Vänja hästarna att vara isär för en stund?

T

toketossan

Hejsan!
I stallet där jag står så finns min pålle och en till, dom har stått tillsammans sedan i maj och trivs kanonbra ihop.
Under sommaren så har hästarna enbart blivit ridna tillsammans eftersom vi båda varit lediga och "haft all tid i världen" men nu när det börjar gå mot höst så ska jag börja jobba igen och den andra tjejen istallet ska åter börja i skolan.
Det betyder ju såklart att vi inte alltid kan rida tillsammans numera och jag undrar hur vi ska vänja hästarna av att vara ifrån varandra en stund medans den andra rider utan att det ska bli allt för dramatiskt..
För några veckor sedan rymde den andra hästen från hagen vilket lämnade min häst förtvivlad, han sprang runt i hagen och var hel tokig. Trampa av sig en sko och fick ett litet sår på benet.. vill ju inte att detta ska hända igen. Några tips?

Jätte tacksam för svar :banana:

Mvh

Sv: Vänja hästarna att vara isär för en stund?

Första ggr kanske det är klokt att ta in den häst som bli kvar i boxen, med en stor hög hö. Det är bättre den är orolig i boxen än kommer lös och skadar sig. De flestar hästar vänjer sig efter några ggr när de ser att den andra faktiskt kommer tillbaka. Sen går det bra att ha den ensam ute igen.

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 713
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka