Vänja gamla katter vid hund?

A

Alpin87

Går det att vänja gamla katter vid hund som inte ger sig på katter?

Hur lång tid kan det ta om det över huvud taget går?

Sv: Vänja gamla katter vid hund?

Är hunden lugn och van vid katter brukar det där lösas av sig självt. Det sägs att det är bäst att ha hunden hemma före katterna, de ska anpassa sig bättre till det då.

Men när vi vande Bagheera vid våran hund så gick det på 2 veckor. De fick helt enkelt bekanta sig med varandra i lugn och ro. Men är katterna agressiva av sig borde ni nog ta det väääldigt lugnt så att inte hunden får några men av sammanträffandet.

tack för svaret :) någon fler som har erfarenheter av det?

Min var 12 år när han lärde känna sin första hund. Det underlättade nog att han inte var direkt hundrädd som många utekatter (helt befogat) är. Han är fortfarande skeptisk, men det är inga bekymmer att ha dem tillsammans.

Eftersom han är en katt som liter helt på sina människor så började vi med att ha honom i famnen när hon gick runt på golvet. När han inte längre fräste och spottade åt henne satte vi ner honom på golvet (i ett stängt rum så att han åtminstone "måste" vara lite nära). Vår hund är snäll, kattvan och backar ur alla konflikter, annars kanske vi hade valt en annan metod. Det är bra om katterna har ett högt klösträd eller liknande att fly upp i om de tycker att hunden är för närgången.

Vi hade 2 katter när jag skaffade min första hund, hunden var en 8 årig fd. kapplöpningsgreyhound som A L D R I G hade bott med katter förr...
Katterna hade heller aldrig delat hus med någon hund.
Det var med andra ord som upplagt för trubbel.
Vi samlade djuren i köket, hade hunden kopplad och sen fick han försiktigt nosa och titta på katterna. Katterna var hela tiden lösa och kunde fly om de nu skulle vilja göra det.
Äldsta katten var inte speciellt förtjust i hunden, men slog inte efter honom.
Hunden tyckte att katter verkade spännande och ganska trevliga.
När jag sen släppte hunden så ville han bekanta sig närmare med gammelkatten, det tyckte inte hon alls att de skulle göra och sprang in under en säng.
Hunden som inte riktigt fattade vinken, sprang efter och stoppade in huvudet under sängen, YYYYLLLL!!! hördes plötsligt och hunden drog snabbt ut sitt huvud och visade sin blodiga nos.
Hunden trängde aldrig in någon katt under sängen igen och katten, hon hade visat vem som bestämde.
Sen den dagen var allt frid och fröjd hemma hos oss, katterna och hunden blev riktigt bra vänner.
Sen fick de stackars katterna genomlida fler hundar, ännu en kappisgreyhound som blev skiträdd bara utav att se katterna :crazy: . Och även en whippetvalp har testat katternas tålamod och fortfarande är det katterna som bestämmer i vårt hus.
Men katter och hundar kan bli superpolare även om de inte har växt upp tillsammans.

100_0700small.jpg

Greyhounden Nicke med kattkompis Hellström.

Vår gammelkatt var inte bara hundovan, han var LIVRÄDD för hundar efter att i 8 år bott ihop med en halvgalen dobberman som på allvar haft som livsuppgift att försöka äta upp katten. (Dvs inte leka, ÄTA!).

När hunden (kattvan) kom så bodde katten i garderoben i tre veckor, var bara ut ur den på nätterna för att smyga sig ner och äta. Efter ett tag vågade sig katten ut mer och mer och när hon dog 21 år gammal så levde han med tre hundar, varav två var fd kapplöningsgreyhounds. När andra greyisen kom - KATTVAN - så sa gammelkatten 'jaha, hej du, det här är min pall, bara så du vet' och så var det bra med det. Han kelade gärna med hundarna med.

Samma katt fick 'utstå' ankomsten av en fd kapplöpningsgreyhound som ALDRIG sett katter förr.. Då valde jag dock en annan metod. Jag stängde in katt och hund i samma rum, där jag också var, kopplade hunden och satte på munkorg och så satte jag mig och surfade, med ett öga på hunden, och såfort han visade minsta överdrivet intresse för katten sa jag NEJ och återgick sen till surfandet. Efter några dagar så tog jag bort munkorgen, sen koplet. En gång ville greyisen gosa när katten inte ville, greyen trängde katten och sen fick jag plocka en kattklo ur nosen på honom. Sen var det aldrig problem och de sov tillsammans.

Så visst går det, men det tog nog 6 månader innan han accepterat första hunden, men då ska man komma ihåg hans tidigare, långvariga traumatiska förhållande till hundar.

Beror mest på hunden...

Jag fick køpa en mellanpudelvalp då jag var 13. Min familj hade tre missar. Snurran 6år, Murre 4år och Mirja 1/2 år. Katterna fick en ny
mat och sovplats uppe på en jættehøg skænk dær dom kunde kænna
sig trygga. Inomhus så lærde hon sig snabbt att læmna dom ifred men ute så jagade hon dom! Beauty var en liten virvelvind som kunde
komma upp i 50 km/h. Hon lærde sig att tar man sats lite på avstånd
så springer missarna, då blir det ingen vass tass och før henne var det bara en rolig lek. Det var sommar och gott om sork så Snurran
tyckte det var tryggare att bo i Sigfrids ladugård 2 km hemifrån...
Till slut blev hon øverkørd och dog. Murre føraktade Beauty och kissade ned hennes korg gång på gång. Då fick hon en gosig filt i ett soffhørn istællet men den pinkade han också ned... Hans sætt att mobba henne. Hon fick klara sig utan något eget att sova på nere.
Mirja var ju bara kattunge men inte ens hon gillade Beauty något
vidare æn fast Beauty gjorde sitt bæsta før att stælla in sig.
Men Beauty var som sagt en vældigt intensiv och påhittig liten dam.
Jag tror det kunde gått bættre med en hund som har ett cool hund.
Lycka till

Min hankatt vet jag inte så mycket historia om men när han var ca 3 år (när jag köpte honom) så hade sambon hund och de blev vänner snabbt. Den hunden var iofs van vid katter och väldigt snäll (en collie). Katten är också orädd och väldigt nyfiken av sig. Han fräste aldrig ens åt hunden :love:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
225
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
464
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
868
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Nu när vi (äntligen) har flyttat till skogen har katten fått börja vara ute. Troligen kommer hon med tiden upptäcka det här med jakt...
Svar
6
· Visningar
623
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama