Vänja häst vid klippmaskin

S

Sirisiri

Hur brukar det gå till? Hur snabbt brukar "normala" hästar acceptera den? Jag visade min nyinköpta maskin för pållen igår och han tyckte att det var den mest hemska och otäckaste grej han nånsin sett!! Den var inte ens påslagen!

Förra året hade jag en halvklippt häst eftersom det inte gick att fortsätta klippa. Därför köpte jag en egen maskin för att kunna vänja honom vid den. Enligt förra ägaren har han varit helklippt tidigare och helt orädd för maskinen. Konstigt... Jag kan dock mycket väl tänka mig att han ser chansen att börja krångla och att han inte alls är rädd för maskinen. Han är nämligen inte rädd för nånting förutom spöken som lurpassar på honom när det är skymning.

Hur ska jag göra?

Sv: Vänja häst vid klippmaskin

jag har varit med och klippt hästar som varit livrädda för maskinen först. Vi har bara fortsatt att klippa, aldrig ta bort maskinen från hästen utan bara ha den mot hästen hela tiden. Det är inte helt enkelt - men det har funkat på alla hittills.

Har hört folk som gett hästen lugnande när den ska klippas...men det vore väl bra att slippa...

Hm... Grejen är den att min pålle är lite... Vad ska jag kalla det...? Obstinat... Han bara älskar att krångla bara för krånglandets skull. Han kan bara inte finna sig i något utan att ifrågasätta det till förbannelse först. Blir man då upprörd själv blir han bara ännu värre... Det måste liksom bli rutin innan han är snäll och foglig igen och det är ju lite svårt när det gäller klippning.... Jag kanske skulle prova att bara klippa medan han står uppbunden, men jag är rädd för att han kommer att försöka ta sig loss då.

Gör det inte till ett drama och förvänta dig inte att hästen krånglar för krånglandets skull. Det upplever jag oftast mera är en självuppfyllande profetia än just en planlagd aktion från hästens sida.

Vår unghäst har delklippts två gånger i år hittills, vilket var premiären för hans del. Vi visade maskinen, strök den längs halsen och sen så knäppte vi på maskinen i närheten av hästen. Sen var det bara att klippa, och han rörde faktiskt inte en hov. Andra gången var han mera skeptiskt men vi var övertygade om att det skulle fungera och nog gjorde det det.

För det första: gör det inte till en grej!! Om du köper en klippmaskin för att kunna vänja dn häst (som tidigare dessutom varit helklippt) och visar upp den bara för att visa upp den, då har du ju redan signalerat till din häst "det här är en tokläskig sak som jag vill att du ska vänja dig vid"... :idea:

jag brukar helt sonika bara klippa hästen. jag gör det som om det är något vi brukar göra varenda dag. låtsas inte om om hästen rullar med ögonen och fnyser eller steppar. låtsas som klippmaskinen är en ryktborste eller vad som helst.

ett tips är att låta maskinen ligga mot hästkroppen hela tiden så man inte lyfter den och lägger an den för varje nytt tag hela tiden, utan klipper ett stråk och låter maskinen glida utmed huden på tillbakavägen i samma hastighet som jag klippte. de flesta hästar tycker det är värst just när man lägger an maskinen, när den väl ligger an och klipper är det inte alls läskigt, då vänjer de sig snabbt vid vibrationerna. om det är en häst jag vet redan från början att de är rädda för maskiner för att deras ägare (har klippt många andras hästar) säger att de är "hopplösa" lägger jag an maskinen och smeker hästen med den lite över hela kroppen, och låter maskinen ligga an mot halsen (inte mot bogblad, ganasch eller annan ytligt liggande skelettdel) när jag sätter igång den. på det sättet har jag klippt hästar som ägarna normalt ger en rejäl dos lugnande innan klippning och ändå har stora problem med, och hästarna har stått och sovit efter de första fem-tio minutrarna. och då hade jag ändå en ganska högljudd maskin med sladd som hängde och slängde... :cool:

ang skrev:
Gör det inte till ett drama och förvänta dig inte att hästen krånglar för krånglandets skull. Det upplever jag oftast mera är en självuppfyllande profetia än just en planlagd aktion från hästens sida.

En ond cirkel, jag vet... :smirk: Han är hur som helst otroligt känslig för förändringar och mitt "humör" samtidigt som han också såklart kan ha bättre och sämre dagar. (Jag lovar att han fått diagnosen damp om han varit människa!) Är man lite sen till en träning är det inte ens lönt att försöka linda benen till exempel. Han står inte stilla en millisekund då. Är jag lugn så är han också lugn. Men då måste jag vara lugn på riktigt, det räcker inte med att uppträda lugnt. Och jag kan inte vara helt lugn/oberörd när jag vet att han reagerar så här vid nya saker. Fast jag tycker ju ändå att en häst ska kunna uppföra sig...

Så bra att du inte tog det på fel sätt, för det var inte menat så. Har nämligen en tämligen känslig fåle själv - och han speglar garanterat mitt sinnestillstånd. Och därmed tycker säkert han att jag ska kunna uppföra mig ... :devil:

Men det går att träna såväl människa som häst! (och jag riktar ofta och gärna in mig på mig själv, som jag hur som helst måste umgås med 24/7 ;) )

Nädå, jag tog inte alls åt mig. Jag tycker bara att det är helt otroligt att han läser mig som en öppen bok! Har aldrig träffat nån sån häst tidigare. Det är ju helt omöjligt att vara coollugn i själen jämt...

Har du en verklig panikslagen häst så kan jag lova att det där Inte funkar...... Det är livsfarligt att försöka envisas med att klippa en häst som är helt blockerad av ångest, isär för människan men även för hästen.

Min häst har blivit räddare och räddare för maskinen, första gången gick det bra att klippa, andra började han bli rädd. Jag fortsatte ju bara att klippa, men till slut stod hästen och darrade, vände sig om, försökte fly och gick nästan omkull på stallgången.... Jag lyckades nästan bli färdig, men i eftertid så har jag tänkt att jag borde gett upp mkt tidigare.

Efter det har jag försökt att vänja honom vid ljudet, han har fått kolla på när jag klipper min andra häst (som tycker det är skönt att bli klippt!), men det hjälper inte, ju mer jag försöker vänja honom, ju räddare blir han.

Så jag har insett att det inte är någon ide att hålla på så, han får få nåt år att bli lite tryggare på sig själv, så kan jag försöka vänja honom igen. Tills dess så får vet. komma och ge honom lugnande när han måste klippas. Det är faktisk snällare mot hästen än att skrämma ihjäl den, och risikera skador på både hästen och sig själv.

Är hästen verkligen rädd är det ju bara dumt... Jag vet ju inte riktigt vad min knäppgök tänker, men jag är ganska säker på att det är mest trams och myror i benen. Ska göra ett försök iallafall.

Sirisiri skrev:
Är hästen verkligen rädd är det ju bara dumt... Jag vet ju inte riktigt vad min knäppgök tänker, men jag är ganska säker på att det är mest trams och myror i benen. Ska göra ett försök iallafall.

Gör det, jag tror nog du märker om han är rädd eller ej. Kolla på hans hjärta, när min häst blir rädd så bultar det så det nästan hoppar ur bröstet.... :crazy:

Kan ju vara så att din pålle är kittlig?

Ha ha! Gissa vem som har en helklippt häst!! :) Iofs var det väl meningen att han skulle bli spårklippt eller nåt, men det var inte riktigt läge att precisionsklippa... Det var nämligen premiär för mig... :angel: Jag stod och strök honom med maskinen ganska länge innan jag satte på den och visst blev han lite orolig då, men jag klippte väl i ca fem min innan helvetet brakade lös... :eek: Han gjorde precis ALLT för att slippa undan. Han försökte ställa sig upp, tryckte in mig i väggen, slängde sig och var allmänt dum. Det var omöjligt att klippa. Men då kunde jag ju inte ge upp! :devil: När han dessutom backade flera gånger tills det tog stopp och sedan gick snabbt framåt, vände upp rumpan och försökte sparka mig tappade jag tålamodet och blev riktigt arg på honom. :mad: Och då menar jag riktigt arg! :devil: :devil: :devil: Sedan stod han som ett ljus! :bow: :bow: Han till och med stod och vilade på ena bakbenet och vände på huvudet för att hjälpa till! :rofl:

Grattis!!!
Det är nog nyttigt att han får läsa av en beslutsam matte också - som visar att hon är den som bestämmer :)

Din häst är redan klippt, men jag tänkte i alla fall komma med ett par tips till!

Kolla om det verkligen är maskinen som hästen är rädd för! Jag har träffat på ett par som i själva verket var livrädda för sladden och en som blev helt hysterisk av att se de mörka hårtussarna landa på det ljusa spånet...

Ja, detta stärke helt klart mitt ledarskap. :D

Det enda han tyckte var lite otäckt på riktigt var att bli klippt precis bakom öronen. Längst bak under magen tyckte han att det kittlades lite. Sladden smakade han på en gång :crazy: , så den var inte ett dugg otäck.

Liknande trådar

Hästhantering Tänkte klippa 5-åringen i år, då han nu rids lite mera och blir hyfsat svettig av en 1 h lätt runda i skogen. Han har också tidigare år...
Svar
17
· Visningar
3 552
Senast: Harbor
·
Utrustning Funderar på att köpa klippmaskin. Då jag har en tävlingshäst som svettas mycket och rids på vintern brukar jag behöva klippa honom 2-3...
Svar
4
· Visningar
12 346
Senast: Eve
·
J
Träning Min häst får panik då den ska klippas/rakas. Jag behöver bara visa klippmaskinen utan att den är igång så kastar sig hästen in i...
2
Svar
32
· Visningar
4 220
Senast: Jackie_nova
·
S
Träning Hjälp mig, jag blir inte klok på min ena häst! Har haft en del nervösa hästar i mina dar och alltid kommit bra överens med dem med hjälp...
Svar
2
· Visningar
1 634
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama