Sv: Vänja gamla katter vid hund?
Vi hade 2 katter när jag skaffade min första hund, hunden var en 8 årig fd. kapplöpningsgreyhound som A L D R I G hade bott med katter förr...
Katterna hade heller aldrig delat hus med någon hund.
Det var med andra ord som upplagt för trubbel.
Vi samlade djuren i köket, hade hunden kopplad och sen fick han försiktigt nosa och titta på katterna. Katterna var hela tiden lösa och kunde fly om de nu skulle vilja göra det.
Äldsta katten var inte speciellt förtjust i hunden, men slog inte efter honom.
Hunden tyckte att katter verkade spännande och ganska trevliga.
När jag sen släppte hunden så ville han bekanta sig närmare med gammelkatten, det tyckte inte hon alls att de skulle göra och sprang in under en säng.
Hunden som inte riktigt fattade vinken, sprang efter och stoppade in huvudet under sängen, YYYYLLLL!!! hördes plötsligt och hunden drog snabbt ut sitt huvud och visade sin blodiga nos.
Hunden trängde aldrig in någon katt under sängen igen och katten, hon hade visat vem som bestämde.
Sen den dagen var allt frid och fröjd hemma hos oss, katterna och hunden blev riktigt bra vänner.
Sen fick de stackars katterna genomlida fler hundar, ännu en kappisgreyhound som blev skiträdd bara utav att se katterna
. Och även en whippetvalp har testat katternas tålamod och fortfarande är det katterna som bestämmer i vårt hus.
Men katter och hundar kan bli superpolare även om de inte har växt upp tillsammans.
Greyhounden Nicke med kattkompis Hellström.