den andra hästen som hon ska gå med är lite för smal för tillfället.
Hon kommer äta gräs 3-4dl pellets och förmodligen förra årets hö när hon går på jordbacke. Hoppas det blev klarare för dig :grin:

Det du måste kolla är att hon får i sig tillräckligt med protein så hon inte tappar muskler, samtidigt som du drar ner en del på energin. SÅ har du ett bra hö kan du ge bara det. Om du nädvändigtvis vill ge pellets så är 3-4 dl ganska lite och du kan börja ge det direkt om din häst inte är känslig i magen. Var mer försiktig med bytet av hö i så fall. Motionera ordentligt, och ge tillräckligt med grovfoder också.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 725
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 383
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 051
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31