vänja häst vid skaklar

Mirre

Trådstartare
Hur? Tänkte köra in min norsvensk.
Men han tycker inte om skaklarna.
Hur ska jag vänja honom vid dom?
Började med dom idag så kommer ju ta
tid men tänkte bara om ni hade något litet tips?

Sv: vänja häst vid skaklar

Gjorde som så på min "donna", satte en rem genom hålet på en lös skakel och hade den som en "axelväska" och gick på promenad med hästen. I början gick jag mellan hästen och skakeln, sen när den accepterade det bättre så hamnade skakeln mellan mig och hästen. Det blev en hel del promenerande, men idag kör vi henne...

Oki tack!
Ska ha det i åtanke (och kolla om vi har nån lös skakel)

vi börjar med att vara tre personer, en tömkör, en på var sida om hästen som håller lösa skaklar mha balsnöre och handen. Sedan låter man skakeln succesivt komma närmare och närmare för att slutligen röra lätt mot sidan av hästen.

OBS detta görs inte på en gång utan det tar ett antal gånger...

hej. det viktigaste med skaklar är att man är minst två o gärna tre.

Jag brukar börja med rep, som nöjer sig när hästen svänger..
sen tar jag svängeln, fäster ett bildäck ex och tar draglinorna o går ut o går, ex på ridbanan. när hästen absolut är bekväm med draglinor mot benen och ljudet och alla röstkommando, så börjar vi med en skakell, sen två sen introducerar jag vagnen osv.

rösten är mycket viktig, och viktigast av allt är att din häst kan stanna och STÅ STILL. annars blir det bara pannkaka den dagen man står där o ska spänna fast o ena skakeln är lös och hästen börjar gå eller skutta runder.. så träna det tills ni båda tröttnar :)

/jenny

Zindy16 skrev:
Men han tycker inte om skaklarna.
Hur ska jag vänja honom vid dom?

Mitt tips är att lägger ut ett par skacklar på backen och tränar på att gå i och ur också. Naturligtvis ska han kunna stå still, även när du tränar på att lyfta upp skackeländarna till selen.

om han inte gillar skaklarna-Varför?
jag hade backat några steg och tränat med draglinor istället, det är något du kan göra själv. när han absolut accepterar att ha något mot bakbenen i alla vinklar.då går du över till skaklarna.
Jobbar just nu med en häst som har fått slita loss ex risslan själv efter att den frysit fast, och det har gett en häst som är väldigt otålig att spänna fast, rädd om sin vänstra sida, då hon ev har halkat och slagit i skakeln där. Hon har nu kunnats placera mellan skalarna, och vi har låtsas fixat med remtygen, sen har vi lugnt gått därifrån och så gör vi om det, om o om igen.
Det har gått framåt, men långsamt, hon får flashbacks då o då och därför kör vi alltid med bildäcket och draglinor innan vi börjar med skaklarna för att på minna henne om att dra lugnt framåt och kunna ha repen på benen.
Hon är även omöjlig att backa in i skaklarna, så därför tränas hon nu på att stå still och lämnas ensam, så att vi kan föra skaklarna över henne istället.

Om hästen är maniskt rädd för skaklar måste man backa tillbaka och köra in hästen på nytt, inte bara traggla skaklar.

Pröva även att ge hö mellan skaklarna i hagen ex. då blir det en positiv grej att gå till vagnen.
Och att aldrig bli arg på hästen , utan vara konsekvent, bestämd och ge massor av beröm när han står still, eller gör något annat han har blivit tillsagd att göra.

Hoppas verkligen du känner att du kan öva på något av detta och att det ger ett lyckat resultat.
/jenny

vi hjälpte en tjej vars häst hade slitit sig med skaklar och kedjor och allt möjligt. så han var i stort sett en tickande bomb när det kom till skaklarna...
men först började vi med att gå med honom och spänna fast något som släpade lite längs benen. efter ett tag vande han sig vid det, och till slut hade vi fäst konservburkar i slutet av skaklarna. väldigt grovt berättat. men i stora drag så gjorde vi såhär.
jag vande också den lille shettisen genom att först lägga över en longerlina över rumpan så att han vande sig vid att det var något där, till slut kunde jag succesivt sänka linan lite och öka trycket.

Tycker som någon annan baka tilbaak å börja med draglinor.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
366
Senast: Cactus
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 677
Senast: Rosett
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
873
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama