I
idalina
...Vi fick en ny häst till stallet för ett tag sedan, som inte haft det lätt i livet. Han kom från Holland och har verkligen heft otur med vilka människor han träffat i sitt liv.
I vilket fall som helst gör nu detta att vi börjar om från början med honom, som en unghäst. Han är väldigt ängslig, men försöker verkligen hjälpa till och förstå, det är bara det att när han blir rädd slår det slint.
Han har nu lugnat ner sig betydligt, och verkar trivas. Han gör framsteg varje dag.
MEN han är så otroligt rädd om baken, när man sitter på.
Importen gör det svårt för ägaren att veta vad han råkat ut för, men han är gudasnäll i stallgången, i all hantering. Han rakades tex igår, utan att säga så mycket som ett flaskplopp.
När man rider är det en helt annan grej.
Man får knappt röra rumpan utan att kan skakar av rädsla.
Tanken är att kunna rida honom med ländtäcke.
Hur ska vi vänja honom vid detta, på ett sätt som är säkert för alla?
Han bryr sig inte om täcken i övrigt.
Tips?
(Hästen är inte min, men jag gillar den lilla krabaten, och vill få ordning på honom)
I vilket fall som helst gör nu detta att vi börjar om från början med honom, som en unghäst. Han är väldigt ängslig, men försöker verkligen hjälpa till och förstå, det är bara det att när han blir rädd slår det slint.
Han har nu lugnat ner sig betydligt, och verkar trivas. Han gör framsteg varje dag.
MEN han är så otroligt rädd om baken, när man sitter på.
Importen gör det svårt för ägaren att veta vad han råkat ut för, men han är gudasnäll i stallgången, i all hantering. Han rakades tex igår, utan att säga så mycket som ett flaskplopp.
När man rider är det en helt annan grej.
Man får knappt röra rumpan utan att kan skakar av rädsla.
Tanken är att kunna rida honom med ländtäcke.
Hur ska vi vänja honom vid detta, på ett sätt som är säkert för alla?
Han bryr sig inte om täcken i övrigt.
Tips?
(Hästen är inte min, men jag gillar den lilla krabaten, och vill få ordning på honom)