Vänja häst vid ländtäcke

I

idalina

...Vi fick en ny häst till stallet för ett tag sedan, som inte haft det lätt i livet. Han kom från Holland och har verkligen heft otur med vilka människor han träffat i sitt liv.

I vilket fall som helst gör nu detta att vi börjar om från början med honom, som en unghäst. Han är väldigt ängslig, men försöker verkligen hjälpa till och förstå, det är bara det att när han blir rädd slår det slint.
Han har nu lugnat ner sig betydligt, och verkar trivas. Han gör framsteg varje dag.

MEN han är så otroligt rädd om baken, när man sitter på.
Importen gör det svårt för ägaren att veta vad han råkat ut för, men han är gudasnäll i stallgången, i all hantering. Han rakades tex igår, utan att säga så mycket som ett flaskplopp.
När man rider är det en helt annan grej.
Man får knappt röra rumpan utan att kan skakar av rädsla.

Tanken är att kunna rida honom med ländtäcke.
Hur ska vi vänja honom vid detta, på ett sätt som är säkert för alla?
Han bryr sig inte om täcken i övrigt.

Tips?
(Hästen är inte min, men jag gillar den lilla krabaten, och vill få ordning på honom)

Sv: Vänja häst vid ländtäcke

Raka inte hästen över baken så slipper ni problemet med ländtäcket. Vänj långsamt och se till så att ländtäcket sitter fast och att det inte blåser när ni har på det.

Vi rakade honom aldrig över baken, utan filtklippte honom.
Men själva principsaken, att kunna ha ett ländtäcke på honom, för det lär behövas i framtiden.
Jag tror inte att man kan spänna fast ett ländtäcke så hårt att det inte fladdrar när det blåser? :crazy:

Tack för din tid iallafall:bow:

Om han är mest ängslig när man sitter på skulle jag först vänja honom vid ländtäcket från marken och slutligen promenera runt mycket när det blåser så han får vänja sig innan man sitter upp. Med sadel och hela kittet.

Ta väder och hästens dagsform i beaktande och sedan bara små steg i taget.

Skulle nog jag ha gjort. Vet inte om det finns någon mirakelmetod direkt?

Kanske lämpligt att vänta lite dock, tills hästen fått ordentligt förtroende för ryttaren. Vet inte hur länge ni haft den hos er.

Skulle det vara ett alternativ att kasta på ett helt fleecetäcke eller liknande över sadel och allt? Tänkte att det kanske är lättare att få fast, mindre fladdrigt, i början.

hej! pröva longera honom en eller flera gånger, då ser ni ju hur han reagerar på täcket utan att nån sitter på? gå en kort runda med täcket på, se om han bryr sig när det blåser?

Att han är bakskygg just vid ridning kan vara att den är rädd för ryttaren.
Tror inte alls att den är rädd för täcket, men var försiktig om du ska fixa med det när du sitter på.

Om den inte reagerar när du lägger på det- så är den inte bakskygg.

Har också en kille som hatar när ländtäcket flyger runt på rumpan som det ibland gör vid hårda vindar.

Jag läste det på så viss att jag tog mitt "gamla" ländtäcke (helt och fint men köpte ett nytt denna säsongen) och klippte små håll på vardera sida nere i sömmen. Sedan trädde jag ett balband genom hålen rakt över magen på honom. Det sitter inte spänt men inte löst heller om ni för står :D.

Funkar super på honom, visst det blåser ju fortfarande lite och fladdrar men betydligt mindre iallafall.

Jag gör hål o sätter fast bensnören som man har på vanliga täcken
då fladdrar ländtäcket aldrig om det blåser, fattar inte varför det inte finns från början.

KL. Vilken bra idé! Sparkar mig själv på smalbenet för att JAG inte kommit på det - jag som är SÅ fixig! Förra vntern var "tävlingsponnyn" helklippt och jag var helsjåpig med ländtäcke. Och ni minns hur blåsigt det var (flax flax). I år är baken pälsig.....

Om han nyss kommit är det mycket möjligt att han slutar oroa sig om baken när han märker att det inte händer något. Det är säkert som du säger - att dåliga erfarenheter ligger bakom.

Undvik att använda spö (om ni nu gör det) och fortsätt med miljöträning. Håller med övriga om att det är bra träning att ha på ländtäcke vid arbete från marken.

Det kommer säkert lösa sig - han är ju samarbetsvillig och gör framsteg varje dag!

Har läst TS inlägg igen o det är solklart att det är ryttaren den är rädd för- inte täcket.

Det var ju bra:)

Var lite trött när jag svarade förra gången. Men det jag menade var att det kanske är lämpligast att testa inne i ett ridhus första gången så att det inte blåser storm. Sen hade jag nog, som någon annan sa, longerat hästen innan och sett hur han reagerade. Oftast är det inga problem om hästen har haft täcke på sig innan. Men ha ett ländtäcke som ligger still och håll inte på att dra i det från ryggen om det nu är ryttaren han reagerar på som det verkar vara på din beskrivning.

Lycka till :)

jag håller med axel, hästen är rädd för den som sitter på. förmodligen har den blivit spöad rejält och riktigt illa riden i holland. det är inte direkt ovanligt att hästar därifrån är så.:crazy:

jag skulle lägga på ländtäcket i stallet och leda hästen några varv runt ridbanan. om det går bra testa att skritta med det. det man ska undvika är att ta på/av täcket när man sitter på, eller vända sig om och fixa med det. låt det ligga där det ligger, behöver det rättas på så hoppa av och gör det!

tror dock som sagt inte det är ländtäcket som eg är problemet så det ska nog gå bra.

Man behöver inte utgå från att en bakskygg häst har fått stryk, en del hästar är såna ändå i hela sitt liv. Och vissa blir bakskygga pga ont i ryggen osv.
Personligen hade jag försäkrat mig om att hästen är riktigt frisk, därefter ridit den tills den accepterar helt vanliga ryttare, dvs att man inte måste vara speciellt försiktig för dens skull.
Den bör tåla att man rör omkring på ryggen som om man tänkte ta av sig en jacka tex, eller att man tar emot eller lägger ifrån sig något på sargkanten.
Först efter det hade jag introducerat ev ländtäcke.

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 219
Senast: Grazing
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 286
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V