Vänja häst vid slaggjord...

B

bulan

ja ni ser ju vad jag är ute efter :crazy: .
Hästen ifråga är inte inkörd med slaggjord och har mig veterligen aldrig haft en på sig. Han har heller aldrig slagit i vagn förrut.
Och då kan man ju fråga sig varför jag vill ha en..... och det är av två anledningar. Dels tycker jag att det är ett bra sätt att köpa sig lite x-tra tid OM det skulle inträffa något som gör att hästen slår och dels för att nu har lill pålle fått lite väl mkt överskottsenergi efter att han har haft en veckas hagvila pga munnen. Han har inte slagit rätt ut men dock studsat lite med rumpan för att han vill öka farten. Känner mig ganska säker i min speedcart men skulle inte vara lika road i en sulky.
Så nu ska jag inhandla en slaggjord och funderar lite över hur en helt ovan häst kan tänkas reagera. Acceptera eller slå hej vilt???
Det lär jag väl upptäcka såklart men om någon har en idé om vad jag bör tänka på så tas den tacksamt emot.
Känns som det blev lite svammligt men hoppas ni fattar vad jag är ute efter :angel:

Sv: Vänja häst vid slaggjord...

Hejsan! Första gången jag satte en slaggjord på min pålla så tänkte jag inte ens på att det kunde vara ett problem. Jag tror att bara hästen är rätt inkörd så spelar inte en rem mer eller mindre ngn roll. Är du osäker kan du tömköra en stund med slaggjorden hängande. Det blir ju ungefär samma känsla för hästen eftersom den inte ska sitta tight när du kör. Lycka till!

Jadu...
BRA att du tänker på det i alla fall!
Jag satte slaggjorden på en ponny jag hade förut, då han var typ 13 år och aldrig hade haft den tidigare. Han brunade alltid bumpa :bump: några gånger med rumpan vid årets första körning efter vintervilan, så jag brukade normalt ha rockarden då. Men dåvarande rockard var på väg till skroten då, så jag valde att ta sulkyn och lägga dig slaggjorden, som sagt...
Han hann trava 200 m innan han gjorde första lilla "bumpet" och när han upptäckte att remmen över rumpan tog emot, så blev han tvärförbannad :devil: och fortsatte slå och slå tills jag hade lyckats krångla mig ur sulkyn... :eek: Så fort jag var borta så lättade ju trycket över rumpan och han slutade. Men sulkyn såg ut som f*n, krökt och dan. :eek:

Mitt tips är att du ska sitta i en vagn där du känner dig säker när du provar slaggjorden...

Ha ha ha.... förlåt men jag såg det framför mig :D
Jag hade väl tänkt att prova den med min speedcart... känns lite osäkert att sätta mig precis bakom rumpan på honom vid test liksom :eek:
Och ska han träffa mig då så måste han upp ordentligt med rumpan så jag hoppas väl hinna ducka :angel:
Men förhoppningsvis så händer det ingenting och då är det ju bra. Men precis som din häst så kan han bumpa lite med rumpan när han är full i energi och har spring i benen.... hoppas han inte kvaddar min älsklingsvagn :mad:

du är redd för att hästen ska slå när du setter på en slagjord!? dom är ju till för att hästen inte ska få till å slå högt! jag har aldrig sett eller hört om någon som har börjat slått når dåm fick på seg en slagjord!

Jag hade en häst som slog av två slaggjordar på samma dag... Sen fick hon gå ridjobb istället....!! Så visst kan dom slå av en slaggjord, iallafall dom i läder, dom i nylon är mer hållbara. Den hästen gick alltid med slaggjord för det var en riktig apa att köra.. Körde du utan slaggjord kunde du hälsa hem...!

Till trådskaparen - Kan du inte longera hästen lite innan du kör med slaggjorden hängandes över rumpan bara. Sen behöver du ju inte spänna den så hårt heller första gången, ett tips är att ha lång käk på också så den inte får ner huvudet och får kraft därifrån.

Läskigt men om det blev tryck på rumpan av slaggjorden som försvann när du hoppade av så satt slagjorden alldelles för hårt och det var således inte konstigt att han reagerade.
En rätt anpassad slaggjord märks bar för hästen om den försöker slå.

Lillaloppan skrev:
Till trådskaparen - Kan du inte longera hästen lite innan du kör med slaggjorden hängandes över rumpan bara. Sen behöver du ju inte spänna den så hårt heller första gången, ett tips är att ha lång käk på också så den inte får ner huvudet och får kraft därifrån.
du ska väl ändå ha en kort check om du har en häst som slår... en lång check hjälper ju ingenting om den vill hä ner huvet. då får den ju den kraft vi inte vill att den skall ha!

Låt hästen vänja sig vid slaggjorden, led runt den med sele och gjord på. Oftast, undantag finns, brukar det gå bra. Ta´t det bara lugnt och försiktigt, går det fint så spänn gjorden hårdare. När du väl ska ut på banan i sulky så ska den sitt åt..
Funkar det inte med gjord och du är rädd att hästen ska slå så kan man alltid binda svansen.
Var med om en 2-åring som slog sig ren..helt och hållet ! På med ny sele, vagn, KORT käk, tungband, slaggjord och bunden svans. Vagnen var typ 30 cm i luften..typ.. Nåja, lite överdrivet..

Ibland kan ju hästar slå just på grund av slaggjorden, men det får man helt enkelt testa sig fram på.

Lycka till !!

ärligt talat så har ja aldrig varit med om att man måste vänja hästen med slaggjorden. alla jag vet och jobbar med/åt drar på den på en gång - men man behöver inte dra åt den för kung och fosterland första gångerna!
och jag har aldrig varit med om att nån häst protesterat mot den heller. och då har jag varit i kontakt med väldigt många hästar av olika ålder, temperament och psyke. jag är emot allt onödigt tjaffs runt omkring - om man gör allt rak på sak så brukar hästen aldrig ifrågasätta det man gör. men börjar man pjollra med en sån sak som slaggjorden så lär man ju få fortsätta!
så det jag vill ha sagt är att så som du håller hästen håller den dig...

Jag hade en häst som slog av två slaggjordar på samma dag... Sen fick hon gå ridjobb istället....!! Så visst kan dom slå av en slaggjord, iallafall dom i läder, dom i nylon är mer hållbara. Den hästen gick alltid med slaggjord för det var en riktig apa att köra......

:men du viste vell redan att din häst slog??klart en häst kan slå av en slag remm!! det är ju bara en remm! men du hinner få en varning lång tid före den slår av den som oftas! och den hästen har aldrig slått förut, tror du då den börjar tok slå, för att den får en remm över arslet!!?? i såfall skulle ja nok ha kört inn hästen på nytt!!

Med lång käk menar jag givetvis inte en jättelång, men inte heller en lika kort som du har i ex lopp. En käk som är lagom lång då, bättre svar??

Lillaloppan skrev:
Med lång käk menar jag givetvis inte en jättelång, men inte heller en lika kort som du har i ex lopp. En käk som är lagom lång då, bättre svar??
jo bättre - men hellre en kort käk än en lång om hästen riskerar slå! ;)

stine skrev:
du är redd för att hästen ska slå när du setter på en slagjord!? dom är ju till för att hästen inte ska få till å slå högt! jag har aldrig sett eller hört om någon som har börjat slått når dåm fick på seg en slagjord!

Du skriver väl ändå att en slaggjord är till för att förhindra att hästen slår högt? Eller har jag missförstått ditt inlägg helt? En häst kan visst slå högt med en slaggjord, vagnen lyfter med hästen och det händer att slaggjorden går av.
Har dessutom haft en häst som slog en gång i skalmen och skulle få på sig slaggjord, han började slå som en tok när han kände remmen över rumpan. Så det var bara att ta av den illa kvickt. Har haft hand om en del tossingar genom åren och vet att alla hästar kan man inte vänja vid slaggjord helt och hållet. En häst är bakrädd av naturen, det är en instinkt och det kan du aldrig ta ifrån den! Ett rovdjur hoppar upp på ryggen på hästen när den anfaller, en slaggjord ligger på samma ställe. Världens snällaste häst kan slå för att den blir rädd, det betyder inte att du måste köra in hästen på nytt, instinkt och rädsla (till viss del!) kan man inte dressera bort. En häst som inte är van vid att ha en rem över rumpan kan reagera med att försöka slå bort den. Har upplevt det på alldeles för nära håll.

[ En häst som inte är van vid att ha en rem över rumpan kan reagera med att försöka slå bort den. Har upplevt det på alldeles för nära håll.[/QUOTE]

tror du inte att den är spent åt lite hård då?? man ska ju liksom inte festa remmen i skelletet på hästen! en häst som aldrig har slått o får på seg en lös slag jord har ingen anlednig att slå! den blir inte stört av den, o den märks ju knappt!
varför kör man då ofta inn unghästar med slagjord?! för att dom ska slå?! inte i norge iaff

Om du läser hela mitt svar en gång till så ser du kanske vad jag skrivit. Hästar skiter väl i anledningen, blir dom rädda/obekväma så vill dom bli av med det som är störande. I exemplet jag gav så hade vi lagt på slaggjorden på hästen, vagnen var inte på än. Så nej - den var inte för hårt spänd. Jag vet dessutom hur man sätter på en slaggjord. Hos senaste tränaren jag jobbade för så körde vi in samtliga unghästar utan slaggjord. Det finns inte ens en slaggjord i stallet.

Liknande trådar

Körning Kan börja med att skriva att jag antagligen inte kommer kunna göra något inom körning inom närmsta tiden, men vill gärna göra det någon...
Svar
3
· Visningar
1 980
Senast: Sryoqwe
·
Hästhantering Jag har ett 7-årigt sto som har blivit svårfångad och agressiv i hagen. Från att under två års tid alltid ha kommit när hon ser mig så...
Svar
5
· Visningar
2 899
Senast: Nielaa
·
Trav Hej! Har en nybliven 4åring, sto som är inkvalad och har gjort två starter. När jag kör henne själv och hon är pigg kan hon sparka...
Svar
16
· Visningar
5 569
Ridning Hej Behöver verkligen hjälp nu då det snart brister för mig. Har nog lagt tråden rätt då det är ridproblem jag har. Varning för mega...
Svar
15
· Visningar
3 203
Senast: Dressyren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama